Místopředseda rady pro vysílání Bouška pracuje pro soukromou agenturu exministra Langera

Langerova firma dostala do médií studii za reklamu v ČT, sepsal ji bývalý mluvčí ODS Milan Bouška.

Několik hodin předtím, než měli poslanci včera začít jednat o přelomové novele mediálních zákonů, obdrželi novináři výsledky průzkumu, že diváci by místo reklamy zrušili v České televizi raději koncesionářské poplatky. Podstatou návrhu, který sněmovna v úterý probírala v druhém čtení, je naopak konec většiny reklamy na obrazovce a webu veřejnoprávní ČT.

Průzkum provedla agentura Ipsos Tambor pro společnost CI Consult & Research. CI Consult & Research si loni v prosinci založil bývalý ministr vnitra za ODS Ivan Langer. Podle internetového obchodního rejstříku ve firmě drží 60 %, zbylých 40 % patří Ladislavu Mrklasovi, programovému poradci akademie CEVRO, které Langer předsedá.

A pod výzkumnou zprávou Langerovy soukromé agentury je podepsán místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Milan Bouška. Ten v roce 2009 přestal být tiskovým mluvčím ODS a stal se radním pro vysílání.

„Milan Bouška je stálým spolupracovníkem CI Consult & Research – analytikem se specializací na média a reklamu,“ uvádí o něm agentura. Jeho pondělní text prodává za 99 korun prostřednictvím SMS.

Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání členům rady zakazuje „podílet se na podnikání obchodních společností, které působí v oblasti hromadných sdělovacích prostředků nebo v oblasti audiovize a reklamy“. CI Consult & Research mimo jiné nabízí „poradenství v oblasti marketingu a médií“.

Zpoplatněná studie

Výsledky průzkumu se do médií dostaly díky Médea Public Relations, dceřiné společnosti mediální agentury Médea Jaromíra Soukupa. Zprávu otiskl nejprve server Česká média (provozuje ho Jaroslav Berka), ještě dopoledne taky iDnes.cz, odpoledne pak ve formě zprávy ČTK i oborové servery Finance.cz či Mediaguru.cz.

„I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel,“ stojí v Bouškou zpracované studii, nadepsané „Lidé chtějí zrušení koncesionářských poplatků, ne reklamy na ČT“. Langerova agentura jí nepřímo podpořila odpůrce odebrání reklamy České televizi.

Mezi ně patří digitální televize Barrandov podnikatele Tomáše Chrenka a spol., prodejci televizní i internetové reklamy ČT Media Master (tuto firmu podle deníku E15 též ovládá Chrenek) a ARBOinteractive, Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace i České sdružení pro značkové výrobky.

Právě stanovisko [PDF] posledního jmenovaného sdružení včera rovněž rozesílala Soukupova Médea Public Relations.

Snížení objemu reklamy ve veřejnoprávní televizi naopak podporují komerční televizní stanice Nova a Prima. Vedení České televize pro ČTK prohlásilo, že úplné zrušení reklamy na její obrazovce povede k „monopolizaci reklamního trhu“, doplňuje ale, že rozhodnutí je na politicích.

Poznámka 23. 6., 10.10: Poté, co se kauzou začal zabývat také iDnes.cz, změnila agentura autora zmíněné studie z Boušky na Langera a o Bouškovi nově uvádí, že je „externím spolupracovníkem vysoké školy Cevro Institut“.