Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Módních značek v Česku přibývá
Tuzemský trh je stále lákavý pro nové značky, loni jich do Česka přišlo 31. To je nejvíc ve Střední Evropě. Zajímavá je podle CBRE hlavně oblast highstreet a segment luxusní módy a doplňků. Na nejdražší ulici regionu, v Praze na Pařížské, za loňský rok přibylo 7 nových značek (Céline, Brunello Cucinelli, Hogan, Philipp Plein, Valentino, Elisabetta Franchi a Furla). Kromě počtu značek zde ale stoupají také ceny nájmů a na takzvaných high streets ubývá prostoru. Nájemné v Pařížské začíná na ceně 225 eur (kolem 5.700 Kč) za jeden metr čtvereční na měsíc. Další prémiovou lokalitou s vysokými nájmy, kde se v Česku kumuluje hlavně fashion retail, je ulice Na Příkopě, tam se měsíční nájemné pohybuje od 220 eur (kolem 5.600 Kč) za metr čtvereční.
Ekonomice se daří. Peníze jsou tady taky, tak proč to nezkusit. Těším se za rok na článek, kde porovnáme, které značky to po roce vzdaly a už u nás nebudou.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Holt zažíváme konjukturu se vším co k ní patří… Výběr se rozšiřuje a konkurence sílí, roste import i export. Uvidíme jak to bude vypadat, až začne recese. Už příští rok?
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
Nové značky jsou znak toho, že jako národ bohatneme. I když, vysvětlujte to někomu v Bruntále.
Václav Loubek
2. Datart má speciál na kávu
Prodejce elektroniky Datart zmodernizoval svou největší prodejnu v Česku, v pražském Obchodním centru Letňany. Poprvé do ni umístil takzvané café plaza, tedy koutek, kde se koncentruje prodej příslušenství na výrobu kávy. V prodejně také Datart otevřel sedmé kuchyňské studio v Česku. Pobočka je zrekonstruovaná do konceptu „21. století“, který Datart aplikuje už od roku 2015. Letňanská prodejna měří 1.500 metrů čtverečních a otevřená je denně od 10 do 21 hodin. Slouží zároveň jako výdejna e-shopu.
Jako kafe vám už uvaří v bance, tak proč ne, když si jdete koupit televizi. Ale co mě děsí je věta ‚kávu si můžete nechat připravit od našich baristů...‘. Jako kdyby jich už u nás nebylo dost. Budou se baristé věnovat jen kávě nebo budou umět taky poradit třeba s mixérem nebo žehličkou? Bude mít Datart nějakou kávovou univerzitu, kterou budou muset jeho baristé projít? A udělají mi piccolo s mlékem a cukrem?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Nový interiér vypadá velmi svěže a otevírání menších prodejen je chytré. Kavárny se rojí jako houby po dešti jako součást čehokoliv a kdo dnes nepodává kávu, jako kdyby nebyl… Datart to ale aspoň dělá na úrovni.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
Příští zastávka kávové kultury - veřejné záchodky! Ale tak super, že spotřebiče na výrobu kávy se už u nás rozšířily, že vytvořily vlastní silný segment, pro marketing to bude znamenat přínos. Do Datartu to asi davy nenažene, i když Nespresso se nás snaží přesvědčit, že je něco víc, než ‚jen‘ kafe z kapsle. Díky, Georgi.
Václav Loubek
3. Chléb se cvrčky v Penny
Diskontní řetězec Penny Market začal prodávat chléb s 10% podílem cvrččí mouky z celkem 198 cvrčků. Výrobcem je česká firma Sens, která je součástí startupového inkubátoru Up21. Chleba nabízející oproti tradičnímu pečivu vyšší obsah vlákniny a bílkovin je od května dostupný za 49 Kč ve všech 374 prodejnách Penny v Česku. Pro Sens ho peče Hradecká pekárna. Kromě chlebu prodává firma hlavně proteinové tyčinky ve sportovních zařízeních.
Vyskočilo na mě někde srovnání chovu krav a cvrčků. No, cvrčci to vyhráli na celé čáře, samozřejmě. Jenže pak jsem zjistil, že je chovají v Thajsku, kde z nich dělají mouku a tu pak vozí do Česka, kde se z ní peče chleba. Tak vám nevím, jestli ta uhlíková stopa vytvořená touhle dopravou vyrovná to, že přestaneme jíst hovězí...
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
To se mi moc líbí a i když do Penny nechodím, tak právě kvůli vyzkoušení tohoto produktu tam asi zajdu. Odvaha a originalita se cení. Jsem zvědavý na reakci českých spotřebitelů.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
Je to hezká rarita, která se dost hodí do PR, ale hitem se podle mě nestane. Navíc jsem teď zaznamenal zprávy, že dramaticky ubývá hmyzu, což svědčí o tom, že to s lidstvem jde někam... Takže: Don’t eat bread, save the crickets!
Václav Loubek
4. Mixit otevírá klub předplatitelů
Výrobce müsli a dalších produktů z ovesných vloček Mixit se chystá letos v květnu spustit program předplatného Mixit Klub. Cílí s ním na své stálé zákazníky. Jejich nákupy tvoří v Česku téměř 70 % a na Slovensku, kde e-shop se členskou základnou zhruba 300.000 zákazníků funguje od roku 2014, okolo 62 % z celkových tržeb. Novinka má Mixitu pomoci dosáhnout letošního cíle, obratu 200 milionů Kč. Od 20. května budou dostupné dvě varianty předplatného tříměsíční a neomezené, cena začíná na 599 Kč za měsíc.
Není už koncept Mixit tak trochu založený na předplatném ve stylu, že si objednáváte, co vám chutná, a dá se tak trochu očekávat, že u takového produktu to bude pravidelně? Popravdě, kupovat zajíce v tubusu bych asi nechtěl, už kvůli svým chuťovým preferencím. Když zkoušet něco naslepo, tak ideálně s možností už příště nemuset.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Mixit si správně uvědomuje důležitost retence a upsellu, takže míří na své nejvěrnější, aby z nich vytěžil ještě více. Sympatické jsou i recyklovatelné krabice.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
To je chytrý krok. Vlastně snídaně na operák... Pro Mixit jistý příjem s minimálními náklady.
Václav Loubek
5. Bezlepkový Birell a japonský ležák
Plzeňský Prazdroj uvádí na trh bezlepkovou variantu nealkoholické značky piva Birell, přidal i japonský ležák Asahi Super Dry. Bezlepkový Birell se prodává v klasické variantě bez dalších příchutí, dostupný je v prodejnách Albert v plechovce o objemu 0,5 litru za 15,90 Kč. Prodej v dalších sítích Prazdroj zatím zvažuje. O jednu novou příchuť se rozrostla také řada Birell Botanicals. Letos v březnu přibyla varianta Jablko se zázvorem a heřmánkem.
Prý škoda každého ječmene, který neskončil jako pivo... Tudíž ječmen, který skončil v bezlepkovém Birellu, zemřel zbytečně tak nějak napůl. Je pravda, že ptát se po bezlepkovém pečivu už je celkem běžné, ale říct si v hospodě o bezlepkové pivo, na to už by to chtělo odvahu (což bude asi důvod, proč ho Prazdroj dává jen do lahví). Nevidím to na nějaký masivní tržní zásah. Stejně jako s Asahi Super Dry, který ale chci vážně co nejdřív ochutnat
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Extenze značky nabírá na obrátkách. U Birellu to dává ještě větší smysl než u alkoholických piv, protože jde cestou zdravého nealkoholického osvěžení a bezlepková verze do ní dobře zapadá. Jsem zvědavý, jestli chutná trochu jinak.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
Po bylinkách bezlepkový. Ta potřeba vyplnit každou mezeru na trhu je skutečně fascinující. S tradičním zpožděním se u nás projevuje trend, ze kterého si jinde ve světě už dělají srandu. Tím je touha být gluten-free za každou cenu, i když nemáte žádné zdravotní problémy. Takže stejně jako kávové koutky v Datartu nebo předražená destilka, kterou na trh teď uvádí Coca-Cola, nás čekají bezlepková voda, maso nebo nábytek. A já už letím, musím natankovat gluten-free kávovou hipster naftu.
Václav Loubek