Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Mobilní aplikace novin a časopisů stahují statisíce lidí v Česku, v létě přibudou další

  • ČTK
  • 19. 07. 2012 18:28

Kuchařky Edice Apetit a týdeník Euro se v srpnu zařadí mezi tituly, které mají vlastní aplikaci pro smartphony a tablety. Mobilní aplikace pro noviny a časopisy si za zhruba rok a půl fungování na českém trhu stáhly statisíce uživatelů a bude jich výrazně přibývat, řekli ČTK zástupci vydavatelských domů.

Mezi první vydavatele mobilních aplikací pro domácí listy se začátkem loňského roku zařadily Economia a Mladá fronta. Ta dnes v oblasti aplikací pro mobilní zařízení provozuje 16 projektů, které si stáhlo a používá více než 150 tisíc lidí. „Meziročně jsme rostli o víc než 200 procent,“ řekl ČTK ředitel Online divize Mladé fronty Petr Bednář s tím, že v nejbližší době k elektronickým titulům přibude také týdeník Euro pro iPad.

K nejpopulárnějším aplikacím Mladé fronty patří gastronomický časopis F.O.O.D., který si do svých iPadů a iPhonů stáhlo na 40 tisíc lidí. Podobný počet uživatelů má aplikace Apetit sezonní recepty od Burdy Digital, digitální sekce vydavatelství Burda Media 2000, jež v srpnu plánuje vydat aplikaci Edice Apetit pro smartphony. Aplikace, jež bude postupně zahrnovat přes 12 tematicky zaměřených kuchařek, bude dostupná pro telefony s operačním systémem iOS i Android a během října i pro tablety.

Rozšířit nabídku aplikací pro systém od firmy Google plánuje v létě i Economia, jejíž aplikace Hospodářských novin a týdeníků Respekt a Ekonom mohou zatím používat jen majitelé iPhonů a iPadů. Z elektronických titulů už prý Economii plynou příjmy. „Zisky z digitálních forem našich tištěných titulů už dnes nejsou zanedbatelné a jsme přesvědčeni, že v budoucnu budou narůstat,“ uvedl manažer firemní komunikace Economie Luděk Březina.

Mobilní aplikace přinesly zisky i Mladé frontě, která je dosud jako jediná zveřejnila. „Za první pololetí letošního roku to jsou asi tři miliony korun,“ řekl ČTK Bednář, podle kterého digitální verze tištěných časopisů přilákala nové čtenáře. „Čtenáři mobilních verzí se většinou rekrutují z dosavadních nečtenářů,“ uvedl.

Podobně vnímá mobilní aplikace také ředitel Burda Digital Tomáš Kočí, podle kterého má tato sféra silný potenciál růstu. „Vývoj propracovaných mobilních aplikací je zcela jistě investice do budoucna. Poptávka začne růst a ve výhodě budou ti, kteří na tento stav budou připraveni,“ řekl Kočí. Podle něj je aplikace zároveň silným marketingovým nástrojem.

Digitální tituly mohou po stažení vytvořit samostatnou ikonu nebo se ukládat do virtuálních trafik a knihoven. Příkladem je Kiosek, přes který jsou k dispozici tituly vydavatelství Mafra. V nabídce jsou její aplikace pro Lidové noviny, MF Dnes a idnes.cz, které si stáhlo 107 tisíc lidí.

Uspořádání titulů na jednom místě nabízí třeba portál Publero.com s podporou mobilních aplikací, ve kterém podle údajů z května bylo k dispozici 300 titulů. Příkladem je časopis Playboy a deník Mladá fronta E15. Podle vedoucího redakce Nových médií Českého rozhlasu Filipa Rožánka skýtá nabídka samostatných vydání větší možnosti. „Elektronických trafik je totiž na výběr dost, zatímco elektronické vydání konkrétního časopisu se dá chytře upravit,“ řekl ČTK Rožánek.

Ojedinělou variantu pro nabídku mobilních aplikací zvolilo vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. Své noviny a časopisy nabízí od června přes jednotnou aplikaci iKiosk. „iKiosk je naše korporátní řešení, na kterém jsme spolupracovali s kolegy z jedné z našich matek - Axel Springeru. Počet instalací aplikace i stahování jednotlivých titulů je dnes i bez kampaně v objemech obvyklých pro český trh,“ řekl ČTK ředitel digitálních médií firmy CZ Matěj Hušek.

Hušek v minulosti působil jako šéf společnosti NewsLab, která vytvořila mimo jiné aplikace pro Lidové noviny a časopis Týden. Trh podle něj před dvěma lety zažil aplikační boom, kdy si vydavatelé od tabletů slibovali okamžité a ohromné zisky. „Byla to doba, kdy řada médií sáhla po komplikovaných a provozně extrémně nákladných řešeních. Tyto aplikace samozřejmě prodělávaly,“ popsal Hušek s tím, že dnes už se s aplikacemi začíná pracovat smysluplně.

S tím souvisí i spuštění nových verzí aplikací, jejichž cílem bylo mimo jiné zjednodušit ovládání, a zajistit tak vyšší uživatelský komfort. „Aplikace musí být estetická, ale pro uživatele jednoduchá, bez zbytečných kudrlinek. Překomplikované aplikace omrzely,“ podotkl Hušek. Efektivnější přístup k vývoji aplikací přispívá k jejich ziskovosti. „Jednotky milionů korun ročně jsou reálné příjmy konkrétních aplikací, které fungují na českém trhu,“ podotkl Hušek.

Miliardové příjmy z inzerce v tištěných médiích tak vedle zisku z mobilních aplikací zatím výrazně dominují. „Není to masová záležitost, spíš rozšíření zdroje příjmů. Spíš než standardní způsob čtení obsahu je to módní trend,“ řekl Rožánek. Podle květnové statistiky kanceláře ABC, která ověřuje náklad periodik, si denně koupí elektronickou verzi tištěného periodika necelých pět tisíc lidí.

ELEKTRONICKÉ A PAPÍROVÉ PRODEJE NOVIN A ČASOPISŮ
titul elektronická verze tištěná verze
Deník 151 188 106
Hospodářské noviny 2 173 39 485
Lidové noviny 366 43 330
Mladá fronta Dnes 553 209 878
Respekt 1 434 32 734
Týden 274 43 176
Průměrný náklad elektronické verze prodávané za minimálně 51 % ceny konečné spotřeby hlavního tištěného titulu. Zdroj: ABC ČR, květen 2012