České ministerstvo zemědělství loni do komunikačních kampaní vložilo 301 milionů Kč. Daleko za tímto resortem zůstala ministerstva vnitra s výdaji 5,5 milionu, práce a sociálních věcí a místního rozvoje, po 4 milionech. Na pražské konferenci PIAF to dnes uvedla Denisa Kasl Kollmannová, šéfka katedry marketingu a PR FSV UK, jako součást velkého výzkumu vládní komunikace. Data univerzitním výzkumníkům sdělila samotná ministerstva, kromě uvedených žádné další loňské výdaje nepřiblížilo.
Zemědělství jako nejvíce inzerující resort je přitom tím, z něhož občany informace zajímají nejméně. Nejvíc by lidi podle průzkumu firmy Mediaresearch pro FSV UK z konce roku 2012 zajímaly informace ze zdravotnictví, pak ze sociální péče, pak změny v oblasti daňového systému a financí. To jsou naopak resorty, které kampaněmi prakticky nekomunikují, uvedla Kollmannová. Ministerstvo zemědělství hodlá v dalších dvou letech vynaložit jen na podporu regionálních potravin 65 milionů Kč.
VÝDAJE VLÁDNÍCH ÚŘADŮ DO KOMUNIKAČNÍCH KAMPANÍ, V MILIONECH KČ | |||
2010 | 2011 | 2012 | |
Ministerstvo financí | - | 0,8 | - |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 3 | 4 | 4 |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 8 | 5 | 4 |
Ministerstvo spravedlnosti | 1,5 | - | - |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 2,3 | 16,6 | - |
Ministerstvo vnitra | 0,7 | 0,5 | 5,5 |
Ministerstvo zemědělství | 316 | 295 | 301 |
Ministerstvo životního prostředí | nelze dohledat | nelze dohledat | 0,8 |
Úřad vlády | - | - | 5,6 |
Zdroj: jednotlivé resorty pro FSV UK |
Průzkum dál ukázal, že 86 % lidí je přesvědčeno, že s nimi vláda komunikuje nedostatečně. Tři čtvrtiny přitom deklarují, že si nových vládních kampaní všímají, pokud jde ale o konkrétní, 85 % si žádnou nevybaví. Tu na důchodovou reformu zaznamenala 4 % respondentů, Zelenou úsporám 2 %, Nemyslíš, zaplatíš a Rybu domácí po 1 %. Lidi tvrdí, že téměř z poloviny se o vládních kampaních dozvídají z televize, následuje internet zastoupený zhruba třetinou.
Kollmannová pracovala na výzkumu s politoložkou a politickou poradkyní Annou Matuškovou. Na podzim podle Kollmannové chystají podrobné představení výzkumu s „třaskavými zjištěními“, o němž ode dneška informují na Facebooku a Twitteru.