Měsíčníku Forbes budeme prodávat 8 až 10 tisíc výtisků, plánuje šéfredaktor Petr Šimůnek

„Mám sny i o vyšších číslech, protože tenhle magazín bude lepší, než ty, co se v Čechách nabízejí,“ prohlásil v rozhovoru pro Médiář.cz Petr Šimůnek.

Než se stal šéfredaktorem Hospodářských novin, chystal před lety projekt české verze Forbesu pro tuzemskou pobočku vydavatelství Axel Springer. Když letos přestal šéfovat HN, snažil se licenci na Forbes získat pro Economii. Nakonec se Šimůnek stává šéfredaktorem českého Forbesu ve vydavatelství Business Consulting & Media, které loni úspěšně uvedlo slovenskou edici.

Česká má vyjít poprvé v listopadu.

Nechystáte americký časopis s českou inzercí?

Určitě to nebude americký magazín. Zhruba 60 procent obsahu bude původního českého, 40 procent přebíraného z původní americké edice.

Na Slovensku je redakce pětičlenná a stává se, že číslo popíše z většiny šéfredaktor. Jak velká bude česká redakce?

Počet lidí je plus minus stejný, nebude to velká redakce, nějakých sedm lidí včetně grafického a dalšího zázemí. Šéfredaktor je od toho, aby lidi vedl a také jim ukazoval jak, čili na začátku má práci i s vyráběním textů, s tím počítám. Počítám zároveň, že se mi podaří do začátku září dát dohromady tým, který bude schopný magazín plnit od začátku dobrými texty.

Máte už domluveného někoho, o kom se dá mluvit?

Mám, ale nedá se o tom mluvit.

Redakce bude sídlit na Revoluční, slyšel jsem.

Ano, vedle Palladia.

Jak na vás slovenští vydavatelé jako na šéfredaktora přišli?

Oslovili mě v polovině června. Mně se to zdálo dobré, protože kolem Forbesu jsem se motal už někdy před šesti lety kdy jsem připravoval první syrovou českou verzi, tenkrát pro Axel Springer, kde o tuzemské verzi uvažovali. Pak jsem vzal místo v Hospodářských novinách a projekt – ne ale kvůli tomu – zamrzl, proč, nevím. Letos na jaře jsem byl měsíc v New Yorku, součástí cesty bylo jednání s Forbesem o licenci pro Economii. V tu chvíli jsme už ale byli druzí.

První byli hoši ze Slovenska.

Přesně tak.

Čili do ústředí Economie jste vezl zprávu, že jste druzí, a tím mezinárodní projekty, které jste měl po odchodu z pozice šéfredaktora Hospodářských novin v Economii pod sebou, prakticky pozbyly náplně.

V zásadě to tak bylo, jen jsem se předtím ještě snažil, abychom druzí nebyli, přímo z New Yorku jsem se snažil Economii zaktivizovat, pak podruhé po návratu znovu, ale už bylo pozdě. Tohle byl poslední mezinárodní projekt, co jsem pro Economii vyzkoušel. Protože na to v Economii není správný čas ani prostor, dohodli jsme se na ukončení spolupráce.

Snažili jste se Slováky přeplatit?

Nespočívá to jen v ceně licence, posuzují i kredit vydavatelství. Ve prospěch slovenského mluvila jednoznačně jediná věc, co s nimi měli, totiž pozitivní zkušenost s tamní verzí, kterou se jim podařilo výborně rozjet.

Na Slovensku se měsíčníku Forbes prodává přes 10 tisíc výtisků, kolik plánujete v Česku? Jaký tu v poměrně zahuštěném segmentu ekonomických magazínů vidíte prostor?

Na konci příštího roku bych se chtěl pohybovat mezi 8 a 10 tisíci prodaných kusů, to je reálné číslo, kterého lze dosáhnout. Narozdíl od Slovenska je tu konkurence větší, proto nejde počítat, že jsme dvojnásobný trh a proto by se tu mělo prodávat dvakrát tolik. Mám ale sny i o vyšších číslech, protože tenhle magazín bude lepší, než ty, co se v Čechách nabízejí.

V čem?

Jednak to bude měsíčník, už to nám umožní zaměřit se na vlastní agendu. Nebudeme muset být taženi tím, co se děje, co diktuje normální denní dění, které se odráží v novinách a týdenících. Obecně myslím, že týdeníky u nás kromě Reflexu a Respektu mají velký problém v tom, že si nenašly parketu, co vůbec mají dělat. Z klasického analytického psaní je vytlačily deníky, týdeníky moc nevědí, co se sebou. Forbes je jasně profilovaný z Ameriky, je jasné, o čem je, jde o čistý byznys, a je jasné, pro koho je, což nám dává pevnou základnu oproti ostatním, kteří takoví nejsou. A když se nám podaří dodat dobrý český obsah, budeme lepší, než ti, co jsou dnes na trhu.

Na koho bude český Forbes cílit?

Cena je 89 korun, z toho vyplývá, že nebude pro každého. Cílíme na aktivní chytré lidi, kteří se zajímají o dění kolem sebe. Ale to vám řekne každý. Naše cílová skupina jsou samozřejmě byznysmeni, pro které by to měla být v zásadě povinná četba, měli by tam najít inspiraci pro svoje podnikání, řízení firem, pro investování. Ani v Americe to ale není titul jen pro byznysmeny, ale pro všechny, kdo jsou zvědaví a chtějí vědět, jak byznys ovlivňuje jejich život.

Jak moc budete konfliktní, rozumějme investigativní? Při vědomí toho, že potom můžete mít problém, že někteří velcí inzerenti k vám reklamu dávat nebudou, chcete být výkladní skříní byznysu. anebo si vysloužit ostruhy tím, že budete ostří a la třeba Motejlek.com?

Nechci to ale rozlišovat, jak říkáte vy. Nemáme ambici být investigativní časopis, to koneckonců ekonomický měsíčník ze své podstaty ani být nemá, což ale zároveň neznamená, že bychom všechny hladili po srsti a nebyli schopní najít věci, které v byznysu být nemají. Stejně jako americký Forbes popíše story někoho, kdo podvádí, nebojíme se toho, budeme to dělat taky.

Počítáte s lokální verzí žebříčku nejbohatších lidí, kterým americký Forbes proslul?

Tu ambici mít budeme. Motejlkův není špatný, je jediný relevantní, který znám, ale obecně v Čechách – narozdíl od Ameriky, kde můžete spoustu dat odvodit od ceny na burze a otevřených zdrojů – je to těžší. Ale díky know-how, které v Americe dostaneme, a o tom jsem s nimi explicitně bavil, se o to pokusíme, předpokládám, že už v prvním roce.

Obchodní model stojí na reklamě, předpokládám.

Ano, budete to starosvětská záležitost. Příjmy půjdou z reklamy a z prodaného nákladu.

Pro konkurenční Economii či Euro je standardem pořádání konferencí, seminářů a byznysových setkání, které jsou díky účastnickým poplatkům a sponzorství dalším zdrojem příjmů. Budete to taky dělat?

Vidím v tom velký potenciál, mám s tím z Economie zkušenost. I v Americe je to součást vydavatelství. Určitě se pokusíme i o tento kontakt s naší cílovou skupinou, s lidmi, o kterých píšeme a pro něž píšeme. Pomůže nám to udržet značku Forbesu v povědomí , byť budeme vycházet jen jednou za měsíc.

Obchodního ředitele už máte?

Jistě. Protože je vydavatelství malé, jeho dva společníci, Petr Barecz a Erik Conrad, budou teď na začátku v Praze celou operaci řídit.

Jak to máte vymyšlené s webem?

Redakce je malá, zpočátku se proto budeme soustředit na papírovou verzi. Samostatná webová přítomnost bude marketingová záležitost, spíš než zpravodajský web. Spíš s kolegy z vydavatelství přemýšlíme o tom, že bychom se spojili v alianci s některým ze zavedených zpravodajských portálů. Při shánění informací pro měsíčník určitě budeme nacházet zprávy, které by měly jít na web okamžitě. Abychom budovali vlastní, s tím teď nepočítáme.

Spojovat se asi nebudete s konkurenty jako Economia či Euro, vychází mi z toho nejpravděpodobněji Aktuálně.cz.

Uvidíme. Jsme v jednání s několika vydavateli.

Už máte vymyšleno, koho dáte na první obálku?

Máme, ale asi nepředpokládáte, že vám to řeknu. Bude to překvapení.