Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Ministr Heger v dopise šéfu ČT Janečkovi kritizuje reportáže o Diag Human

Reportéři ČT se nad stížností podivili i proto, že poslední reportáž byla odvysílána skoro před rokem.

  • ČTK
  • 22. 07. 2011 06:25

Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) zaslal generálnímu řediteli České televize Jiřímu Janečkovi otevřený dopis kvůli tomu, jak ČT referuje o kauze obchodu s krevní plazmou Diag Human.

Kritizuje reportáže odvysílané v pořadu Reportéři ČT v březnu, květnu a říjnu loňského roku. Redaktoři ČT podle něj podali divákům o kauze nepravdivé informace a zpravodajství stranilo Diag Human. Autoři pořadu proti tomu protestují. Dopis je podle nich třeba zařadit do kontextu snah o zrušení tohoto pořadu. Ministerstvo zdravotnictví to popírá.

„Chtěl bych důrazně odmítnout nedávnou kampaň vedenou některými redaktory pořadu Reportéři ČT,“ napsal v dopise datovaném 13. června Heger.

Redaktoři pořadu podle něj „zcela nekvalifikovaně a na základě laických domněnek a spekulací“ podali divákům nepravdivé a zavádějící informace o kauze Diag Human. Heger podle svých slov považuje za nezodpovědné, že se k ryze procesním otázkám vyslovovali lidé, kteří nemají žádnou specializovanou právní kvalifikaci, která je pro posouzení postupu státu zcela nezbytná.

„Za zcela nepřijatelnou považuji nevyváženost pořadu Reportéři ČT, ve kterém se dává propastně větší prostor straně snažící se získat od českého státu miliardy korun oproti zástupcům ministerstva zdravotnictví, kteří stát brání,“ uvedl Heger. Veřejnoprávní televize tak podle něj podkopává pozici státu v tomto sporu.

Heger žádá Janečka, aby situaci řešil, a to tak, že nezávislý expert ministerstvu sdělí, v čem podle něj stát v přezkumném rozhodčím řízení chybil. Pokud takovým stanoviskem Reportéři ČT nedisponují, požaduje Heger, aby z toho Janeček vyvodil odpovídající důsledky a zajistil omluvu. „Současně nabízím České televizi možnost získat nezkreslená a odborně fundovaná vyjádření ke kauze, nejlépe pak v pořadu, který bude vysílán v přímém přenosu, bez zaujatého střihu a nepravdivých informací od předpojatých redaktorů,“ uzavřel dopis Heger.

Informaci o dopisu na svých webových stránkách doplnilo ministerstvo právním stanoviskem známého advokáta Tomáše Sokola, který se zabývá obsahem reportáží a jeho porovnáním s postupem státu. Kritické poznámky na adresu státu v něm podle Sokola vznášeli laici, nikoliv odborníci. Na základě toho, co se v reportážích tvrdí, prý nelze dospět k závěru, že stát pochybil při svém postupu ve věci Diag Human.

Šéfredaktor aktuální publicistiky ČT Jiří Vondráček a dramaturg pořadu Reportéři ČT Marek Wollner označili načasování dopisu za překvapující a zvláštní. Poukázali na to, že poslední reportáž byla odvysílána před necelým rokem. „Žádná nová reportáž o Diag Human se aktuálně nepřipravuje,“ uvedli pro ČTK ve svém stanovisku. Ministrův otevřený dopis je podle nich třeba zasadit do kontextu politických snah o to, aby nepohodlný pořad zmizel z obrazovek ČT, o čemž v uplynulých týdnech informovala média v souvislosti s volbou nového ředitele.

Ministerstvo zdravotnictví ovšem důrazně popírá, že by chtělo dosáhnout zrušení pořadu a že by proti němu vyvíjelo jakýkoliv politický tlak. „Nemáme naprosto nic proti pořadu Reportéři ČT, ale máme výhrady proti neprofesionalitě konkrétních reportérů, kteří napomáhali prostřednictvím reportáží firmě Diag Human,“ řekl ČTK mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

„Z dopisu vyplývá představa, že ministerstvo se pokouší z kauzy udělat tzv. ‚expertní‘ téma, k němuž se mohou vyjadřovat jen lidé, které za experty považuje samo ministerstvo,“ uvedli dále Vondráček s Wollnerem. Taková představa je podle nich chybná. V kauze jde o miliardy z kapes daňových poplatníků a je tudíž nutné veřejnosti poskytnout ucelené informace. „Nesprávné postupy ministerských ‚expertů‘ už v minulosti způsobily státu rozsáhlé škody,“ dodali.

Není to přitom podle nich poprvé, kdy se ministerstvo zdravotnictví snaží mocenským nátlakem ovlivnit vedení České televize v názoru na tuto kauzu, respektive na reportéry, kteří o ní informují. V minulosti se o to prý ministerstvo pokoušelo mimo jiné osobními intervencemi u vedení televize nebo stížnostmi u mediálních rad.

Firma Diag Human počátkem 90. let usilovala o obchodování s krevní plazmou z českých transfuzních stanic. Po nepříznivém výroku tehdejšího ministra zdravotnictví Martina Bojara o Diag Human z obchodu sešlo. Za poškození dobrého jména musela vláda po prohrané arbitráži z roku 1997 společnosti zaplatit 327 milionů korun. Diag Human se s Českem soudí o další miliardy korun za údajně ušlý zisk.