Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Mezi e-shopy s potravinami vede iTesco

Internetový obchod s jídlem řetězce Tesco je nejvyužívanějším tuzemským e-shopem s potravinami, až dál za ním je Rohlík.cz a další, zjistil Nielsen Admosphere pro Médiář.

Peter Koubek, manažer služby Tesco Potraviny online. Foto: Vojta Herout

Peter Koubek, manažer služby Tesco Potraviny online. Foto: Vojta Herout

Hlavními kritérii pro výběr internetového obchodu s potravinami, kterých letos výrazně přibylo, jsou kvalita sortimentu, cena potravin a vlastní zkušenost se službami. Zákazníky naopak odrazuje to, že si potraviny nemohou osobně vybrat a také placení za dopravu. Tato zjištění přinesl další exkluzivní průzkum Nielsen Admosphere pro Médiář v rámci projektu Český národní panel mezi českou internetovou populací.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Jídlo přes web kupuje necelá pětina Čechů

Hlavní nákup potravin a nápojů pro celou domácnost aspoň občas realizuje 92 % respondentů, častěji jsou to ženy než muži. Nejčastěji jsou za tyto nákupy odpovědní lidé ve věku 45 až 54 let, nejméně lidé mezi 15 až 24 roky.

Z těch, kteří jsou za rodinný nákup aspoň občas zodpovědní, už někdy potraviny online pořídilo 17 % respondentů. Častěji ženy (20 %) než muži (14 %) a spíše mladší lidé. Necelá třetina dotázaných o využití nákupu přes internet uvažuje, víc než polovina respondentů ale na to zatím nepomýšlí vůbec.

Využil/a jste někdy k nákupu potravin či nápojů online obchod?

Odpovídali ti, kteří jsou alespoň občas zodpovědní za hlavní nákup v domácnosti

  • ano, využil/a 17 %
  • zatím ne, ale uvažuji o tom 30 %
  • ne, ani o tom neuvažuji 53 %

Z internetových obchodů lidé nejčastěji využívají iTesco.cz (73 %). Obchodní řetězec Tesco je u nás průkopníkem online nakupování, svůj e-shop na českém trhu spustil v roce 2012. 

Druhou nejčastěji využívanou službou je Rohlík.cz (16 %), tu loni v září rozjížděl spoluzakladatel Slevomatu a Dámejídlo.cz Tomáš Čupr. Třetí místo pak přísluší od letošního jara fungujícímu Kolonial.cz (6 %) společnosti E-commerce Holding ze skupiny Rockaway.

První dva e-shopy vedou také ve spontánní znalosti online obchodů s potravinami mezi všemi respondenty. Službu iTesco.cz znalo 52 % všech dotázaných, s velkým odstupem druhý Rohlík.cz 14 %. Tyto dva obchody nejčastěji uváděli lidé ve věku 25 až 34 let a ženy.

Ve prospěch služby iTesco hraje jeho zázemí maoobchodního řetězce a také nejlepší dostupnost této služby v regionech. Z dalších služeb rozváží potraviny do více regionů výrazněji jen Rohlík.cz, ostatní působí převážně jen v Praze a Středočeském kraji.

Kromě zmíněných služeb iTesco.cz, Rohlík.cz a Kolonial.cz zahájil letos v Praze a okolí provoz Košík.cz, od září roku 2010 tu už fungují Potravinydomu.cz.

Někteří v průzkumu uváděli jako rozvozy, které znají, značky maloobchodních řetězců jako Penny, Kaufland, Lidl, Globus či Billa, a dokonce e-shopy Mall.cz a Alza. Jmenovaní se přitom rozvozem jídla prakticky nezabývají. Pozoruhodná je také relativní popularita značky Online-potraviny.cz, byť ta představuje jen doménu, ne skutečnou službu.

Jaké online obchody s potravinami využíváte?

Odpovídali ti, kteří alespoň někdy nakoupili v online obchodu s potravinami

  • iTesco 73 %
  • Rohlík.cz 16 %
  • Kolonial.cz 6 %
  • Online-potraviny.cz 6 %
  • Potravinydomu.cz 3 %
  • jiné 21 %

Pro ty, kteří nakupují v online obchodech potraviny alespoň výjimečně, je při výběru nejdůležitější kvalita sortimentu, cena potravin a vlastní zkušenost se službami. Velmi důležitá je pro respondenty také šíře sortimentu, možnost určit si čas dovozu a cena dopravy.

Co je pro vás při výběru online obchodu pro nákup potravin nejdůležitější?

Odpovídali ti, kteří nakoupili online jídlo alespoň výjimečně

  • kvalita sortimentu 28 %
  • ceny potravin 26 %
  • vlastní zkušenost 13 %
  • šíře sortimentu 9 %
  • možnost určit si přesně čas dovozu 9 %
  • cena dopravy 8 %
  • doporučení (dobré reference) 3 %
  • rychlost dovozu 3 %

Potraviny chceme vidět

Na farmářských trzch se prodávají zejména lokální potraviny. Ilustrační foto: Asociace farmářských tržišť

Potraviny rádi vybíráme osobně. Ilustrační foto: Asociace farmářských tržišť

Objednávání přes internet je hlavní formou nakupování jen pro 9 % z těch, kteří to už někdy vyzkoušeli. Ti, kteří nakupují online výjimečně nebo tento nákup prozatím jen vyzkoušeli, nevyužívají e-shopy častěji zejména kvůli tomu, že si chtějí potraviny vybírat osobně (83 %) a nechtějí platit za dopravu (47 %).

Využíváte online služeb k nákupu potravin opakovaně?

Odpovídali ti, kteří někdy nakupovali potraviny online

  • ano, je to už mé hlavní nákupní místo 9 %
  • ano, občas zde nakupuji, ale mým hlavním nákupním místem jsou kamenné obchody 38 %
  • ano, ale je to jen výjimečně 33 %
  • vyzkoušel/a jsem nákup online, ale zůstanu u nákupu v kamenných prodejnách 20 %

Proč tyto služby nevyužíváte častěji?

Odpovídali ti, kteří nakoupili v online obchodu výjimečně nebo tento nákup pouze vyzkoušeli

  • potraviny si chci vybírat sám 83 %
  • nechci platit za dopravu 47 %
  • ve městě, kde bydlím, tato služba není dostupná 19 %
  • je to dražší než nákup v kamenném obchodě 16 %
  • nedůvěřuji nákupům přes internet 5 %
  • nemám dobré zkušenosti s online nákupem potravin 5 %
  • něco jiného 2 %

Od výběru určitého online obchodu k nákupu potravin a nápojů odrazuje respondenty, kteří alespoň výjimečně tímto způsobem nakupují, hlavně cena dopravy, nízká kvalita sortimentu, či špatná reference na daný e-shop.

Co vás od výběru daného online obchodu odrazuje?

Odpovídali ti, kteří nakoupili v online obchodu potraviny alespoň výjimečně

  • cena dopravy 47 %
  • nízká kvalita sortimentu 46 %
  • špatné reference 42 %
  • malá šíře sortimentu 40 %
  • ceny potravin 35 %
  • špatná zkušenost 35 %
  • dlouhé dodací doby 28 %
  • nemožnost určit si přesný čas dovozu 22 %
  • něco jiného 2 %
  • žádné z uvedených 3 %

O výzkumu

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 10. do 14. 9. 2015 na vzorku 504 respondentů. Cílovou skupinu představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.