Panelovou diskusí v pondělí ve 13 hodin začal 2. ročník Týdnů mediálního vzdělávání. Potrvá šest týdnů a proběhne na víc než stovce základních a středních škol po celém Česku. Zapojí se do něj 45 novinářů a mediálních odborníků. Pořádá ho Člověk v tísni v programu Jeden svět na školách.

Mouvo 2018 — Oborové přesahy

Třetí ročník festivalu motion designu proběhne 23. a 24. března v divadle Archa v Praze

Mouvo

Tématem letošního festivalu budou oborové přesahy

Už třetím rokem se v Praze představí výběr elitní světové scény motion designu. Tedy svébytného dynamického oboru na průsečíku animace, grafického designu, filmu a nových technologií. O dramaturgii a organizaci festivalu se tradičně stará oceňované studio Oficina, které za Mouvo získalo loni cenu Czech Grand Design. Akce se koná 23. a 24. března v pražském divadle Archa.

Po dvou vyprodaných ročnících se festival znovu uchází o pozornost mezinárodního publika a tentokrát láká na téma mezioborových přesahů a spolupráce. Divákům se tedy vedle ryzích motion designerů představí širší spektrum tvůrců, ať už se jedná o stratégy, technology, typografy, producenty nebo specialisty na branding. Společně se zaměří na specifika oborových přesahů, ve kterých motion design vzniká. Na tvůrčí proces, který staví na principu spolupráce nad rámec vlastní žánrové škatulky. „Myslet dál. Zkusit víc. Překonávat hranice, bořit bariéry, ovlivňovat se. Oslavme společně ty odvážné, kteří nás posunují dál. Kteří dokážou vést, kam se jiní neodhodlali. Kteří hledají cesty, jaké ještě neznáme,“ tak zní hlavní teze letošního ročníku.

Festival odstartuje v pátek, kdy londýnští vizuální mágové ze studia Field zajistí program na celý večer. Publiku v divadle Archa představí kompletní spektrum přístupů ke svým interaktivním a projekčním projektům a instalacím. Vedle vizuální a estetické stránky nabídnou také teoretickou, strategickou, koncepční a produkční. „Letos jsme se nechtěli zaměřit jenom na motion design, ale také další oblasti, které ho ovlivňují. Chtěli jsme motion designerům představit strategický nebo teoretický pohled na věc, a zároveň ukázat širšímu publiku z oblasti marketingové komunikace, strategie a brandingu možnosti, které jim motion design jako médium může nabídnout,“ vysvětlila Vlaďka Cimbálníková, producentka festivalu a studia Oficina.

Za jednu z předních hvězd festivalu lze označit Ryana Honeyho, kreativního ředitele kalifornské pobočky Buck, tedy jednoho z největších motion design studií současnosti. Pod jeho vedením vzniká ve studiu v Los Angeles pestrý a hravý mix výstupů od tradiční animace, přes motion design, film až k propracovaným 3D animacím a speciálním efektům. Ze zástupu klientů oceňovaného studia vyčnívají přední americké společnosti jako Google, Apple, Facebook, CNN nebo IBM.

Hvězdnou sestavu vystupujících rozšiřuje londýnské studio Proud Creative, známé svým propracovaným strategickým přístupem k designu a brandingu britských i mezinárodních značek. Dále mnichovské duo Entagma, které se specializuje na pokročilá technická řešení komplexních 3D designů a simulací. Vizuální experimenty s živou kamerou a počítačovou animací nabídne režisérská dvojice Dvein z Barcelony a estetický filmový přístup na svých projektech představí studio Found z Londýna.

Stejně jako v předchozích letech festival skloubí přednášky elitních světových tvůrců a možnost získat kontaky a proniknout do oborové komunity. Páteční večer po skončení přednášek završí VIP party, která nabízí příležitost prohodit pár slov s vystupujícími. Sobotní dlouhý den pak vyvrcholí festivalovou afterparty. „Od počátku se snažíme, aby Mouvo kromě přednášek špičkových designerů nabídlo taky platformu pro oborová setkání v českém prostředí a podpořilo tak komunitu, která kolem motion designu neustále roste,“ uvádí Vlaďka Cimbálníková.

Dvoudenní vstupné na festival stojí 2.200 Kč. Studentský lístek vychází na 1.800 Kč, navíc každá pátá zakoupená studentská vstupenka je zdarma. Zájemci o osobnější setkání s vystupujícími si mohou koupit Mouvo Lover vstupenku za 3.500 Kč, díky které získají přístup na zmíněnou VIP party, drobné občerstvení, místo v první řadě hlediště, vybranou novinku z kolekce Mouvo a slevu na letní kreativní workshop.

Profily vystupujících

Ryan Honey (Buck)

Ryan Honey byl u zrodu studia Buck před čtrnácti lety a dohlíží na jednu z jeho tří poboček. Pod jeho vedením vzniká ve studiu v Los Angeles pestrý a hravý mix výstupů od tradiční animace, přes motion design, film až k propracovaným 3D animacím a speciálním efektům. Ze zástupu klientů oceňovaného studia vyčnívají přední americké společnosti jako Google, Apple, Facebook, CNN nebo IBM. Kolaborativní přístup je jedním z pilířů filozofie studia, které se může pyšnit dlouhou řadou cen a úspěchů. Jen v loňském roce posbíraly projekty studia Buck bezmála patnáct různých mezinárodních ocenění.

Field

Vizuální mágové ze studia Field připraví program na celý páteční podvečer. Představí kompletní spektrum přístupů ke své práci, ať už se jedná o interaktivní projekty, obří projekční instalace, nebo motion design. Vedle vizuální a estetické stránky nabídnou také teoretickou, strategickou, koncepční a produkční. Studio staví na skloubení uměleckého přístupu s technologickým a získalo zájem řady značek z oblasti sportu (Adidas, Nike), automobilového průmyslu (Maserati), módy (Diesel, Stella McCartney), kultury (British Library, Whitworth Gallery) a dalších.

Dvein

Režisérská dvojice Teo Guillem a Carlos Pardo z Barcelony tvoří pod jmenovkou Dvein a zabývá se komerčními i kulturními projekty, kde najde využití jejich smysl pro experiment. Kombinují především různé techniky filmové kamery a živých vizuálních efektů s propracovanou počítačovou simulací. Pro jejich osobitý vizuální styl si je zvolili klienti jako National Geographic a Canal+, hudební skupiny Alagoas a Vein nebo kreativní festival F5 New York.

Proud Creative

Londýnské studio Proud Creative proslulo svým propracovaným strategickým přístupem k designu a brandingu. Může se pyšnit vytříbenou prací pro řadu britských i mezinárodních klientů, namátkou Sony Playstation, BT Vision nebo CNN. Přestože těžiště studiové práce patří brandingu a vizuální identitě, motion design hraje ve výsledné vizuální komunikaci důležitou roli. V minulosti patřilo studio Proud Creative také mezi vizionáře televizního brandingu, když proslulo koncepčně silnou sérií identů pro britskou stanici S4C.

Entagma

Manuel Casasola Merkle a Moritz Schwind patří k lídrům mnichovského studia Aixsponza. Zároveň jsou oba technologičtí mágové a nadšenci softwarových řešení náročných a komplexních projektů v 3D systému Houdini. Nejpokročilejší simulace, komplexní počítačová grafika a vytříbený procedurální design. Tím se zabývají ve svých tutoriálech na webu Entagma.

Found

Londýnské studio Found se specializuje na motion design, film a video pro různé platformy, přičemž stojí za všemi fázemi projektů od nápadu až k finální realizaci a klade vysoký důraz na jejich estetiku. Mezi komerční klienty studia Found patří Microsoft, BBC, Rolls-Royce, Arte nebo Sony Playstation, ale také hudebníci jako Ellie Goulding a Take That. Vedle toho se studio zaměřuje na vlastní filmovou tvorbu a za krátkometrážní snímek the Dog and the Elephant získalo v loňském roce řadu ocenění.

Diskusní panel: oborové přesahy

Motion design je sám a sobě flexibilní křižovatkou několika různých oborů. Ze své vlastní podstaty je motorem, který ty odvážné žene zkusit víc. Aby překonali hranice. Bořili bariéry, ovlivňovali se. Hledali cesty, jaké ještě neznáme. V diskuzním panelu se hosté zkusí zamyslet nad tím, jak se různí lidé s různými přístupy navzájem ovlivňují na společných projektech. Ale také nad tím, jak pronikání do dalších oborů přetváří naše vlastní dílo.