Síť prodejen potravin My Food Petra Borkovce a Sklizeno Davida Kukly na konci března oznámila sloučení a plány na expanzi. V té době již bylo jasné, že chtějí rozšířit stávající působení z 25 na 80 prodejen. Během srpna sloučené společnosti zveřejnily, jak toho chtějí efektivně dosáhnout – pomocí franšíz. Borkovec a Kukla chtějí budoucím zájemcům nabídnout systém založený na know-how načerpaném z mnohaletého vedení vlastních prodejen a zázemí, které podle nich ušetří franšízantům peníze a poskytne efektivitu a podporu. Kromě klasických franšíz nabízí i model kooperativní franšízy, ve kterém se franšízant a franšízor dělí o náklady na prvotní investici do prodejny. Tímto chtějí dát prostor zájemcům, kteří nemají dostatek prostředků na úvodní investici. Počítají třeba s bývalými zaměstnanci sítí, kteří systémem prošli, a proto mu lépe rozumějí. “Franšízing je pro nás cesta, jak vybudovat kvalitní a stabilní síť po celé zemi. Především v regionech bychom proto rádi využívali know-how lokálních partnerů, kteří znají daný region,” vysvětluje Petr Borkovec.
Oba majitelé sítí prodejen jsou velmi konkrétní ve výhodách nabízené spolupráce. Kromě obvyklé podpory, jako je centrální marketing a dodavatelská síť, vytvoří finančně analytické zázemí, vlastní centrální sklad a v budoucnosti také vlastní logistiku. Úvodní investice do franšízy My Food nebo Sklizeno se pohybuje od dvou do čtyř milionů korun podle lokality a franšízového konceptu. U kooperativní franšízy, kterou nabízí zatím pouze My Food Market, je investice do prodejny 50 %, tedy 1 – 2 miliony Kč. Společnost nabízí aktuálně tři franšízové koncepty a dva se připravují pro rok 2017. Průměrná návratnost vstupní investice je plánovaná na 36 měsíců s 30% kapitálovým výnosem ročně. Aktuálně jsou k franšízingu připravené koncepty My Food Market – Snack&Market, Sklizeno-opravdové jídlo a Sklizeno-Foodie Market. Na další období se chystá franšízing pro koncept Sklizeno – Food lovers (pomezí bistra-restaurace) a My Food Bistro (bistro zaměřeno na snídaně a obědy).
Teoreticky správná myšlenka. A skvělý impuls pro oživení skomírajícího nezávislého obchodu v Česku. V reálu to celé může narazit na zoufalý nedostatek podnikavých lidí, kteří se nebojí začít nový byznys. Strašně rád bych se ale mýlil a přeji duu Borkovec-Kukla, aby jim tento záměr vyšel.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Franšíza je samozřejmě jeden z nejvhodnějších způsobů, jak na expanzi. Ale s ohledem na úspěchy a růst obou značek se mi vkrádá na mysl jiná myšlenka – ten koncept je v podstatě hrozně jednoduchý. Soustředit se na kvalitní lokální nabídku, udělat z ní ucelený sortiment a poskytnout vcelku solidní služby v obchodě, kde je samozřejmost, že vás obsluha pozdraví. Když to porovnám s obchody u nás v městečku – otvíračka od 8 do 16, většina sortimentu Aro nebo jiné privátky, které jsou v daných supermarketech v akci, a nerudná prodavačka, která umí jen fráze ‚prosim?‘ a ‚můžu to tak nechat?‘. Bydlím v Polabí, v zemědělském kraji, ale získat byť jen základní produkty, jako je zelenina, mléko nebo maso, znamená objet asi pět vesnic. Proč nemáme krám, který má otevřeno v lidskou dobu, zaměřuje se na místní zboží (nejen základní suroviny a potraviny) a to všechno obalené do zajímavé podoby? Mimochodem, když si dojedu pro jablka pár kilometrů k sadaři, stojí mě kilo sedm korun. Ta překupovaná z Tesca jsou nejmíň za třicet… Tak mi neříkejte, že by takový krámek nemohl nabídnout rozumné ceny…
Václav Loubek