Premiér Andrej Babiš (ANO) vystoupí v neděli 18. listopadu od 21.25 v živě vysílaném rozhovoru televize Nova. Půlhodinový pořad Vládní krize tentokrát nahradí Střepiny a bude ho moderovat Rey Koranteng. Interview se má zaměřit na dění, jež způsobila kauza Seznamu Babišův syn promluvil.

Mléko v Kauflandu za 1 Kč? “Tak podbízivé taktiky nemá solidní obchodník zapotřebí”

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Litr mléka v Kauflandu za korunu

Nová prodejna Kauflandu v Kuřimi

Nová prodejna Kauflandu v Kuřimi

V Kauflandu, sesterském řetězci Lidlu, musí řešit další kauzu, kterou vyvolala příliš výhodná nabídka. Nyní se jedná o mléko. Na přelomu května a června mohli totiž zákazníci Kauflandu využít akce a při nákupu nad 100 Kč výhodně zakoupit litr mléka za 1 Kč. Tato, ačkoliv krátkodobá a pravidelně se neopakující akce, pobouřila ministerstvo zemědělství, které uvažuje o tom, že poprvé podá stížnost na antimonopolní úřad právě kvůli slevovým akcím řetězců, které podle nich degradují úsilí výrobců a zemědělců a pokřiují tuzemský trh devalvačními cenami. Tento týden se jedná o mléko, minulý týden to byly příliš levné rohlíky. Zpráva vyšla na Aktuálně.

Nedávno rohlíky, teď zase mléko, co bude zítra? Opakuji, že stojím na straně dodavatelů a že takové podbízivé taktiky nemá solidní obchodník zapotřebí. Radši by měl Kaufland investovat do personálu a kultury prodeje.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Úplně tento typ akcí nehodnotím kladně, s ohledem na všechny aktivity k zodpovědnému podnikání mi úplně zodpovědný nepřijde. Kaufland má určitě v zásobě mnohem víc zajímavějších marketingových tahů než obyčejné mléko za korunu. S tímto už mám určitý morální problém.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Skvělé PR a skvělý marketingový počin, na kterém opět vydělá jen řetězec. Podobně jako u rohlíků komentovaných minulý týden. Jen aby pak ale nenechávali zákazníci plné košíky u přeplněných pokladen.
Jan Penkala (Acomware)

Pamatuju doby, kdy zemědělci mléko, na protest proti jeho nízkým výkupním cenám, vylévali do mezí. Což mi teda taky přijde dost jako ‘degradace jejich úsilí’, Kde byl Milek tenkrát, nevíte?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

2. Mixit je v prášku, podobá se Maně

Dostupný je nový práškový nápoj ve třech příchutích

Dostupný je nový práškový nápoj ve třech příchutích

Český výrobce müsli Mixit uvedl začátkem týdne novou kategorii produktů, a to práškové drinky. Dostupné jsou ve třech příchutích kakao, lyofilizovaný banán a jahoda nebo jen banán. Prodává se po pěti pytlících za 209 Kč, přičemž ke konzumaci se směs smíchá s mlékem nebo vodou. Český trh s nutričními drinky – ať už v prášku, nebo v podobě ready-to-drink – se v poslední době rozrůstá. V minulém týdnu začal v Česku prodávat rakouský startup své hotové nápoje Saturo. Firmě Heaven Labs, která vyrábí Manu, loni vlonil dvojnásobně stoupl obrat. Své produkty vyváží také na evropské trhy a aktuálně se chystá do USA.

Je příjemné číst o úspěších českých firem v tomto novém segmentu. Majitelé jsou vynalézaví a správně pochopili, že bez inovací a mezinárodní expanze to vpřed moc nepůjde.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Při spoustě různých diet, moderních i tradičních, se objevují další zajímavé trendy. Oba nápoje si své příznivce určitě najdou, ale masové to hned tak asi nebude.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

3. Módní gigant Zalando přijde do Česka

Německý online prodejce módy a lifestylových produktů Zalando vstoupí během letošního léta na český trh. Českým zákazníkům nabídne výběr z téměř 2.000 světových a místních značek, včetně privátního labelu Zalando, a přibližně 250.000 produktů. Spolu s expanzí do Česka se rozšiřuje i do Irska. Kromě toho působí Zalando v 15 dalších evropských zemích. Do regionu střední a východní Evropy vstoupil v roce 2012, konkrétně do Polska. Německý e-shop Zalando měl loni obrat v přepočtu zhruba 116 miliard Kč. Svým vstupem na český trh vytvoří konkurenci zejména e-shopům a online prodejcům módy jako je Answear.cz, Tchibo, od loňska Lidl a C&A, H&M nebo Zoot.

Horké léto na českém retailovém trhu s módou bude ještě žhavější… Zalando je silný hráč a určitě zde zamíchá kartami.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Dejme tomu další v řadě, kromě značek a slibů na doručování bez poštovného nic zásadně převratného nevnímám. Možná se mýlím.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Bude to zabiják českých fashion shopů? Asi úplně ne, ale budou to mít těžší. Aktuální hledanost na Google je mnohem nižší než u Zootu i u Footshopu a i Asos má více, takže mezi českými zákazníky není Zalando aktuálně moc známé. Produktová nabídka je nepřeberná. Jen aby nedocházelo k paradoxu volby, pánských bot Nike ve velikosti 45 mají 838! Služby budou skvělé (doprava zdarma, 100 dní na vrácení zboží), předpokládám, že i zákaznický servis bude vstřícný a kvalitní. Ceny jsou standardní, německý e-shop není v cenotvorbě nikterak agresivní a mnohé české shopy jsou levnější. Hodně bude záležet na marketingu a na síle rozjezdu. Pro Zalando určitě není Česko stěžejním trhem, zároveň ale asi nebude chtít působit jako otloukánek v pozadí. Sebere rovným dílem fashion retailerům, fashion prodejcům (Zoot, Answear), trochu i speciálkám (Sportisimo, Footshop) a menším fashion shopům s horší službou nebo malým výběrem zboží. Na druhou stranu může i pozvednout důvěru v nakupování fashion a třeba i ukázat, že mít prodejny není to to klíčové pro větší množství prodeje online.
Jan Penkala (Acomware)

4. Dr. Max nabízí zdravotnické potřeby 

Hlavní barvou nové sítě je modrá

Hlavní barvou nové sítě Dr. Max je modrá

Síť lékáren Dr. Max otevřela v Chebu svou první prodejnu a výdejnu zdravotnických potřeb. Ještě letos mají podobné pobočky začít sloužit pacientům i v pražských Modřanech, Sedlčanech a Brandýse nad Labem. Nová síť nabízí zákazníkům úhradový i neúhradový sortiment. „Ať už jde o pacienta, který přichází s poukazem, nebo bez, vždy je to klient s poněkud odlišnými potřebami, než se kterými se ocitá v tradiční lékárně. A těmto specifickým potřebám jsme se rozhodli vyjít vstříc,“ uvedl generální ředitel sítě Dr. Max Daniel Horák. Narozdíl od zelených lékáren Dr. Max budou prodejny zdravotnických potřeb laděny do modré.

Správný a logický krok. Po nasycení trhu dochází k nastartování nového specializovaného segmentu s velkými synergiemi. Zatím je zde Dr. Max velká ryba v malém rybníku, ale uvidíme časem.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Přiznám se, že jsem si myslela, že něco takového už dávno mají, rozhodně tento sortiment do jejich portfolia patří. Zákazník je zvyklý tyto prodejny navštěvovat, začínají v Chebu, konečně nejenom Praha. Šance na úspěch je určitě velká.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Stačí se podívat na sortiment a hned asi bude jasné, na jakou to cílovou skupinu, nebo teda spíš věkovou cílovku Dr. Max se svými zdravotními potřebami míří. Holt populace nám stárne a kdo se na seniory nezaměří teď, za rok za dva bude brečet nad rozlitými švédskými kapkami. Je fajn, že značka pořád drží svůj jednotný styl. Tohle by mohlo vyjít.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

5. Lidl přestane prodávat cigarety

Nový Lidl v Karlíně

Budoucí nový Lidl v Karlíně

Německý maloobchodní řetězec Lidl přestane do roku 2022 prodávat cigarety. Rozhodnutí skončit s cigaretami zatím platí pro Nizozemsko, diskont je zatím prvním potravinářským řetězcem, který k tomu rozhodnutí dospěl. Začátkem letoška vyřadily v cigarety z nabídky dvě tamní sítě drogerií Kruidvat a Trekpleister. Informaci přinesl web Aktuálně. Prodej cigaret se prý přestává vyplácet, uvedl Lidl na svém webu. Od minulého roku je navíc prodej cigaret a tabákových výrobků v prodejnách Lidlu ztížený – nacházejí se mimo úroveň očí, případně jsou umístěné za pohyblivou mříží. 

Další rána do vazu kuřáků, zatím jen v Nizozemsku… Počkáme si na reakci lokálního Lidlu, ale stejný krok by mě nepřekvapil.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Je to takové hezké PR, díky tomu, že prodávají hlavně své značky, to asi zase tak zásadní vliv na snížení počtu kuřáků mít nebude.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Jako odvěký nekuřák toto rozhodnutí vítám. Jako člověk, který se v noci vrátil z konference Sámoška, si vzpomínám na povzdech jednoho z diskutujících o tom, že na cigaretách neustále klesají marže. Takže zdraví předně, ale třeba si to v tom Nizozemsku Lidl prostě jen spočítal.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)