V minulém článku jsme se podívali na různé chování zákazníků u evropských zákazníků e-shopu Vašečočky.cz. Tentokrát se podíváme jak se jiné chování pro daných 15 zemí projevilo v návrhu a technických úpravách e-shopu pro jednotlivé regionální mutace tak, aby se navýšila úspěšnost a konverze.
Jan Kvasnička, specialista na optimalizaci konverzního poměru (CRO) a uživatelskou zkušenost (UX), který se věnuje převážně e-shopům a optimalizaci jejich stránek, a spoluautor online kurzu Strategický webdesign, v novém seriálu nazvaném Mobilní web pro byznys pro Retailek popisuje, jak mobilní firemní web ovlivňuje podnikání. Nové díly seriálu vycházejí vždy v úterý.
Vývoj e-shopového řešení pro jednotlivé země
Jedna z prvních věcí, které si musíte uvědomit, že když vstup s e-shopem na zahraniční trh neznamená jeho překlad a překlopení 1 ku 1 do jiného jazyka, vývoj vašeho řešení hodně zesložití. Vývojáři musí mít zaznamenáno, co vše je pro kterou zemi v e-shopu jinak, tedy musí mít přehled o veškerých úpravách pro dané země a s těmi musí při dalším vývoji počítat. Jen tak předejdete chybám či zbytečným problémům. Pokud se snažíte e-shop v dané zemi optimalizovat co nejlépe, budete mít rozdílů opravdu hodně a udržet povědomí o všech změnách není nic jednoduchého. Proto mám jedno doporučení: Dělejte při optimalizaci kompromisy. Neaplikujte striktně všechny úpravy, které vám vychází z testů. Rozvažte, jaké ještě dávají smysl a za jakou cenu. Mějte na paměti, že se vám nesmí vaše řešení technologicky zcela rozbít. Například pokud nám během A/B testování vyšla verze A mnohem lepší než verze B jen ve dvou zemích, a ve všech ostatních zemích byl vliv neutrální, tak úpravu zapracujeme všude, abychom neměli e-shopové řešení příliš roztříštěné. Jindy se vám stane, že vám vyjde A/B test úplně rozdílně pro různé země a vy potřebujete udělat speciální úpravu jen pro některé země, pak už se vývoj pro jednotlivé země hodně zesložiťuje. Vždy je potřeba se domluvit s vaším vývojovým týmem, jak během optimalizace pro různé země budete postupovat. Když máte dobré řešení i vývojáře, jde udělat i složité úpravy - jen je třeba znát jejich cenu. Příklad velmi rozdílných výsledků A/B testu najdete níže. Vasecocky.cz testovali zobrazení ceny čoček za den ve výpise produktů a ve Španělsku byli v červených číslech, ale v Anglii to mělo velký vliv na navýšení konverzí, viz screeny výsledků níže.
Návštěvnost dle typu zařízení
Rozdílné nároky na vývoj e-shopového řešení, marketingovou strategii i optimalizaci e-shopu pak přinese i to, z jakých zařízení zákazníci nejčastěji v dané zemi nakupují. Podle počtu návštěvníků z daného zařízení budete vědět, na jaké zobrazení e-shopu se máte nejvíce zaměřit během optimalizace, ale také do jaké reklamy a kde investovat nejvíce financí. Vzpomeňte si na první díl seriálu, kde jsme mluvili o vlivu mobilní návštěvnosti a připomeňte si rozdíly v přístupech z mobilu, tabletu a desktopu pro 3 země.
Obsah, který se bude podle zemí lišit
Když překonáte technologická omezení optimalizace, je hned několik oblastí, které se na vašem e-shopu mohou v různých zemích lišit. Projdeme si postupně ty nejdůležitější - prezentace produktů (jejich pořadí a ceny), délky textů, různé způsoby dopravy, plateb i vliv toho, jaké údaje o sobě zákazníky necháte vyplňovat. Vše opět na příkladech e-shopů společnosti Vašečočky.
Pořadí výpisu produktů
Často se setkávám s dotazem majitelů e-shopů na pořadí produktů ve výpise v jednotlivých kategoriích nebo na domovské stránce. Zda pro něj také platí, že má být pro jednotlivé země odlišný, nebo zda nejde o výjimku a neměl by být všude stejný. Odpověď na tuto otázku je vlastně jednoduchá: Sledujte, o jaké produkty je v dané zemi největší zájem a ty ukazujte nejvýše nebo ve speciálních částech e-shopu, jakými jsou například doporučující rámy. Z toho tedy vyplývá, že pořadí produktů bude pro každou zemi specifické. Níže vidíte rozdíly v doporučovaných čočkách napříč Evropou.
Práce s ukázáním ceny
Rozdílně budete pracovat i s cenovkou u produktů. Kromě obvyklého označení měny (jsou země, kde se píše před číslovku), i zde platí různé zvyklosti ve vnímání a prezentaci ceny zboží. V některých zemích je obvyklé dávat cenu s desetinnou čárkou a dvěma desetinnými místy. Někde se vám vyplatí ukázat snížení ceny, jinde na to zákazníci tolik citliví nebudou. Nakonec může cena jednoho produktu vypadat v různých mutacích vašeho e-shopu třeba takto:
Délky textů
I když budete popisy produktů, nebo jiné texty na stránkách vlastně používat hodně podobné, měli by vaši vývojáři být připraveni na to, že i na stejném místě, se může objevit mnohem delší text. Níže jsem pro vás vybral několik příkladů totožného textu v češtině a bulharštině. I když jde o pouhý překlad, bulharský text je 2x tak dlouhý. I tento faktor musíte brát v potaz při designování e-shopu. A podobné texty v různých délkách budou i na jiných prvcích na webu. V další ukázce je pak vidět velikost štítků označujících výši slevy a i zde má pokaždé tento štítek jinou velikost. I toto jsou úpravy, které mohou navýšit náklady na vývoj vašeho zahraničního e-shopu.
Doprava
O tom, že nákupní zvyklosti určují i takové věci, jakou dopravu budete v dané zemi potřebovat jsme již mluvili. Už tedy víte, že v ČR se často používají výdejní místa nebo možnost osobního odběru. Mimo Česko a Slovensko podobnou potřebu v Evropě nenajdete. Níže je tabulka, která shrnuje obvyklé způsoby dopravy vs možnost osobního odběru. Těmto specifikům musíte uzpůsobit nejen návrh svého e-shopu, ale i logistiku a další parametry. Ptáte se, jak se způsob dopravy promítá do designu e-shopu? Pokud zjistíte, že výdejní místa mezi vašimi zákazníky vévodí, můžete se podobně jako Vašečočky v ČR a SK rozhodnout přímo v hlavičce webu zákazníkovi ukázat, kde má nejbližší výdejní místo. Pro zákazníky citlivé na možnost osobního odběru to může být jeden z klíčových prvků, proč u vás nakoupí.
Platby
Určitě je vám jasné, že v každé zemi jsou zákazníci zvyklí používat trochu jiné platební metody. Rozdíly jsou opravdu obrovské. A zrovna v této oblasti vám doporučuji tato zjištění do návrhu e-shopu zapracovat. Nejsnazší je upravit pořadí výpisu platebních metod na příslušné stránce nákupního procesu, případně je můžete zákazníkovi předvyplnit podle toho, co si vybral naposledy. Níže najdete tabulku rozdílů pro základní tři možnosti: Dobírka, PayPal, Platba kartou online.
Vyplnění osobních údajů
Už v jednom z předchozích článků jsme se věnovali tomu, jaké chyby můžete v e-shopu udělat ve formulářích. Pokud se vydáváte za hranice ČR, formuláře a sběr osobních údajů si ještě dále zkomplikujete. Z vlastní zkušenosti musím říct, že jde o místo, které hodně e-shopů podcení. Nezkontrolují si, co vše potřebují ve formuláři pro vyplnění osobních údajů upravit pro jednotlivé země a mohou na to doplatit. Nejen kvůli jiným legislativním pravidlům, ale například i různým požadavkům na vyplnění údajů k adrese od dopravců. Pojďme se podívat na odlišnosti, opět na příkladech z e-shopů patřících pod vasecocky.cz. Všechny tyto rozdíly pak vidíte v ukázkách níže:
- V Anglii musíte do adresy přidat řádek, kam se zadá položka “Country/State/Province”, viz ukázka níže.
- V Řecku je velice časté, že zákazníci vyplňují patro nebo zvonek přímo v objednávkovém formuláři. Toto už vasecocky.cz mají pro e-shop v Řecku zpracováno.
- V Itálii si můžete dát čočky do daní a přímo v e-shopovém objednávkovém formuláři by měla být možnost vyplnit své registrační číslo.
- V Dánsku si můžete nechat čočky proplatit pojišťovnou a i tuto variantu chcete zákazníkům nabídnout na první dobrou.
Jak je vidět, těch rozdílů může být opravdu hodně.
Analýza trhu může odhalit nečekané
Pokud chcete vstoupit na zahraniční trh, nemohu dostatečně zdůraznit, jak moc je třeba důkladná analýza konkurence a trhu. Jedině když budete znát specifika dané země, můžete pro ni svůj e-shop optimalizovat. I když už znáte základní pravidla této analýzy, musím říct, že to zdaleka není tak snadné, jak to vypadá. Osobně vám vřele doporučuji do týmu najít člověka, který s ní má již zkušenosti. Ušetří vám to hodně času, peněz i možných problémů.