Veřejnoprávní Český rozhlas zastavil spolupráci se Štěpánem Kotrbou, svým dosavadním externím analytikem, někdejším členem Rady Českého rozhlasu. Důvodem je incident z královéhradeckého nedělního sjezdu ČSSD. Vyjádření rozhlasu i Kotrby přináší Echo24.cz, incident popisuje Respekt.

Mladá lvíčata zamňoukala a pojedou na výlet

Postřehy zasloužilého admana k soutěži mladých kreativců

Nový Gambrinus, nový Braník. Jeden lepší než druhý. Hodnoceno zcela upřímně to platí i v uvedeném pořadí. Škoda, že v zemi, kde se vypije nejvíc piva na hlavu, se dělají tak nezábavné reklamy…

Možná právě proto? Je jasné, že produkt, jakým je pivo, si říká o víc a dělat na něj reklamu by měla být větší výzva. Hlavně pro klienty. Agentury si zvykly, že soušalajzing ve stylu Gambrinusu nebo „vtipná hláška“ od Braníku typu chuť na dvě jedničky, a podtržený asi stačí.

Ale nezoufejme. Český reklamní mikrosvět již brzy spasí nová, nastupující generace kreativců! A doufám, že i klientů.

Prestižní soutěž Young Lions přilákala dost mladých týmů na to, aby za utržený peníz mohl pořadatel vyslat vítěze tří kategorií do Cannes. A že to není levný špás, je známá věc. Nejde o to, dostat se do Cannes. Tam se dostanete třeba i stopem, ale být tam není totéž, jako si zaplatit akreditaci, která na týden stojí 2250 eur a pro lvíčata 590 (4 dny) nebo 1025 eur (týden). A bylo hůř. Pamatuji týdenní akreditaci za 80 tisíc korun.

V Cannes potkáte z Čech kdekoho, ale jen málokdo je ve skutečnosti akreditovaný. Smysl takového pobytu mi vždy unikal. Předstírat, že jsem tam, kde se něco děje, je asi ta správná motivace. A mimo jiné je tam krásně, to je pravda. Ale festivalový palác sám o sobě moc krásný není, i když jistě patří k tomu nejlepšímu z architektury 70. let.

A neodpustím si zmínit utahování si z reklamních umělců, vycházející z pořadí důležitosti zdejších festivalů, odehrávajících se ve stejném paláci v pravidelném pořadí. Po filmovém festivalu následují porno Oscaři a až poté přichází na řadu reklamní festival…

Zpět k českým Young Lions. Tentokrát je nadmíru jasné, že to bude opět jen pouhý výlet. A není to chyba mladých týmů, nýbrž poroty a pořádajících, kteří možná ztratili přehled o tom, co se děje v současné tiskové reklamě a co vyhrává v Cannes. A i kdyby i na tato kritéria neaspirovala, měli by alespoň poznat dobrý inzerát, který respektuje zadání a posunuje – to slovo nesnáším, naposunoval jsem se ve své profesi víc, než chlapi na nákladových nádražích -, řekněme raději interpretuje, brief zajímavým a relevantním způsobem. Nejlépe v nečekaných souvislostech.

Koneckonců i brief vybízel téměř ke společenské zodpovědnosti, spíše než k navýšení zisku rádoby seriózních deníků. Podle mne nestačí ilustrovat dobro a zlo. Neutrácejte za bulvár. Utrácejte za nás – Právo, Lidovky, Hospodářské noviny, Mladá fronta Dnes… Nebo interpretace typu kdo čte Blesk, je hloupý a kdo čte Lidovky či Právo, je chytrý. Chce to přemýšlet dál, ve společenském kontextu.

Ano, brief není jednoduchý a souhlasím, že je hodně pokrytecký, ale najít si v něm benefit, který plyne z ignorování bulváru, jistě jde. Výsledkem takového přemýšlení je vizuální nebo textová zkratka. Něco, co vystihuje přímo a čistě problém. Něco, co byste si klidně dali na tričko nebo se pod to podepsali.

Také se nedaly očekávat nějaké úžasné, vymazlené fotografie nebo grafika, kterou byste si dali na tričko. To zabere opravdu trochu víc času.

Jeden nápad, který vzešel z týmu naší agentury, drze přikládám.

Adwood: Young Lions

Ne proto, že je nejlepší, stejně jsem neviděl kromě vítězných žádné další, ale proto, že je jiný a ne tak prvoplánový. A také proto, že bych – nejen já – rád viděl i ty ostatní, aby kritika, které se žádná porota na světě nevyhne, byla buď umlčena a nebo oprávněná a vedoucí k nápravě a výměně nevědoucích vedoucích v porotě příští? Smajlík?

Jsem si jist, že by se našla spousta jiných nápadů – i přes vítězný návrh věřím v potenciál mladých kreativců –, které by si zasloužily ocenit a umožnit nadějným kreativcům podívat se na největší festival reklamy, kde je, kromě pláží, k vidění mnoho zajímavých nápadů ve všech kategoriích – od výstavy nominovaných a vítězných printů až po stále ještě nejprestižnější televizní kategorii, jejíž promítání je až v závěru festivalu, a akreditace zahrnující poslední dny jsou také proto dražší (obávám se, že právě mladým kreativcům tou dobou již čtyřdenní – levnější – akreditace vyprší. Tedy pokud se pořadatel letos nepraští přes kapsu, když byla účast tak hojná).

A jak je mým dobrým zvykem, přikládám pár příkladů tiskových inzerátů, které splňují ta nejpřísnější kritéria a bez diskuze vyhrávají mezinárodní kreativní ceny. Dnes, sem tam, i z podobného soudku, který byl tématem Young Lions.

Nefér? Ano. Já vím. K nám všem bez rozdílu věku. Smajlík!