Premiér Andrej Babiš (ANO) vystoupí v neděli 18. listopadu od 21.25 v živě vysílaném rozhovoru televize Nova. Půlhodinový pořad Vládní krize tentokrát nahradí Střepiny a bude ho moderovat Rey Koranteng. Interview se má zaměřit na dění, jež způsobila kauza Seznamu Babišův syn promluvil.

Mobilní banking zažívá boom. Nejvíc stažení hlásí Česká spořitelna, nejvyšší podíl Air Bank

Obliba mobilního bankovnictví v Česku značně roste. Zatímco v roce 2012 ho využívala pouze 2 % lidí, počátkem letošního 2018 to bylo už 16 %. Mezi uživatele patří zejména mladí lidé nebo lidé s vyšším vzděláním a příjmem. Oproti tomu využití internetového bankovnictví stagnuje. V roce 2012 jej využívalo 48 % lidí, v roce 2015 počet stoupl až na 67 %, v posledních dvou letech je však růst jen nepatrný. Ukazuje to studie FMDS (Financial Market Data Services) výzkumné společnosti GfK. Odpovědi pro ni poskytlo 1.000 respondentů ve věku od 15 do 79 let.

Nárůst počtu uživatel mobilního bankovnictví pozorují i jednotlivé banky. Za poslední rok vzrostl například počet uživatelů My Air, mobilní aplikace Air Bank, o 36 %. Aplikaci tak používá celkem 47 % klientů (přes 300.000), což je momentálně nejvyšší podíl na českém trhu. “Klienti už do aplikace nechodí jen kvůli kontrole zůstatku na účtu, stále více z nich přes mobil zadává platby, přesouvá si peníze mezi běžným a spořicím účtem, sjednává si cestovní pojištění nebo třeba mění limity u platebních karet,” říká Tomáš Veselý, který v Air Bank vede oddělení každodenních služeb. I ostatní banky potvrzují rostoucí zájem o mobilní bankovnictví, konkrétně Smart Banka od Monety eviduje meziroční nárůst registrovaných uživatelů o plných 92 %.

Nejvíc klientů využívajících mobilní bankovnictví má Česká spořitelna, přes 330.000, z celkového počtu zákazníků jde však pouze o 7 %. Nejmíň uživatelů z těch insititucí, které své čísla sdělují, registruje u své aplikace Equa bank, konkrétně 115.000 zákazníků, s 33 % má však druhý nejvyšší poměr využití vzhledem k počtu svých klientů.

Právě snadno dostupné služby a produkty klienty lákají k využívání mobilních aplikací, třeba cestovní pojištění je u Monety častěji sjednáváno přes mobilní telefon než přes web. Podle Jana Vichra z Komerční banky se každý uživatel aplikace přihlásí v průměru jednou denně. Klient, který používá mobilní bankovnictví, navíc vlastní víc produktů a je tak pro banku výnosnější.

Zájem o mobilní bankovnictví v Česku

banka klientů s aplikací klientů celkem poměr
Česká spořitelna 332.000 4.670.000 7 %
Air Bank 300.000 640.000 47 %
ČSOB 250.000 3.686.000 7 %
Moneta Money Bank 228.000 1.000.000 23 %
Fio Banka 160.000 825.000 20 %
mBank 150.000 650.000 23 %
Equabank 115.000 345.000 33 %

Zdroj dat: jednotlivé banky. Ostatní o sobě zmíněné údaje zatím nesdělují.