
Peter Koubek, manažer služby Tesco Potraviny online. Foto: Vojta Herout
Hlavními kritérii pro výběr internetového obchodu s potravinami, kterých letos výrazně přibylo, jsou kvalita sortimentu, cena potravin a vlastní zkušenost se službami. Zákazníky naopak odrazuje to, že si potraviny nemohou osobně vybrat a také placení za dopravu. Tato zjištění přinesl další exkluzivní průzkum Nielsen Admosphere pro Médiář v rámci projektu Český národní panel mezi českou internetovou populací.
Jídlo přes web kupuje necelá pětina Čechů
Hlavní nákup potravin a nápojů pro celou domácnost aspoň občas realizuje 92 % respondentů, častěji jsou to ženy než muži. Nejčastěji jsou za tyto nákupy odpovědní lidé ve věku 45 až 54 let, nejméně lidé mezi 15 až 24 roky.
Z těch, kteří jsou za rodinný nákup aspoň občas zodpovědní, už někdy potraviny online pořídilo 17 % respondentů. Častěji ženy (20 %) než muži (14 %) a spíše mladší lidé. Necelá třetina dotázaných o využití nákupu přes internet uvažuje, víc než polovina respondentů ale na to zatím nepomýšlí vůbec.
Využil/a jste někdy k nákupu potravin či nápojů online obchod?
Odpovídali ti, kteří jsou alespoň občas zodpovědní za hlavní nákup v domácnosti
- ano, využil/a 17 %
- zatím ne, ale uvažuji o tom 30 %
- ne, ani o tom neuvažuji 53 %
Z internetových obchodů lidé nejčastěji využívají iTesco.cz (73 %). Obchodní řetězec Tesco je u nás průkopníkem online nakupování, svůj e-shop na českém trhu spustil v roce 2012.
Druhou nejčastěji využívanou službou je Rohlík.cz (16 %), tu loni v září rozjížděl spoluzakladatel Slevomatu a Dámejídlo.cz Tomáš Čupr. Třetí místo pak přísluší od letošního jara fungujícímu Kolonial.cz (6 %) společnosti E-commerce Holding ze skupiny Rockaway.
První dva e-shopy vedou také ve spontánní znalosti online obchodů s potravinami mezi všemi respondenty. Službu iTesco.cz znalo 52 % všech dotázaných, s velkým odstupem druhý Rohlík.cz 14 %. Tyto dva obchody nejčastěji uváděli lidé ve věku 25 až 34 let a ženy.
Ve prospěch služby iTesco hraje jeho zázemí maoobchodního řetězce a také nejlepší dostupnost této služby v regionech. Z dalších služeb rozváží potraviny do více regionů výrazněji jen Rohlík.cz, ostatní působí převážně jen v Praze a Středočeském kraji.
Kromě zmíněných služeb iTesco.cz, Rohlík.cz a Kolonial.cz zahájil letos v Praze a okolí provoz Košík.cz, od září roku 2010 tu už fungují Potravinydomu.cz.
Tesco, Rohlík, Koloniál, Košík. V Praze se utkají čtyři online prodejci potravin
Někteří v průzkumu uváděli jako rozvozy, které znají, značky maloobchodních řetězců jako Penny, Kaufland, Lidl, Globus či Billa, a dokonce e-shopy Mall.cz a Alza. Jmenovaní se přitom rozvozem jídla prakticky nezabývají. Pozoruhodná je také relativní popularita značky Online-potraviny.cz, byť ta představuje jen doménu, ne skutečnou službu.
Jaké online obchody s potravinami využíváte?
Odpovídali ti, kteří alespoň někdy nakoupili v online obchodu s potravinami
- iTesco 73 %
- Rohlík.cz 16 %
- Kolonial.cz 6 %
- Online-potraviny.cz 6 %
- Potravinydomu.cz 3 %
- jiné 21 %
Pro ty, kteří nakupují v online obchodech potraviny alespoň výjimečně, je při výběru nejdůležitější kvalita sortimentu, cena potravin a vlastní zkušenost se službami. Velmi důležitá je pro respondenty také šíře sortimentu, možnost určit si čas dovozu a cena dopravy.
Co je pro vás při výběru online obchodu pro nákup potravin nejdůležitější?
Odpovídali ti, kteří nakoupili online jídlo alespoň výjimečně
- kvalita sortimentu 28 %
- ceny potravin 26 %
- vlastní zkušenost 13 %
- šíře sortimentu 9 %
- možnost určit si přesně čas dovozu 9 %
- cena dopravy 8 %
- doporučení (dobré reference) 3 %
- rychlost dovozu 3 %
Potraviny chceme vidět

Potraviny rádi vybíráme osobně. Ilustrační foto: Asociace farmářských tržišť
Objednávání přes internet je hlavní formou nakupování jen pro 9 % z těch, kteří to už někdy vyzkoušeli. Ti, kteří nakupují online výjimečně nebo tento nákup prozatím jen vyzkoušeli, nevyužívají e-shopy častěji zejména kvůli tomu, že si chtějí potraviny vybírat osobně (83 %) a nechtějí platit za dopravu (47 %).
Využíváte online služeb k nákupu potravin opakovaně?
Odpovídali ti, kteří někdy nakupovali potraviny online
- ano, je to už mé hlavní nákupní místo 9 %
- ano, občas zde nakupuji, ale mým hlavním nákupním místem jsou kamenné obchody 38 %
- ano, ale je to jen výjimečně 33 %
- vyzkoušel/a jsem nákup online, ale zůstanu u nákupu v kamenných prodejnách 20 %
Proč tyto služby nevyužíváte častěji?
Odpovídali ti, kteří nakoupili v online obchodu výjimečně nebo tento nákup pouze vyzkoušeli
- potraviny si chci vybírat sám 83 %
- nechci platit za dopravu 47 %
- ve městě, kde bydlím, tato služba není dostupná 19 %
- je to dražší než nákup v kamenném obchodě 16 %
- nedůvěřuji nákupům přes internet 5 %
- nemám dobré zkušenosti s online nákupem potravin 5 %
- něco jiného 2 %
Od výběru určitého online obchodu k nákupu potravin a nápojů odrazuje respondenty, kteří alespoň výjimečně tímto způsobem nakupují, hlavně cena dopravy, nízká kvalita sortimentu, či špatná reference na daný e-shop.
Co vás od výběru daného online obchodu odrazuje?
Odpovídali ti, kteří nakoupili v online obchodu potraviny alespoň výjimečně
- cena dopravy 47 %
- nízká kvalita sortimentu 46 %
- špatné reference 42 %
- malá šíře sortimentu 40 %
- ceny potravin 35 %
- špatná zkušenost 35 %
- dlouhé dodací doby 28 %
- nemožnost určit si přesný čas dovozu 22 %
- něco jiného 2 %
- žádné z uvedených 3 %
O výzkumu
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 10. do 14. 9. 2015 na vzorku 504 respondentů. Cílovou skupinu představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu
