V předchozích článcích jsme se věnovali expanzi do zahraničí. Podívali jsme se na návrh e-shopu pro 15 různých zemí i na faktické rozdíly technického řešení e-shopu. Nyní jsem pro vás nachystal několik perliček z optimalizace e-shopu Vasecocky.cz. Při jeho návrhu jsme narazili kolikrát na pořádně perly, které nám zkomplikovaly život. Snad vám pomůže naše přešlapy neopakovat.
Jan Kvasnička, specialista na optimalizaci konverzního poměru (CRO) a uživatelskou zkušenost (UX), který se věnuje převážně e-shopům a optimalizaci jejich stránek, a spoluautor online kurzu Strategický webdesign, v novém seriálu nazvaném Mobilní web pro byznys pro Retailek popisuje, jak mobilní firemní web ovlivňuje podnikání. Nové díly seriálu vycházejí vždy v úterý.
Zákon na ochranu dat ve Španělsku
Zatímco se GDPR u nás řeší zatím jen chvíli, ve Španělsku mají podobný zákon už poměrně dlouho. Pokud se tedy vydáte se svým e-shopem do Španělska, může vám pak přijít podobná výzva jako v ukázce níže. Ta vás upozorňuje na práci s daty a co vše musíte v rámci tamní legislativy splnit. A upozorňuji vás, že to kolikrát nejsou drobné úpravy na pár chvil programátora, ale pěkné špeky, které budete řešit opravdu dlouho. Pokud byste se chtěli otevřít svůj e-shop na španělském trhu, tak se podívejte na web lssi.es. Tam se můžete se španělskou legislativou seznámit, což jak jsme si uvedli v předchozích článcích, je nutné před vstupem na nový trh.
Problém s doménou ve Švýcarsku
Další perlička, na kterou jsme narazili, se týkala Švýcarska. Tam, pokud nejste lokální prodejce, nesmíte mít v doméně slovo “swiss”. Vasecocky.cz ve Švýcarsku původně působili pod doménou Linsenswiss.ch. Jenže pak přišla výzva, která jim říkala, že do tří týdnů musí e-shop přejmenovat. Jen si to zkuste představit: v dané zemi už nějakou dobu působíte, budujete si brand, máte na doméně postaven veškerý marketing a další aktivity, a nyní to musíte celé změnit. Toto není malý zásah a termín tří týdnů je pro takto rozsáhlý web a na něj navázané aktivity opravdu šibeniční. Proto pozor na volbu domény pro další země, abyste se nedostali do podobného maléru.
Švýcarsko a cenová strategie
Toto je jeden z mých oblíbených příkladů. Vasecocky.cz vstupovaly do Švýcarska s poměrně agresivní cenovou strategií a byli jedni z nejlevnějších na trhu. Kolikrát byli i výrazně levnější než nejlevnější konkurence. Co to mělo za důsledek? Skoro nikdo u nich čočky nekupoval. Protože to bylo pro majitele zarážející, udělali si analýzu konkurence a zjistili, jak jsou na tom konkurenti cenově. Když pak sami dvojnásobně zdražili, vedlo to k výraznému nárůstu objednávek. Sami si tak na vlastní kůži vyzkoušeli, že být nejlevnější vždy neznamená být atraktivní na daném trhu. Pamatujte si, že velice často mají nejlevnější e-shopy problémy s vlastní důvěryhodností. Nízká cena totiž často vzbuzuje otázky typu: Není to zboží poškozené? Nekončí u něj záruka? Není vadné? a podobné.
Německo a problémy okolo dárků
Pokud jste zvyklí ke svým produktům dávat nakupujícím dárky a působíte v Německu, pak pozor. Musíte mít na e-shopu přesně uvedeno, že se jedná o “Dárek k objednávce”. Nestačí uvádět pouze “Dárek”, jelikož někteří si jej pak budou nárokovat, aniž by udělali jakoukoliv objednávku. A jakýkoliv správní orgán, na který se obrátí jim dá za pravdu. Ano, toto je opravdu realita a podobná věc se nám stala na více e-shopech v Německu.
Německo má pak okolo dárků ještě jedno omezení, a to že hodnota dárku nesmí přesáhnout 30 % hodnoty ceny produktu, ke kterému dárek dáváte. A odpovídat musí ceně, kterou zákazník opravdu zaplatí. Proto je v Německu také nutné pohlídat si různé slevy nebo slevové kupóny, díky kterým by mohl váš dárek být ve vyšší hodnotě. Německo je v tomto hodně tvrdý trh.
Německo a skladovost u variantních produktů
Když už jsme u Německa, máme tu další pěknou perličku. Pokud máte produkty, které mají různé varianty, jako barvu, velikost, styl, typ nebo něco podobného, pak zbystřete. V Německu totiž nesmíte na výpisu produktů uvést “Skladem” pokud opravdu nemáte úplně všechny varianty produktu skladem. Pokud alespoň jedna z možností skladem není, tak pak mohou chodit stížnosti na klamání zákazníka. Skladovost můžete zobrazit až pro danou variantu na detailu produktu. Těmito pravidly jsou svázány i čočky, proto mohu nabídnout ukázku níže.
Termíny doručení
Většina z vás už tuší, že prezentace data doručení na detailu produktu má pozitivní vliv na konverze. Například pokud máte uvedeno “Skladem, zítra 20. 10. u vás”, tak budete mít dle typu vašeho sortimentu vyšší konverze, než pokud byste na stejném místě měli uvedeno jen “Skladem”. Funguje zde princip, že když návštěvník e-shopu přesně ví, kdy bude mít objednávku doma, může se tak na ni více těšit a snáze nakoupí. Jenže problémem v některých zemích mohou být dopravci, tedy nelze přesně napsat, kdy bude objednávka u vašeho zákazníka. Proto je potřeba tyto textace napříč různými zeměmi měnit podle možností dopravců. Pěkným příkladem je porovnání našich dopravců a těch slovenských. Na Slovensku totiž máme velice často problémy s plněním termínu doručení. Proto na Slovensku nemáme napsán přesný termín dodání, ale máme zde termín odeslání objednávky, viz příklady níže. Takto je potřeba optimalizovat texty u skladovosti napříč všemi zeměmi, kde působíte.
Bulharsko je zemí slev
Je mi sympatické to, že Vasecocky.cz skoro vůbec netlačí na prodeje přes slevy a spíše nabízí co nejlepší službu zákazníkovi. Bohužel jsou ale země, kde pokud nemáte slevy, tak neprodáváte. Mezi takové země patří právě Bulharsko. Lidé tam mají potřebu nakupovat jen se slevou. A to i tehdy, pokud je fiktivní. Bez slůvka sleva tam zboží neprodáte. Toto vše si Vasecocky.cz dokonce i A/B testovali. Nasadili stejné ceny na různé verze stránek. Na jedné verzi zboží označili slůvkem sleva, na druhé nikoliv. Pokud u ceny byla sleva (i když celková cena byla totožná), přilákala více konverzí. Proto pozor, jak nakládáte s prezentací ceny napříč různými zeměmi.
Pozor na Polsko a jejich pokusy
Na závěr jsem si pro vás nechal příklad jiného klienta, kterého bohužel nemohu jmenovat. Jedná se o prodejce hodinek. Se svým e-shopem působí i v Polsku a narážíme tam na zajímavé problémy. Velice často se tam stává, že zákazník pošle po doručení objednávky zpět e-mail s fotografií prázdného balíčku. A v e-mailu tvrdí, že v balíčku ony hodinky chybí a dožaduje se náhrady nebo nových hodinek. Jde o situaci, která se nikde jinde neděje. Proto jsme nejprve podezřívali dopravce a zjišťovali jsme, zda tam nejsou problémy. Pak se ale jeden ze stěžujících si zákazníků pochlubil svými novými hodinkami na Instagramu, a nám bylo jasno. Na jeho e-mail se stížností jsme odpověděli a vás teď chci před podobnými praktikami varovat. Nenaleťte na podobné pokusy z vás vylákat zboží i peníze zpět.
Perličky mohou ztížit fungování e-shopu v dané zemi
Mnohdy i drobnosti mohou překvapit při přípravě e-shopu pro různé země. Právě tyto drobnosti a nečekané perličky, které vás budou provázet optimalizací e-shopu, vás mohou stát hodně času i peněz, když je opomenete. Správně provedená analýza konkurence a trhu vám dává velkou přípravu, aby se vám tyto problémy nestávaly. Tak se do ní neváhejte pustit.