Mezi psaním do médií a na sociální sítě není rozdíl, říká šéf rozhlasu Zavoral

Úzus pro novináře na sítích se rodil pomalu, teď po opatření od ředitele zpravodajství České televize dává jasné prohlášení k Facebooku a dalším sociálním sítím šéf Českého rozhlasu.

René Zavoral. Foto: ČTK/Šimánek Vít

René Zavoral. Foto: ČTK/Šimánek Vít

„Někteří to neradi slyší, ale když vstoupíte na půdu veřejnoprávního média, dobrovolně se vzdáváte jistých svobod. Vaše práva jsou v tu chvíli omezena zákonem o rozhlasovém a televizním vysílání, kodexem. To si musí hodně kolegů uvědomit,“ řekl generální ředitel René Zavoral v audiorozhovoru pro web Info.cz. V něm komentoval nově vydané Desatero pro práci novinářů na sociálních sítích, které čerstvě platí v České televizi.

„Všichni si musíme uvědomit, že sociální sítě jsou normální veřejný prostor. Cokoliv říkáme, nese důsledky. Máte právo svobody projevu, ale taky odpovědnost za to, co jste řekli. Není rozdíl, když napíšete něco na sociálních sítích, nebo v nějakém médiu. Že jste zaměstnanec veřejnoprávního média, ze sebe nesmažete,“ je přesvědčen šéf rádia veřejné služby.

Zavoral v rozhovoru připomněl, že Český rozhlas má doporučení pro chování redaktorů na sociálních sítích už delší dobu, jde o Pravidla pro profily Českého rozhlasu na sociálních sítích, která platí od 3. listopadu 2016. Rozhlas podle ředitele Zavorala zatím řešil několik menších prohřešků, konkretizovat je odmítl. Vymahatelnost je ovšem podle něho bez dostatečné judikatury okolo sociálních sítí komplikovaná.

V diskusích o regulaci chování redaktorů na sítích se podle Zavorala zároveň zapomíná, že v Českém rozhlase platí vedle vysílacího zákona a kodexu také pracovní řád. „Několik paragrafů jasně hovoří o tom, že nemáte svým vystupováním na veřejnosti poškozovat zájmy instituce, nemáte vystupovat proti ní ve smyslu prestiže,“ doplnil generální ředitel rozhlasu, podle něhož jsou pravidla BBC ještě mnohem striktnější.

Interní pravidla mají i ve veřejnoprávní tiskové agentuře ČTK. Tam ale „zatím v tomto ohledu žádná rozporuplná situace nenastala“, jak v září pravila mluvčí agentury Milena Schmidová.