Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Takto dnes probíhá merchandising v první linii

Děkujeme těm, na které se často zapomíná, těm, kdo zajišťují servis v obchodních řetězcích.

Merchandisingový servis je dlouhá léta nedílnou součástí instorových aktivit, které přispívají k tomu, že my zákazníci najdeme vždy své oblíbené výrobky na svém místě v regále, a to v dostatečné míře i čerstvosti. Ale i tento obor se nyní musí částečně přizpůsobit, aby mohl za současné situace fungovat maximálně efektivně a flexibilně.

Merchandisingový servis teď probíhá za situace, kdy jeho podobu neurčují pouze interní pravidla agentur a požadavky jejich klientů. Významným elementem, který podobu stávajícího servisu ovlivňuje, jsou požadavky obchodních řetězců - nejen ve formě centrálních opatření, ale pochopitelně i nařízení jednotlivých domů ze stran jejich odpovědných vedoucích a ředitelů.

Shrnuji pár poznatků nashromážděných za poslední dny, které za stávajícího stavu mohou ovlivnit momentální pravidla:

  • práce s rouškou je fyzicky velmi namáhavá, a to zejména, pokud merchandiser je nucen strávit na ploše řadu hodin,
  • v rukavicích nefungují dotykové mobily, při tvorbě reportů je tedy neustále třeba je sundavat,
  • markety mění pravidla - přednost při naskladňování na plochu mohou dostávat základní potraviny, některé typy potravin a nápojů se zakazují vybalovat, protože se často prodávají prakticky výhradně po celých baleních,
  • markety tlačí na co nejrychlejší provedení servisu a opuštění prodejní plochy,
  • na marketech je z logických důvodů podstatně méně zaměstnanců a merchandiseři často ve spolupráci s personálem řeší činnosti, které dosud zařizoval market,
  • obrátka strategické části sortimentu je mnohonásobně vyšší než v obvyklém režimu, navíc se realizují i promoakce domluvené před výjimečným stavem, což obrátku zboží ještě zrychluje a klade další zvýšené požadavky na už tak vytížené týmy merchandiserů,
  • lidi jsou víc unaveni z náporu práce a pracují v neustálém strachu o zdraví své a následně i svých rodin.

Proto tímto děkuji týmu nejen našich merchandiserů, ale i všem lidem působícím v tomto oboru za obrovské nasazení a odvahu, s jakou realizují servis v první linii, a za úsilí, které věnují tomu, aby výrobky dodavatelů byly v maximální možné míře neustále přítomny na prodejní ploše a prezentovány nejlepším možným způsobem.

Děkuji i zaměstnancům obchodních řetězců a obchodním týmům agenturních klientů za spolupráci i koordinaci v této složité situaci. Konkrétně naší společnosti Global Marketing se hlavně díky obrovskému nasazení týmu našich spolupracovníků (merchandiserů) podařilo udržet servis na víc než 98 % nasmlouvaných marketech.

Minulý týden jsme zahájili výrobu a distribuci několika set roušek, které jsou dnes nejdůležitější a zároveň nezbytnou součástí vybavení lidí v terénu. Pro nás je to současně to nejmenší, co můžeme pro své lidi v terénu udělat.

Jako všichni dnes i já doufám, že se současná situace vrátí co nejdřív do normálních kolejí a že život kolem nás opět bude plynout klidněji.

Michal Bařina, jednatel firmy Global Marketing

Michal Bařina, jednatel firmy Global Marketing

Autor je jednatelem společnosti Global Marketing. Ta mimo jiné spoluvlastní firmu News Media, která vydává Médiář