Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Moderátor ČT4 příliš chválil kopačky Adidas, product placement narazil u rady pro vysílání

Sportovní kanál veřejnoprávní televize bude muset ve svých propagačních aktivitách ubrat. Rada pro vysílání tvrdí, že Česká televize možná porušila zákon, když na programu ČT4 mluvili moderátor s hostem dvě minuty o kopačkách Adidas miCoach a příliš je chválili. Stalo se to letos 23. února kolem desáté večer, v přestávce fotbalového zápasu mezi Schalke 04 a Viktorií Plzeň.

„Moderátor nejprve produkt, v prodejní síti běžně dostupné kopačky se zabudovaným čipem snímajícím údaje o pohybu, podrobně představil a popsal jeho funkce, následně se svým hostem vedl rozhovor o jeho přednostech (dochází k závěru o užitečnosti zejména pro mladé hráče, což moderátor ještě podporuje zmínkou, že stejných kopaček využívá i Lionel Messi), ilustrovaný přibližně desetivteřinovým detailním záběrem vystavených bot,“ kritizuje rada pro vysílání.

Takzvané umístění produktu, anglicky product placement, je novou formou reklamy, která od června 2010 dovoluje tuzemským stanicím zařazovat do děje pořadů - vyjma zpravodajských a pro děti - konkrétní výrobky, taková propagace ale musí být z pohledu děje přirozená, záběry na výrobek podle zákona „nesmějí nepatřičně zdůrazňovat zmíněný produkt“.

Rada na své schůzi tento týden za přílišnou propagaci ve vysílání kritizovala též pražskou televizi Metropol, která v relaci Pražení příliš mluvila o Music clubu Theatro a v pořadu Supermáma soukromé Klinice GHC Praha. Už na sklonku roku 2010 narazila Nova s nábytkem Jamall v Ordinaci v růžové zahradě.