Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Mühlfeit: Microsoft měl koupit Facebook

Bývalý šéf evropského Microsoftu v rozhovoru s Médiářem zhodnotil, jak si v digitálním světě stojí Česko a zamyslel se nad vývojem nejúspěšnějších internetových firem.

Semináře Jana Mühlfeita o osobním rozvoji se v Global Centru zúčastnili zástupci státní správy i soukromého sektoru. Foto: Václav Minář

Semináře Jana Mühlfeita o osobním rozvoji se v Global Centru zúčastnili zástupci státní správy i soukromého sektoru. Foto: Václav Minář

Než jste se dostal do vedení evropského Microsoftu, začínal jste jako marketingový ředitel české pobočky. Co vám na této pozici nejvíce pomohlo ve vaší další kariéře?

Určitě kreativita. Ve stejném roce, kdy jsem nastoupil, byla velká konference Microsoftu, kde se vyhodnocovalo sedm nejlepších marketingových nápadů z celého světa, a tři z toho byly z Česka. Agenturám jsem do práce hodně kecal, jaké mají dělat motivy kampaní. K mým nápadům patří například Čtyři koně z jedné stáje nebo Nejlepší hudba v podání světových mistrů. Když je někdo úspěšný v marketingu, vcucnou ho a udělají z něj generálního ředitele. Byl jsem jeden ze čtyř lidí, kteří za Microsoft komentovali události v Evropě i na globální úrovni, takže mi také hodně pomohly věci kolem PR, které jsem se naučil. Navíc mě v roce 1995 Bill Gates zařadil do zvláštního programu The Bench, kde jsme každý měsíc po dobu jednoho týdne dostávali speciální školení, marketing mě učil například Philip Kotler. Myslím si, že na marketing mám talent. Každý člověk, který něčeho dosáhne, má marketing jako způsob života, umí se co nejlépe prodat.

Jak vzpomínáte na boj mezi Microsoftem a Applem?

V té době, kdy jsem byl marketingovým ředitelem, jsme to neřešili, protože Apple měl méně než čtyři procenta na trhu, tudíž byl zcela nezajímavý. Hlavní konkurent byla v té době česká společnost Software602, odkud jsem do Microsoftu přišel. Takže naše marketingové aktivity se zaměřovaly na ni, například slogan kampaně Česká kancelář na světové úrovni mířila proti ní.

U internetových společností je zajímavé, jak jsou některé chvíli nahoře, pak ztratí dech, a obráceně.

To, co dokázal Steve Jobs s Applem, je fantastické, protože ta firma byla jeden čas před krachem, on se do ní vrátil, ořezal maximum věcí a soustředil se jen na gros. Apple nemá tak širokou nabídku výrobků, ale ty, které má, jsou úspěšné. Tržní kapitalizace Applu je nyní největší na světě, dlouhou dobu vedl Microsoft. Samozřejmě bude záležet na tom, jak se bude dařit společnostem jako je Samsung a Google. Budoucnost internetu na nejvyšší úrovni se rozhodne mezi velkou čtyřkou Microsoftem, Googlem, Samsungem a Applem.

Google, ale i Facebook, mají velkou výhodu v segmentu internetového vyhledávání a cílení na uživatele.

Microsoft udělal spoustu věcí dobře, ale v některých udělal chybu, a zcela jednoznačně tu, že neuskutečnil akvizici Facebooku, když byl k mání. To je jedna chyba a druhá jsou určitě mobilní zařízení. Microsoft měl v té době platformu Windows CE a disponoval prvními smartphony, ale pak to dál nerozvíjel a pozici zabral Apple. Podobný příklad byla Nokie, která dlouho nepochopila, že telefon není jen telefon, ale že to je počítač. Nikdo se nevyhnul strategickým chybám. Microsoft má na druhou stranu velice silný cloudový systém díky technologiím jako Azure Office 365. Samozřejmě ve vyhledávání dominuje Google, který ale do velké míry vsadil všechno na jeden produkt. Miscrosoft má mnohem širší zdroj příjmů, kromě cloudu i herní konzole.

Jan Mühlfeit v Global Centru. Foto: Václav Minář

Jan Mühlfeit v Global Centru. Foto: Václav Minář

Po odchodu z Microsoftu se věnujete oblasti rozvoje vzdělávání a upozorňujete na absenci digitální agendy ze strany českého státu. Jaké to má pro nás důsledky?

Ano, ta chybí. Česká republika dostatečně investovala do digitálních technologií, problém je ten, jak jsem řekl na Fórum Zlatá koruna, že nezainvestovala do dovedností lidí. Začíná to školou a končí to celoživotním vzděláváním. Technologie máme, ale lidi s nimi nepracují tak, jak by pracovat měli. Česká republika patří v Evropské unii k zemím, které za ně utrácí nejvyšší podíl v poměru k HDP, ale když se podíváme na naši konkurenceschopnost, tak se to na ní překvapivě neodráží. Přitom technologie umožňují individuální způsob učení i globální vzdělávání, musí to ale být týmová práce.

Ve školách možná k malému posunu dochází.

Bohužel i ve školách, kde technologie používají, tak jen takovým způsobem, že s nimi nahrazují papír, o tom to ale není. Technologie jsou nástroj, aby se děti dostaly ke znalostem a vědomostem cestou, která je pro jejich mozek nejjednodušší. Učitel musí být do budoucna daleko víc kouč a mentor a být jim schopen poradit, jakou cestu si mají ve své kariéře zvolit. Jelikož učitel své žáky a studenty zná, tak de facto zná i jejich silné stránky a talenty, tak by jim měl doporučit něco vhodného, což samozřejmě vyžaduje delší práci. Nemyslím si, že čeští učitelé jsou lepší nebo horší než ostatní. Máme technologie 21. století, ale školní systém 18. století založený na memorování. Pokud se to nezmění, tak naše konkurenceschopnost ještě víc poklesne. Jsme malá otevřená ekonomika a musíme mít vzdělanou flexibilní pracovní sílu, jinak nás velká německá ekonomika, se kterou jsme spojeni pupeční šňůrou, odstřihne od zbytku zemí.

Na podzim budete mít vlastní pořad v České televizi s názvem Skrytý potenciál, o čem bude?

Skrytý potenciál ukáže na lidech, kteří už něco dokázali, díky čemu se tak stalo, kde byl jejich talent a silné stránky. Budou tam i lidé, kteří chtějí něco dokázat, a my jim pomůžeme pochopit, co je na nich výjimečného, aby mohli uskutečnit svůj sen.

Bude tedy vycházet z vašeho systému vzdělávání, který jste vyvíjel už během svého působení v Microsoftu a nyní o něm přednášíte?

Ano, systém je založený na pozitivní psychologii. My, kteří tuto filosofii razíme, se snažíme hledat na lidech, v čem jsou dobří a na tom stavět jejich plány osobního rozvoje. A o tom je i škola. To, co jsme dělali tady na kurzu v Global Centru bylo, že jsme trénovali, kde mají účastníci silné stránky na základě testu, který si udělali u Gallupu. Důležité je silné stránky pojmenovat, aby je pochopili, vzít si je za své a v třetí fázi zacílít na to, jak je ve své kariéře uplatnit. Díky tomu se vytvoří i silné týmy. Když jsem začal tuto metodu v Microsoftu uplatňovat, tak můj tým v roce 2000, kdy jsem řídil východní Evropu, byl čtyřikrát za sebou nejlepším týmem Microsoftu na světě. Jsem přesvědčený o tom, že pokud lidi dělají něco, na co mají talent a jsou v tom silní, tak jsou nejen ekonomicky produktivnější, ale i šťastnější. Já chci předělat systém celoživotního vzdělávání, počínaje jeslemi, kde už vše začíná. Každé dítě je v podstatě vizionář, protože když si hraje, tak si hraje na svět, který neexistuje. Problém je, když přijdou do školy, tak ta je zaškatulkuje. Podle studie NASA, když je dětem pět let, tak 98 % z nich má vysokou kreativitu, v 10 letech to je 30 %, v 15 letech 15 % a v 25 letech jen 2 %. Takže škola neodemyká potenciál, ale naopak ho dává do klece a tohle je potřeba změnit.

Budete se v nové podobě školství víc angažovat?

Spolupracoval jsem už s několika ministry včetně Marcela Chládka (ministr školství do června 2015 – pozn. red). Ono to není ani samotnými ministry, ale v zemi, kde se za osm let vystřídalo devět ministrů školství, i kdyby to dělal Ježíš Kristus, tak to nepozvedne. Musí panovat konsenzus, že škola, školství a vzdělávání je skutečně důležité a musí to být pro nás mantra. I když se vymění politické reprezentace, tak koridor, kterým se půjde, musí být stejný. U nás se vyhrávají volby kvůli 30 korunovým poplatkům ve zdravotnictví kvůli placenému nebo bezplatnému školství. Ale to není to podstatné, důležité jsou metody vzdělávání, aby žáci byli zaměstnavatelní. Jak jsem řekl v pořadu Otázky Václava Moravce, za pět let to bude daleko méně o titulech a víc o zaměstnavatelnosti. Ve Španělsku je 57 % nezaměstnaných lidí ve věku mezi 15 – 25 lety, z toho polovina je vysokoškoláků, kteří studovali věci, se kterými nemají uplatnění na trhu.

Jan Mühlfeit přednáší  o osobním rozvoji v Global Centru. Foto: Václav Minář

Jan Mühlfeit přednáší o osobním rozvoji v Global Centru. Foto: Václav Minář

Jan Mühlfeit

Pracoval téměř 22 let ve společnosti Microsoft. Začínal v roce 1993 jako marketingový ředitel české pobočky, v letech 1998-2000 byl generálním ředitelem pro Česko a Slovensko, poté se posunul do vedoucích pozic na nadnárodní úrovni. Společnost opouštěl z pozice prezidenta Microsoftu pro celou Evropu, kterou vykonával v letech 2007 až 2014. V té době zastupoval Microsoft ve vztahu k vládám, klíčovým institucím a největším firemním zákazníkům. Je absolventem informační technologie na ČVUT, před Microsoftem pracoval ve společnosti Software602. Po odchodu z Microsoftu se mimo jiné zaměřil na oblast vzdělávání a osobního rozvoje. Jako kouč a mentor pořádá své kurzy jak v soukromém, tak veřejném sektoru. Spolupracuje s Gallup, INSEAD, Cambridge a s dalšími institucemi.