Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Mít vlastní média je lepší než přikuřovat Facebooku

Nestavěj dům na cizím pozemku, říká stará realitní pravda. Pokud jde o firemní obsah, bůhvíproč tuhle pravdu pomíjíme. A zedničíme na cizích pozemcích jako diví.

Kouřové signály ze sociálních sítí říkají: zapalte oheň vlastního média

Kouřové signály ze sociálních sítí říkají: zapalte oheň vlastního média

Facebook nevlastníte. Instagram, Twitter a YouTube taky ne. Přesto na ně spousta značek spoléhá jako na hlavní média pro svá brandová sdělení. Vytvářejí pro ně obsah, a ještě jim platí za to, že ho zobrazí. Jasně, je to jednoduché a udělat si někde profil zvládne i třináctiletý social media manager. Může se to ale šeredně nevyplatit.

V Boomerangu jsme od roku 2000 čeřili české marketingové vody sloganem Nejlepší magazín je váš vlastní. V té době totiž zadavatelé utráceli za inzerci v časopisech jako diví. Vyrostli jsme na tom, že jsme klienty přesvědčili, aby investovali do svých médií místo do cizích a stali se sami vydavateli. Platnost pravdy, že vlastní médium je stabilnější a užitečnější než pronájem cizího, se potvrzuje i dnes.

Top hate – stop profit

Kampaň Stop Hate For Profit, ke které se přidala spousta světových firem, během pár dní zničila víc marketingových strategií než maršál Žukov tanků. Náhlé příkazy z mateřských centrál přestat platit Facebooku a Instagramu nechaly v panice desítky lokálních branďáků. Ty totiž nic jiného než solit Zuckerbergovi posledních pět let nenapadlo. Facebook, jinak velký přítel marketingových oddělení a zdánlivě spolehlivá jistota, se najednou ukázal v celé své křehkosti a zranitelnosti. Spoléhat se jen na něj může mít pro značku dost nepříjemné důsledky. 

Stavějte dům na vlastním place

Doba nám dává za pravdu nejen tím, co se děje na Facebooku. Covidová pandemie zrušila spoustu eventů, na kterých se daly postavit rollupy. Vagóny médií, kde jste si mohli zaplatit reklamu nebo PR obsah, jsou na hraně krachu nebo za ní. Technologické firmy vedou války s vládami a nikdo neví, co se v nich stane. Jak se teď dostat k zákazníkům?

Médium, které vlastníte vy, je kompletně pod vaší kontrolou. Ano, vybudovat ho a přivést na něj lidi stojí víc úsilí než založit účet na Twitteru, ale dlouhodobě se tohle úsilí vyplatí. Je to totiž investice, a ne platba.

„Naši klienti, jako třeba LMC nebo Volkswagen, staví na vlastním ekosystému médií včetně webu, newsletterů, podcastů a tištěných médií, který funguje bez ohledu na to, co nového vymyslí regulátoři sociálních sítí. Databáze desítek tisíc odběratelů newsletteru spolehlivě zajistí pozornost zaujatého publika pro cokoliv, co mu potřebujete sdělit. Je to profil, který vám nikdy nikdo nezruší, a může ten facebookový spolehlivě nahradit. Při dobré práci se navíc budete čím dál víc spoléhat na organický dosah a přestanete platit doručovatelům vašeho obsahu,“ říká Martin Vymětal z Boomerangu.

Zrušíme sociální sítě?

Ani náhodou. Socky jsou nástroj a jako každý nástroj se k něčemu hodí a k něčemu ne. Zvlášť když sdílená média zkombinujete s vlastními. Když si budete vědomi nestálosti Facebooku či TikToku, dají se využít jejich přednosti. Držte prostě v hlavě, že na cizí sociální síti vám kdokoliv může ze dne na den změnit algoritmus zobrazování a stáhnout dosah na desetinu, případně smazat celý obsah. Když budete ale sítě chytře spravovat a používat je třeba k přivádění dalších lidí ke svému vlastnímu obsahu na vlastní platformě, můžou být super užitečné. Pokud chcete, ukážeme vám, jak na to.

Zajímá vás víc? Přečtěte si článek stratéga Tomáše Cibora.

Text je součástí placené spolupráce s Boomerang Communication