V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Mobilní aplikace v Česku v prvním čtvrtletí 2019

Přinášíme první pravidelný souhrnný report hlavních novinek v oblasti mobilních aplikací v Česku. Tentokrát je report kvartální, od začátku května jej budeme přinášet měsíčně.

Následující souhrn vychází z našeho denního zpravodajství o nových mobilních aplikacích na českém trhu. Vybrali jsme to nejdůležitější od ledna do března 2019 a stejně jako v Reklamní katovně nechali okomentovat odborníka. Dění analyzuje Vratislav Zima, majitel a ředitel vývojářského studia Synetech, s nímž Médiář úzce spolupracuje na čtvrtletní soutěžní přehlídce mobilních aplikací AppParade

Apple Pay odstartovalo v Česku, úspěšně

Když se tu uváděla platební metoda Google Pay, bylo ticho po pěšině. Apple Pay, přivedené sem šesti bankami, strhlo mnohem větší pozornost a také reálný zájem uživatelů. Placení mobilem Čechům ulehčují i další novinky jako It is paid! nebo nové funkcionality Twista, PayPalu či Portmonky.

Vratislav ZimaJe to tak, většina lidí s Androidem ani neví, že s ním mohou platit stejně jak nově lidé s iPhonem. Kromě nenošení peněženky má tato technologie také wow efekt u kamarádů, když jim ukážete, že umíte platit telefonem. Jak jsme na tom ale v praktickém využívání? V Česku je výhoda, že lidé jsou zvyklí už mnoho let platit bezkontaktně, pořád ale panuje určitý strach z toho, že telefon je zařízení připojené k internetu a vaší kartu tak může kdokoliv napadnout. Pravdou ale je, že platba přes Apple Pay je bezpečnější než platba kreditkou. Já osobně věřím, že toto je dobrý přístup k přesunu financí do telefonu, přes který v budoucnu budou prováděny všechny transakce.
Vratislav Zima (Synetech)

Veřejnoprávní rozhlas vybíral jen podle ceny

Český rozhlas vybral dodavatele mobilní aplikace pro svůj chystaný zvukový archiv na internetu. Zvítězila brněnská firma Asymbo. Jeden z neúspěšných uchazečů, firma Ackee, přitom zveřejnila a do médií rozeslal svou kritiku toho, že se v tendru vybíralo jen podle ceny.

Vratislav ZimaObecně platí, že pouhých 15 % projektů za fixní cenu se stihne dokončit v termínu a s udržením požadované kvality. Zde si troufám tvrdit, že je šance ještě menší. Už 6. května má zhotovitel předat dílo objednateli, a také se zavazuje poskytovat podporu čtyři roky od odevzdání. Za tak krátkou dobu prostě není možné vytvořit kvalitní a otestovanou aplikaci, která odpovídá rozsahu této veřejné zakázky. Pokud vůbec bude aplikace dodána, dokážu si představit, že to bude něco polovičatého, co se na první pohled tváří jako požadovaný výsledek, ale na pohled druhý nebude polovina věcí fungovat. Problematická je také druhá část zakázky - zavázání se k podpoře na extrémně dlouhou dobu. Čtyři roky, to je v IT malé nekonečno. Správně stanovit cenu, za kterou budete provádět údržbu mobilní aplikace, je tudíž extrémně složité. Představte si například, že za dva roky Android vydá úplně jiný systém a zhotovitel tudíž bude muset celou aplikaci přepsat, protože jinak nebude fungovat. A finančně vše přestane dávat smysl. Pro lepší představu se podívejme, jak se mohlo postupovat s naceněním. V případě, že nasadíme šest lidí za hodinovou sazbu 1.000 Kč, máme cca 30 člověkodnů na realizaci, což ve výsledku bude stát 1 440 000 Kč. Za danou vysoutěženou cenu nám zbývá tedy cca 500 000 Kč na údržbu aplikace na následující 4 roky, což je asi 10 500 Kč měsíčně. V případě, že nastane jakákoliv větší změna v systému, ať Androidu nebo iOS, tato částka rozhodně nebude stačit. Co to tedy znamená? Buď vydání nekvalitní aplikace, velkou investici ze strany Asymba do své apky, pokud budou chtít dostát tomu, co nabídnuli, nebo Asymbo bude muset na vícepracích získat další finance od Českého rozhlasu. Poslední možností je pak předčasný konec aplikace a nové výběrové řízení, což v extrémním případě může přinést i soudní spor mezi oběma stranami.
Vratislav Zima (Synetech)

Přepravci k základu přidávají další služby

Český přepravní startup Liftago se spojil s doručovací službou Zásilkovna a kromě osobní přepravy tak nabídne i kurýrní služby. Spolupráce by měla začít ve druhém čtvrtletí tohoto roku a bude dostupná nejprve v Praze včetně letiště, Říčan či Kladna, kromě toho také v Brně a v Ostravě. Zákazník si objedná zboží ve vybraném e-shopu, zvolí expresní doručení a nejbližší řidič zásilku vyzvedne a doveze na určenou adresu. Liftago chce zároveň své pasažéry začít pojišťovat. Konkurenční esstonská firma Bolt má zase v plánu nabídnout kromě aut i motorky a koloběžky a rovněž k přepravě lidí přidat doručování jídla. Novinka má zapadat do nového, širšího konceptu mobility, kvůli kterému firma nedávno změnila název z Taxify na Bolt. Zdůrazněme ještě, že Bolt se teď názvem snadno splete s finskou službou na rozvoz jídla Wolt, která mezitím odstartovala v Brně, nehledě na to, že Bolt už se v Česku jmenuje startupový inkubátor operátora O2 (pečuje třeba o platformu na vzdálenou komunikaci Mluvii).

Vratislav ZimaLidé si postupem času zvykli, že existují nové zajímavé přepravní služby a nemusí se spoléhat na zkostnatělou Českou poštu. Tím je také jednodušší pro platformy typu Liftago rozšířit svoje portfolio o přepravu zásilek, protože už nejdou do něčeho neprozkoumaného a své uživatele si jistě najdou. Vedle vylepšení účetní závěrky díky tomuto rozšířenému využití už funkční dopravní sítě, je ale hlavní, aby tyto firmy dokázaly stále inovovat a nabízet uživatelům něco navíc. Je ovšem k zamyšlení, jak se uživatelé Liftago budou tvářit na to, že cestují společně s balíky pro jiné uživatele. V někom to může navozovat pocit, že je pouze dalším balíkem v přepravě.
Vratislav Zima (Synetech)

Mycí linky jde spustit rovnou z auta

Hned dvě aplikace řeší to, aby řidiči nemuseli kvůli spuštění mycích linek opouštět automobil. Škodovka nabízí toto řešení interně pro své vozy, finský Superator dodavatelsky pro Benzinu, MOL a další čerpačky v Česku.

Vratislav ZimaVelmi zajímavá záležitost pro firmy, především z pohledu automatické měsíční fakturace za všechna proběhlá mytí - tedy něco, co firmám s více vozy může ušetřit náklady na zaúčtování. Nevýhodu v tuto chvíli vidím v omezení na autorizované dealery Škoda Auto a zatím nízký počet podporovaných myček. Ale luxus toho, že nemusím vystoupit vůbec z auta, může být tahák. Platba online pro každého z telefonu a rozšíření na nefiremní vozidla by mohly vytvořit zajímavý trh.
Vratislav Zima (Synetech)

Větší komfort pro nájemníky

Realitní trh zrychluje a poskytovatelé komunikačních řešení na to reagují. Aplikace Bezrealitky, která vynechává realitní kanceláře coby prostředníky, i zprostředkovatel střednědobých pronájmů Flatio chtějí pro své uživatele větší komfort.

Vratislav ZimaProvozovatelé systémů si uvědomují, že zákazníci upřednostňují jejich jednoduché a rychlé využívání. Začíná se dbát na kvalitu a uživatelskou zkušenost, protože to často bývá rozhodující faktor, který nakonec určí, zda uživatel zůstane, nebo přejde na jinou platformu. Tím, že konkurence narůstá ve všech odvětvích, musí mít každá společnost něco navíc, čím si zákazníka připoutá. Konečně si tak začínají firmy uvědomovat, že kvalita online řešení je pro jejich byznys zásadní. I uživatelé začínají být nekompromisní a těžko promíjejí chyby v aplikacích.
Vratislav Zima (Synetech)

Mobilní bazar Letgo v Česku končí

Po dvou letech v Česku potichu skončila americká bazarová služba Letgo. Podle Václava Lišky, šéfa konkurenčního a tradičního inzertního portálu Aukro, jsou Češi konzervativní a dávají přednost tradičním českým službám.

Vratislav ZimaNějaká míra konzervativnosti v českém národě možná je, ale nezobecňoval bych. Důležité je dívat se na situaci z pohledu cílového uživatele, kterým je buď člověk, který jednou za čas něco prodává, nebo na druhé straně nakupující, který aktivně vyhledává, co pořídit za co nižší ceny. Chápal bych to tak, že pokud se mi jako prodávajícímu historicky vyplácelo využívat pro prodej například Aukro, nejspíš mě nenapadne zkoušet něco jiného. A nejvíc nakupujících pak pravděpodobně bude na takovém portále, kde bude nejvíc inzerentů, a proto mu budu věnovat víc pozornosti. Zkrátka když mi Letgo neřekne, proč bych ho měl použít namísto Aukra, je pro mě komfortnější zůstat u něčeho, co už znám.
Vratislav Zima (Synetech)

Srovnávač kvality jídla Foodgroot je v betě

Marketér Petr Václavek finišuje s tvorbou své aplikace Foodgroot. Ta má procenty hodnotit potraviny jako ČSFD filmy. Bezplatná verze aplikace nabízí základní funkce, jako je skenování potravin, porovnávání kvality jiných značek téhož druhu výrobku, a zabudovanou platformu pro interakci uživatelů. V placené verzi uživatelé najdou i svůj individuální profil, který jim po zadání základních údajů nabídne plán stravování nejvíc prospěšný pro jejich zdraví, ať už prostřednictvím samotné aplikace nebo personalizovaných reklam. Poslední částí aplikace je zobrazování dat a statistik o celkovém zlepšení zdraví konzumentů poté, co změnili svůj přístup ke stravování. Foodgroot začátkem února uvedl beta verzi a získal tak první uživatele, kteří se registrovali k jeho testování před tím, než Václavek aplikaci zpřístupní i pro veřejnost.

Vratislav ZimaFoodgroot v tuto chvíli pracuje na principu porovnání složení jednotlivých položek, z čehož se nějak dá vypovědět o kvalitě daného produktu - jenže jak přesně a pravdivě, to je otázka. Pokud vznikne jakýkoliv problém s produktem, který má v systému dobré hodnocení, celý projekt bude zpochybnitelný, což vyvolá v uživatelích nedůvěru a aplikaci přestanou používat. Další úskalí tohoto projektu je velké množství položek, které někdo musí zpracovávat a do systému vkládat. Špatně tedy bude reagovat na změny na trhu a problematické také bude rychlé škálování na jiné trhy.
Vratislav Zima (Synetech)

Novinky z oblasti české tvorby mobilních aplikací přináší Médiář denně v rubrice Aplikačky