Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Místopředsedkyně Senátu chce nechat reklamu na kanále ČT1

„Převedení reklamy z plnoformátového kanálu ČT1 na kanál ČT2 je proti evropským zvyklostem i odbornému náhledu na fungování médií.“

  • ČTK
  • 02. 08. 2011 13:31

Veřejnoprávní televize by podle místopředsedkyně Senátu a jeho mediální komise a Aleny Gajdůškové (ČSSD) měla dál vysílat reklamu na kanále ČT1, neboť ČT2 se pro ni svým zaměřením nehodí. Gajdůšková se rozhodla tuto změnu prosadit v rámci novely zákona o České televizi, která v ČT omezuje reklamu a kterou bude ve čtvrtek schvalovat Senát. Uvedla to v prohlášení, které poskytla ČTK.

Novela po úpravách poslanců na podnět ministerstva kultury počítá s tím, že ČT by mohla vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4. Reklama tak zřejmě do konce roku zmizí z programu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Výnosy z reklamy na ČT2 mají sloužit Státnímu fondu kultury.

„Převedení reklamy z plnoformátového kanálu ČT1 na kanál ČT2 je naprosto proti evropským zvyklostem i odbornému náhledu na fungování médií,“ uvedla Gajdůšková. Podle ní je druhý kanál veřejnoprávní televize koncipován jako výběrový, jeho základ tvoří zejména vzdělávací a umělecky hodnotné pořady a vysílání pro menšinového diváka. „Což je z pohledu zadavatelů reklamy naprosto nezajímavá cílová skupina,“ uvedla senátorka.

Je podle ní otázkou, kolik by reklama na tomto kanále vynesla fondu kultury. „Lze se jen dohadovat, co je vlastním motivem a cílem této konstrukce,“ dodala. Gajdůšková také uvedla, že chce v rámci novely ponechat ČT možnost odečíst si z odvodů do fondu kultury prokazatelné výnosy na výběr a správu reklamních spotů.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Nova a Prima mají podle novely z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov.

Gajdůšková chce v rámci svých návrhů termín přechodu na digitalizaci posunout na 1. července 2012. Zlínská senátorka to zdůvodnila snahou předejít případným soudním sporům, které by mohlo přinést prodloužení technického provedení přechodu na Zlínsku a Jesenicku.

Senátorka má výhrady také k další části novely, která má osvobodit od koncesionářských poplatků majitele přístrojů, které byly upraveny k trvalému užívání výlučně pro jiné účely, než je individuálně volitelná reprodukce rozhlasového nebo televizního vysílání. Gajdůšková se obává, že navržená formulace umožní obcházet povinnost platit poplatky. Podle předsedy senátní mediální komise Jiřího Oberfalzera (ODS) zřejmě Senát navrhne tuto pasáž z novely odstranit.