Vinařství Mutěnice a Neoklas dodají k 11. listopadu, svátku svatého Martina, do tuzemských obchodních řetězců na půl milionu lahví. Z Vinařství Neoklas poputuje 160.000 lahví pod značkou Augustiánský sklep a Sovín, Vinařství Mutěnice posílá 311.000 lahví. Odběrateli jsou řetězce Albert, Tesco, Kaufland, Globus a nově také Lidl. Ten ve svém akčním letáku na svatého Martina promuje svatomartinské víno od dalšího z dodavatelů, Vinařství Vinium z Velkých Pavlovic.
Svatomartinské víno je specifické tím, že zraje pouze několik týdnů a má ovocný charakter. Aby bylo víno uznáno za svatomartinské, musí nejprve projít odborným přezkoumání a schválením vinařskou komisí. Letos se titul svatomartinskému uděloval na zámku Valtice. „Tento rok byl k vinařům přívětivý a hrozny se sklízely v dobrých podmínkách. Některé odrůdy svatomartinských vín tak budou dosahovat parametrů vín přívlastkových,“ tvrdí o letošní úrodě Václav Rusnok, provozní ředitel Vinařství Mutěnice.
Dlouhodobě se zvyšující poptávka však spolu s menším objemem letošní sklizně může vést k mírnému zdražení moravských a českých vín. „Obliba vína je u nás vysoká, avšak tuzemské vinice zdaleka nepokryjí veškerou potřebu a část tedy musí pokrýt vína importovaná,“ přiznává Rusnok. „Tento rok se na našich vinicích urodilo asi o 5 až 10 % hroznů méně a my chceme stále zvyšovat kvalitu, což se bohužel může promítnout i do ceny pro spotřebitele.“