Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Milleniály nahradí linksteři, generace čistě online

Linksteři jsou lidi narození po roce 2002. Foto: Profimedia.cz

Linksteři jsou lidi narození po roce 2002. Foto: Profimedia.cz

Milleniály, v marketingu momentálně nejvíc protežovanou generaci, vystřídají do tří let takzvaní linksters, linksteři, někdy též zvaní „milleniálové na steroidech“. Jde o mladé narozené po roce 2002, jimž dnes není víc než 15 let, přičemž všichni jsou od narození obklopeni moderními technologiemi. Na základě svých mezinárodních průzkumů na to upozorňuje agentura WMC Grey z největší světové komunikační sítě WPP. „Za tři roky budou linksteři hybnou generací, hybnou silou světové ekonomiky. Jsou čistě online a mají spoustu peněz,“ prohlásil dnes v pražské Paralelní polis Jiří Vašek, digitální stratég WMC Grey.

Mezi linkstery dnes WMC Grey počítá 25 % světové populace, s celkovou roční útratou 44 bilionů dolarů. „Musíme se na ně připravit jako marketéři, jako agentura, jako kdokoli. Za pár let toto bude hlavní cílová skupina. Milleniálové zůstanou u svého mobilu či tabletu, linksteři to posunou dál – budou chtít virtuální realitu, bitcoiny. Bude na ně potřeba cílit všemi online kanály,“ předpovídá Vašek.

Zatímo milleniálové přinesli technologie do běžného života, naučili starší generace využívat mobilní aplikace a bylo je možné digitálně zastihnout v několika momentech dne, linksteři tráví před digitální obrazovkou plnou čtvrtinu dne. Tři čtvrtiny z nich přitom denně používá mobilní telefon, a to úplně všude. Linksterům se taky říká „5 screeners“, podle toho, že bývají pravidelně obklopeni hned několikami obrazovkami a displeji.

„Archetypy toho, co linksteři milují“, jsou podle Vaška v celosvětovém pohledu desítka značek YouTube, Google, Apple, Xbox, Netflix, Starbucks, Amazon, Nike a Snapchat. „Oni nejen konzumují, oni sami jsou značka,“ podotýká digitální stratég WMC Grey k tomu, jak linksteři pracují se sebeprezentací v digitáním prostředí. Přitom si nepamatují tamagoči, Spice Girls, Titanic, Windows 98 ani další fenomény 90. let minulého století.

Ze sociálních sítí mezi linkstery dominuje Instagram, na kterém často mají víc účtů – aby mohli sledovat a komunikovat s celebritami, aby mohli nepozorovaně sledovat někoho, u něhož nechtějí, aby o tom věděl. Následuje Messenger, umožňující bohatou komunikaci jeden na jednoho, a YouTube, kde jsou „všechna videa na světě“ včetně hudebních klipů, youtubeři, módní trendy. Až čtvrtý je Facebook, který používají jako denní přístun informací, jako kalendář i jako prostředí pro sdílení podkladů do školy, pro domácí úkoly.

Snapchat není v Česku tak rozšířený jako v zahraničí, holky a kluci v Česku na něm hlavně sledují zahraniční celebrity a bloggery. WhatsApp zase mají především pro to, aby mohli komunikovat s rodiči. Twitter slouží jako zdroj rychlých krátkých zpráv.

Jaké linksteři používají sociální sítě

  • 100 % Instagram
  • 93 % Messenger
  • 68 % YouTube
  • 62 % Facebook
  • 43 % Snapchat
  • 37 % WhatsApp
  • 18 % Viber
  • 6 % Twitter
  • 5 % Pinterest

Zdroj: dotazníkový průzkum WMC Grey v Česku v posledních měsíci a půl, odpovědělo 25 lidí z dané cílové skupiny, výsledky se údajně shodují s pořadím z globálních studií společností jako Google či Amazon 

Hlavně zaujměte, hrajte si s formáty, mluvte jejich jazykem – to jsou tři hlavní doporučení marketérů z WMC Grey. Digitální stratég Jiří Vašek vypočítává: „U této cílové skupiny je důležité zaujmout. Nestačí reklama, je nutné tvořit hodnotu. Chtějí být vidět, chtějí být oslavováni. Budujte jejich vlastní ‚značku‘, pomozte jim změnit svět. Existuje u nich pravidlo osmi vteřin, v nich musíte zaujmout, jinak linkster odchází, často nadobro. Nike teď tvoří reklamní videa, aby začínala maximální akcí, teprv pak se vysvětluje značka, ukazují loga. Je třeba hledat nové sociální sítě a postupy. Mít na paměti multiscreen a mobile first, dbát na autenticitu a realističnost, zohlednit sílu influencerů.“