„Milé, docela vtipné, ale bude to stačit?“ váhají kati u očkovací kampaně Prahy

Naši reklamní kati tentokrát nejlíp hodnotili třetí vlnu kampaně od DDB pro hlavní město.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna za 48. týden 2021

  1. DDB Prague: Vánoce, a co pak? (59 %)
    klient: Magistrát hl. m. Prahy
  2. Sunny Jim & friends: Nepůjčujte si na Vánoce (48 %)
    značka: Zonky.cz, klient: Benxy
  3. Nespalte se! (43 %)
    značka: Zboží.cz, klient: Seznam.cz
  4. Eallin: Budeme vás bavit (41 %)
    značka: Frekvence 1, klient: Active Radio
  5. Fairy Tailors: Zkoumáme opravdový život (28 %)
    značka: Provident, klient: Provident Financial

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Praha s třetí vlnou očkovací kampaně od DDB

Agentura DDB Prague připravila pro Magistrát hlavního města Prahy už třetí kampaň na podporu očkování proti koronaviru. Kreativa navazuje na letní vlnu, která proměňovala názvy známých pražských míst. Tentokrát však vtipně mění pojmy spojené se svátky, aby lidem připomněla, že když se budou během nich sdružovat, měli by se chovat zodpovědně.

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Z očkovací kampaně Prahy od DDB

Součástí kampaně jsou i dva nové rozhlasové spoty, které s nadsázkou dramatizují nepříjemnosti spojené s lockdownem. První přináší motiv boje učitelky s dálkovou výukou, druhý se věnuje nástrahám videohovorů a práce z domova.

Kampaní chce město oslovit váhající část neočkovaných, kterých je v Praze celkem přes 300.000. „Navazujeme na skvělou spolupráci při předchozí kampani, která byla velmi dobře hodnocena laickou i odbornou veřejností a získala ocenění i na ADC Czech Creative Awards. Máme za to, že v předvánočním čase už by měla být komunikace ve veřejném prostoru spíš nenásilná a smířlivá,“ uvádí primátor Zdeněk Hřib.

„Strachu a strašení kolem tohoto tématu je už docela hodně. My jsme se tedy rozhodli navázat na předchozí koncept a nové vizuály i rádiové spoty opět pojmout odlehčeným způsobem. A to přesto, že to klíčové sdělení je míněno hodně vážně,“ říká Dora Pružincová, chief creative officer DDB.

Iva Hadj MoussaDávám jedničku za art direction. Ale mám stejnou pochybnost jako minule - opravdu to někoho přesvědčí? Ráda bych tomu věřila, ale fakt nevím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprHezké, čisté. Pro tu chytřejší část rozdělené společnosti. Tak tyhle věci v DDB umí.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortJe to milé a docela vtipné. Bude to ale stačit? Já myslím, že ne.
Pavel Jechort (Mall Group)

Jsem rád, že to i teď funguje. Textařina je tu v dobrých rukou.
Richard Stiebitz (Gen)

Vilém RubešJe to milý, je to kreativní a shůry to lízne cílovou skupinu. Pěkné to máte. Ale bojim bojim, že mobilizační charakter to postrádá - ti přemýšlivější byli již očkováni.
Vilém Rubeš

Marek ŘíhaNelehký úkol dělat kampaň na podporu očkování za dané situace, vše, co uděláte bude špatně. Toto provedení mě baví, je to zábavné, nutí mě to přemýšlet, bohužel možná víc, než bych u tohoto účelu očekával. Řekl bych, že je to až moc chytré a bude velká skupina lidí, která to nepobere a tím pádem „nenakoupí“.
Marek Říha (Alza.cz)

Michaela OulehlaMám druhý Vánoce! Moje nejoblíbenější kampaň roku se dočkala svého pokračování a udržela si svoji kvalitu, až mi z toho srdíčko zaplesalo.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekPro mě tohle neni o těch headlinech, pro mě je to o konceptu a já mu nerozumim. Vůbec nevim, co se má timhle dosáhnout. A to bodycopy nekoresponduje s headliny... To je takový coronavirový dada.
Ondřej Souček

2. Poskytovatel půjček radí nepůjčovat si

Vizuál kampaně Nepůjčujte si na Vánoce

Vizuál kampaně Nepůjčujte si na Vánoce

Ekonomické dopady pandemie ovlivní i letošní Vánoce. Řadě lidí se snížily příjmy, a proto řeší, jak pokryjí vánoční nákupy. Podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro poskytovatele půjček Zonky odmítavý postoj k Vánocům na dluh má 80 % Čechů, 15 % tuto možnost nevylučuje s tím, že taková půjčka se někdy hodit může. A dalších 5 % lidí si dokonce na Vánoce už aspoň jednou půjčilo, přičemž pravidelně tak činí necelá pětina z nich. „Obzvlášť před Vánoci se lidé mohou nechat zlákat k nákupům na dluh ve snaze udělat radost svým blízkým. Impulzivně se tak mohou zavázat nejen ke zbytečné půjčce, ale dokonce se dostat třeba i do dluhové spirály. Často si totiž neuvědomují, že takovou půjčku budou splácet třeba až do dalších Vánoc nebo i déle,“ říká Veronika Benešová, která má v Zonky a Air Bank na starosti půjčky. Zonky pravidelně upozorňuje na rizika půjček na dárky skrze kampaň Nepůjčujte si na Vánoce, kterou letos rozšíří o tematický televizní spot. Proč si podle Zonky nepůjčovat na Vánoce? Před Vánoci je draze, protože některé obchody mohou uměle zvyšovat ceny, aby mohly připravit slevové akce. Dárky jsou vedlejší, největší radost je, když se o Vánocích sejde celá rodina. Děti si mohou myslet, že půjčka na dárky je normální, a budou mít špatný příklad do budoucna. A splatit dluhy za vánoční dárky může trvat klidně i rok, tedy až do dalších svátků.

Iva Hadj MoussaVýzva poskytovatele půjček, aby si lidé nepůjčovali, je vlastně celkem sympatická. Jen u té paní ve spotu nevím, jestli pláče hrůzou, nebo štěstím. Printy jsou fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprJá se bál, než jsem to zhlédnul. Dosud mě v hlavě straší infomercial - chlap s „koňskou“ hlavou. A ejhle. Já se fakt bavil. Herecká akce, pointa, pekelné svetry. Všechno v nadsázce, všechno drží pohromadě. Ale hlavně - odpovědné půjčování, a naplno. Zonky, klobouk dolů.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortTady dávám plus za snahu dát aspoň na Vánoce trochu jiný signál, byť jde o sezónu. Jen nevím, jestli právě proto teď není čas na agresivní propozici.
Pavel Jechort (Mall Group)

Námět je fajn, je jen škoda té ženské herecké role. Místo divného a zesměšňujícího jekotu by stačil intenzivní pohled a slza, ve zvuku pak klidně nic a pohled herce.
Richard Stiebitz (Gen)

Vilém RubešTen starý ďáblův trik, že poskytovatel půjček poradí lidem, aby si jako že na Vánoce nepůjčovali, přičemž doufá v opak, protože - ruku na srdce - jinak by ta reklama nebyla ani pro financamt výdajem k dosažení a udržení příjmu, by fungoval líp, kdyby opravdu ilustrovali tezi, že nejlepší dárek je setkání s milovanými. Avšak ta bezútěšná scénka svou opuštěných zoufalců vede k úvahám o postupce: půjčit si - propít to - hodit si to. NKP.
Vilém Rubeš

Marek ŘíhaTaková Patagonia v půjčkách, aneb „don’t by this jacket“ změníme na „nepůjčujte si na Vánoce“ a máme to! Oceňuji ten záměr a snahu, provedení však za záměrem trochu vlaje. Vizuálně jako x dalších vánočních spotů z poslední doby, pointa relativně zábavná, ale pro mě nepříjemně afektovaná. Co si z toho odnáším? Ten afektovaný pláč, a ne ten záměr.
Marek Říha (Alza.cz)

Michaela OulehlaZonky překvapily a tleskám!
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekTa slečna neni psychicky v pohodě, a ten hoch, místo aby ji pochopil a aspoň jí podal kapesník, tak se ještě gebí do kamery a plácá něco o půjčce. Řekněte mi, je tohle normální?
Ondřej Souček

3. Zboží varuje před (ne)zlevněným zbožím

Sezónní kampaň Nespalte se pro srovnávač cen Zboží.cz od Seznamu byla postavena na animovaných produktech, které komunikují hlavní benefit služby. Tím je srovnání cen produktů napříč českými e-shopy. Animované objekty mají vtipným způsobem upozorňovat uživatele internetu a potenciální zákazníky na to, že ne každá sleva je vždy výhodná, i když se to tak na první pohled může zdát. Příprava kampaně probíhala v kreativní části marketingového oddělení české internetové jedničky Seznam.cz. Na nahrávání zvuku, dialogů a zvukové postprodukci spolupracoval externí partner BareBear Production.

Iva Hadj MoussaVěci, které si povídají. Kdo z nás podobný skript někdy nenapsal? A i tohle dopadlo tak nějak napůl.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprZase ta agentura „Interní team“, té se nikdy moc nedaří. Trouba s vámi nepeče... Kam táhnou lumíci, ptám se, kam táhnou lumíci?
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortA tohle je milé. Chybí mi tam nějaký důvod, proč nechodit na Heuréku, která mne samozřejmě napadne dřív. Tak snad příště.
Pavel Jechort (Mall Group)

Lepší část je copy. Bude to na Louskáčka? (fór)
Richard Stiebitz (Gen)

Vilém RubešVtip, šarm i čistý příslib pro cílovou skupinu! Jen se přiznám, že nevím, kolik toho nakupují pětiletí, protože tohle je zjevně určeno jen a jen jim. Nedělej troubu a objeví se ha ha ha ha trouba! To bych se před jednapadesáti letama něco naplácal smíchem do kolen.
Vilém Rubeš

Marek ŘíhaPopis služby skrze dialog mi vlastně přijde jako fajn nápad. Provedení si dovedu představit o úroveň lepší, ale suma sumárum, tohle bude fungovat.
Marek Říha (Alza.cz)

Michaela OulehlaMyšlenka je zcela jistě chvályhodná, jen ty animované objekty... ty můj šálek čaje zrovna nejsou.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekNízkonáklad, ale doručuje to, co má. Vtipný tak akorát, proč ne?
Ondřej Souček

4. Frekvence 1 propaguje své známé hlasy

Jan Kraus, Pokáč a Honza Dědek v kampani Frekvence 1

Jan Kraus, Pokáč a Honza Dědek v tiskovém inzerátu Frekvence 1

Čestmír Strakatý, Marta Jandová a Petr Jablonský v tiskovém inzerátu Frekvence 1

Čestmír Strakatý, Marta Jandová a Petr Jablonský v tiskovém inzerátu Frekvence 1

Rádio Frekvence 1 představilo nový vizuál pro televizní a printovou kampaň. Ta stojí na hlavních moderátorech stanice - v jedné kreativě se objeví Jan KrausJan Pokorný alias Pokáč a Honza Dědek, v druhé pak Marta Jandová spolu s Petrem Jablonským a Čestmírem Strakatým. Kampaň představuje oblíbené tváře Frekvence 1 jako jeden tým, zároveň pestrý v tom, co posluchačům přináší. „Frekvence 1 se jako rádio vyvíjí a je potřeba, aby tomu její vizuální podoba odpovídala. Věříme, že tenhle energický, čistý a příjemný nový vzhled lépe odpovídá tomu, kam se rádio posunulo,“ říká Pavel Renčín, ředitel marketingové komunikace Active Radio, která rádio provozuje. Kampaň se soustředí převážně na produktivní posluchače ve středním věku. Claim Budeme vás bavit. Jsme rádio Frekvence 1 vyšel z dlouhodobého konceptu Zapni rádio, vypni starosti. Koncept kampaně vznikl inhouse. Na kampani Active Radio spolupracovalo s reklamním fotografem Goranem Tačevskim. O filmovou produkci a motion grafiku se postaralo studio Eallin. Vše bylo natočeno a nafotografováno v areálu bývalé tovární haly, v uměleckém centru Pragovka Art District v pražských Vysočanech.

Iva Hadj MoussaJe to takové... normální. Ani lepší průměr, ani horší průměr. Prostě průměr.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprZřejmě to tak musí být. Představování „anchors“ v českých podmínkách ani jinak vypadat nemůže. Jinak ale color coding nemá chybu!
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortTady tak nějak nevím, co říct. Prosvištělo to skrz a nezanechalo stopu.
Pavel Jechort (Mall Group)

Nu ano, „budeme vás bavit“. Goran umí fotit, u ostatního by legendární šéf KF FAMU docent Ján Šmok řekl „a co má být?“.
Richard Stiebitz (Gen)

Vilém RubešJediné, co se dá říct - nabídka je přímo podána. Jinak řemeslný průměr. Ale zase lepší, než kdyby vtipkovali.
Vilém Rubeš

Marek ŘíhaVizuálně je to povedený, přímočarý voiceover. Za mě dobrý.
Marek Říha (Alza.cz)

Michaela OulehlaHezké. Líbí se mi jednoduchý čistý vzhled.
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekJá bych třeba tohle vůbec nehodnotil. No a? Tak mě budou bavit, v pohodě, až to uslyšim, tak vám řeknu, jo?
Ondřej Souček

5. Provident zkoumá opravdový život

Poskytovatel spotřebitelských půjček Provident loni představil novou komunikační platformu z vědeckého prostředí. Nyní přesouvá děj z laboratoře do otevřeného světa a uvádí nový televizní spot s názvem Zkoumáme opravdový život. V něm značka zdůrazňuje, že její půjčky jsou pro všechny, smlouvy neobsahují žádné skryté poplatky a v případě neočekávaných potíží si klienti mohou splátku odložit. Nový spot je součástí integrované komunikační kampaně, která kromě uvedení v televizi – především na obrazovkách skupin Prima a Barrandov – zahrnuje outdoor, POS materiály a online. Kampaň trvá od října do listopadu a předpokládá se její nasazení také v roce 2022. „Naši zákazníci chtějí jednoduché, srozumitelné a férové podmínky. V novém televizním spotu ukazujeme, že Provident mluví lidskou řečí a je dostupný každému,“ říká Jiří Maruščinec, marketingový specialista z Providentu. Spot vytvořila agentura Fairy Tailors. Jde už o páté pokračování profesorské série z její dílny. Pod spotem je podepsaný zlínský tým agentury pod vedením kreativního ředitele Marka Nieslanika. Ten říká: „V posledních měsících jsme s klientem intenzivně pracovali na strategii značky. Nový spot navazuje na naše strategické workshopy, během kterých jsme nastavovali její další směřování při zachování stávající profesorské platformy. Nakonec jsme vsadili na celkové polidštění brandu a to nejen v nadlince, ale prakticky na všech úrovních komunikace.“

Iva Hadj MoussaSnažím se v životě řídit heslem: když nemůžeš říct něco hezkého, neříkej nic. Ráda bych se tedy tímto spotem jenom promlčela. Ale dobře, přece jenom píšu hodnocení do Katovny, takže: koncept „laboratoř versus skutečný svět“ už se v reklamní komunikaci několikrát vyzkoušel, a ne vždy to dopadlo dobře. Jako například v tomto případě.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprKolikrát už jsem tohle viděl? No, hodněkrát. A bývalo to zhusta i líp vymyšlené a udělané.
Míla Knepr (Contagious CZ)

Pavel JechortTaková půjčková klasika, tentokrát obrandovaná zrovna Providentem.
Pavel Jechort (Mall Group)

Já se do toho nechci navážet. Raději pochválím tu strategii s polidštěním.
Richard Stiebitz (Gen)

Vilém RubešZoufalý spot pro zoufalé lidi. Omšelé fráze, které slyšíme zleva zprava od všech půjčkařů. A když už se zdá, že hůř nebude, sklouzneme do doslovnosti voda - deštník - být v suchu. To je NKP i na Zlín.
Vilém Rubeš

Marek ŘíhaZkoumáme = bílý plášť a vědátoři, opravdový život = kulisy. Je to popisný až běda, ale ten claim s opravdovým životem v kulisách mě tedy irituje! Jinak celý ten záměr chápu, cílovka to pochopí a to je cíl.
Marek Říha (Alza.cz)

Michaela OulehlaZ laboratoře jít zkoumat opravdový život a spojit to s půjčkou? Cože?
Michaela Oulehla (Cognito)

Ondřej SoučekTohle neni komedie, spíš výsměch. Otevřeně se tady ukazuje úplný opak toho, co se říká. Až ke mně přijde pár těhle pošuků, dám jim korunu. Ne proto, že by mě přesvědčil jejich velice upřímný průzkum lidského myšlení, ale proto, že mi je jich líto.
Ondřej Souček

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.