Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Miroslav Motejlek: česká média ovládnou dva muži, Jaromír Soukup a Andrej Babiš

Co soudí provozovatel Motejlek.com o tuzemské mediální scéně

Nejočekávanější přednáškou na dnešním Czech Internet Foru v pražském divadle Archa bylo vystoupení ekonomického publicisty Miroslava Motejlka, provozovatele Motejlek.com. Ten zahájil prohlášením, že mluvil v poslední době s dvěma muži, kteří v nejbližších několika letech ovládnou tuzemskou mediální scénu. Podle Motejlka to budou Jaromír Soukup (Médea, Empresa Media) a Andrej Babiš (Agrofert).

Soukup podle něj postupuje systematicky: „Díky pozici na zadávání inzerce je schopen tlačit na ostatní média, ovlivňovat je, kupovat.“ Andrej Babiš v tom má podle něj chaos, zato ale jeho Agrofert dělá 15 miliard korun EBITDA ročně: „Kromě Seznamu je schopen koupit všechno.“

„Určitě osloví vlastníky Ringier Axel Springer, vlastníky Novy, všechny. Na mediální akvizice má vyčleněny miliardy. Myslím ale, že to nakonec budou vyhozené peníze,“ odpověděl později Motejlek na dotaz z publika.

„Jistým způsobem teď ‘napadli’ vydavatelství Mafra. Jaromír Soukup získal jistý vliv na management, Andrej Babiš je významným klientem tiskáren Mafry,“ předeslal také Motejlek při přednášce. Mafra se podle něj letos propadne do ztráty, což prorokuje i na základě nedávných slov předsedy představenstva Johannese Werle pro Médiář.cz.

„Nejprofitabilnější mediální firmou v Česku je irský Google“

Tuzemskému online prostředí podle Motejlka „chybí akvizice, akviziční strategie, akviziční peníze“. „Nedostatek akvizic povede k tomu, že nebudou vznikat nové zajímavé projekty,“ tvrdí publicista.

„Seznam nedělá akvizice dlouhodobě, teď snad jen - podle mých informací - jedná s majiteli ePoptávka.cz, čímž by napodobila Mafru a její koupi AAAPoptávka.cz. Pro Google je český trh malý, Centrum nemá peníze. Pro private equity scénu je tuzemský internetový trh malý a nesrozumitelný, říkají mi, podívejte se, jak dopadli Warburgové s investicí 3 a půl miliardy korun do Centra,“ shrnul Motejlek.

Nejprofitabilnější mediální firmou v Česku, míní provozovatel Motejlek.com, už není Seznam.cz, ale irský Google. „Katalogové zápisy patří spíš do historie, poroste výkonový marketing, který provozuje Google,“ podotkl. „iDnes doplácí na to, že je součástí Mafry. Pokud by stál samostatně, jeho profitabilita by byla kolem sta milionů korun,“ ohodnotil dalšího z velkých. Ostatní mají prý už příliš velký odstup.

Odlišný pohled nabídl v reakci na Motejlka Tomáš Vyskočil v textu Český internet - kdo skutečně tahá za nitky.