Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Ministerstvo zemědělství dalo loni do kampaní 301 milionů Kč, ostatní méně než 10 milionů

Jeden ze tří inzerátů, zaměřených na konkrétní výrobce

Jeden ze tří letošních inzerátů ministerstva zemědělství propagující regionální potraviny

České ministerstvo zemědělství loni do komunikačních kampaní vložilo 301 milionů Kč. Daleko za tímto resortem zůstala ministerstva vnitra s výdaji 5,5 milionu, práce a sociálních věcí a místního rozvoje, po 4 milionech. Na pražské konferenci PIAF to dnes uvedla Denisa Kasl Kollmannová, šéfka katedry marketingu a PR FSV UK, jako součást velkého výzkumu vládní komunikace. Data univerzitním výzkumníkům sdělila samotná ministerstva, kromě uvedených žádné další loňské výdaje nepřiblížilo.

Zemědělství jako nejvíce inzerující resort je přitom tím, z něhož občany informace zajímají nejméně. Nejvíc by lidi podle průzkumu firmy Mediaresearch pro FSV UK z konce roku 2012 zajímaly informace ze zdravotnictví, pak ze sociální péče, pak změny v oblasti daňového systému a financí. To jsou naopak resorty, které kampaněmi prakticky nekomunikují, uvedla Kollmannová. Ministerstvo zemědělství hodlá v dalších dvou letech vynaložit jen na podporu regionálních potravin 65 milionů Kč.

VÝDAJE VLÁDNÍCH ÚŘADŮ DO KOMUNIKAČNÍCH KAMPANÍ, V MILIONECH KČ
2010 2011 2012
Ministerstvo financí - 0,8 -
Ministerstvo práce a sociálních věcí 3 4 4
Ministerstvo pro místní rozvoj 8 5 4
Ministerstvo spravedlnosti 1,5 - -
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2,3 16,6 -
Ministerstvo vnitra 0,7 0,5 5,5
Ministerstvo zemědělství 316 295 301
Ministerstvo životního prostředí nelze dohledat nelze dohledat 0,8
Úřad vlády - - 5,6
Zdroj: jednotlivé resorty pro FSV UK

Průzkum dál ukázal, že 86 % lidí je přesvědčeno, že s nimi vláda komunikuje nedostatečně. Tři čtvrtiny přitom deklarují, že si nových vládních kampaní všímají, pokud jde ale o konkrétní, 85 % si žádnou nevybaví. Tu na důchodovou reformu zaznamenala 4 % respondentů, Zelenou úsporám 2 %, Nemyslíš, zaplatíš a Rybu domácí po 1 %. Lidi tvrdí, že téměř z poloviny se o vládních kampaních dozvídají z televize, následuje internet zastoupený zhruba třetinou.

Kollmannová pracovala na výzkumu s politoložkou a politickou poradkyní Annou Matuškovou. Na podzim podle Kollmannové chystají podrobné představení výzkumu s „třaskavými zjištěními“, o němž ode dneška informují na Facebooku a Twitteru.