Na konci loňského roku se globálně zvedla vlna protestů a bojkotu nákupu potravin obsahující palmový olej, kvůli kterému byla v Indonésii zničená obrovská plocha pralesů. Vlnu solidarity vyvolaly především fotografie polomrtvých orangutanů, které dobrovolníci z lesa zachránili. Český internetový obchod Mixit se po tlaku spotřebitelů a po vzoru společností jako Rohlik.cz, Fabio nebo Bidvest (zmrzliny Prima) rozhodl stáhnout z oběhu produkty obsahující tento typ oleje. Do té doby obsahovaly asi 3 % produktů palmový olej, jednalo se hlavně o čokolády a polevy. Jako symbol solidarity se zvířaty, které kvůli palmovému oleji ztratily domov, si mohou zákazníci objednat tubusy na směsi cereálií nebo sušeného ovoce s obrázky opic v pralese. „Ve skutečnosti už jsme začali postupně nahrazovat ingredience obsahující palmový tuk začátkem roku 2015, takže nejde jen o reakci na aktuální mediální vlnu. Prakticky u všech našich výrobců jsme dosáhli podmínek, kdy vyrábějí část sortimentu jen pro nás a bez jeho použití,“ dodává Martin Walner, spoluzakladatel Mixit. Odstranění palmového oleje a náhrada jinou alternativou se negativně projevila na ceně, zástupci společnosti se ale podle všeho dohodli s dodavateli na vyšších odběrech, aby zákazník nepoznal rozdíl.
Palmový olej je dnes zakázané slovo – nejdříve z výživového, posléze i ekologického hlediska. Nejsem si jistá, jestli to je největší problém dnešního světa, zejména ve vztahu k relativně nízkému procentu jeho podílu v potravinách – škody páchá spíše jeho biopalivové využití. Ale mladí a dynamičtí spotřebitelé (včetně cílové skupiny Mixitu) to tak vnímají a je tedy asi třeba reagovat.
Barbora Krásná (Blue events)
Jenom jsme se nedověděli, co je jeho (tedy toho palmového oleje) alternativa.
Monika Hrubalová