Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

FSV UK otevírá magisterský obor Strategická komunikace

Nový obor na pražské univerzitě přibude k magisterské žurnalistice a mediálním studiím.

Denisa Hejlová a Jan Halada s novináři

Docenti Denisa Hejlová a Jan Halada představili obor na neformální snídani s novináři

Padesátka studentů s novým akademickým rokem nastoupí na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy na nový magisterský obor Strategická komunikace. Univerzita Karlova tak začne nabízet strategickou komunikaci jako první veřejná vysoká škola v Česku. Obor navazující na bakalářskou Marketingovou komunikaci a PR bude třetí možností magisterského studia na Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK. Doplní dosavadní žurnalistiku a mediální studia. Garantkou nového oboru je Denisa Hejlová.

Podle ní se pedagogové inspirovali v zahraničí, hlavně na americké Kolumbijské univerzitě a v Univerzitě v Lipsku, kterou Hejlová označila za jedničku ve výuce komunikace v Německu. V Česku začala nabízet studijní program strategická komunikace už dřív soukromá Newyorská univerzita v Praze.

Denisa Hejlová oceněna za přínos oboru. Foto: David Bruner

Garantka oboru Strategická komunikace Denisa Hejlová byla v roce 2017 oceněna za přínos oboru public relations. Foto: David Bruner

Hejlová během dnešního představení oboru mluvila zejména o důrazu na výuku etiku v komunikaci a řízení. „Kritické myšlení a etické rozhodování bude tvořit klíčovou složku našeho studijního programu. Není to jen jeden z povinných předmětů, ale o etických dilematech se budeme bavit se studenty průřezově ve většině předmětů,“ říká Hejlová, podle které v době komunikačních robotů a influencerů na sociálních sítích skrytě propagujících produkty nestačí vědět, „že tady byla Frankfurtská škola, a přečíst si něco od Hannah Arendtové“. Připomíná přitom výzkum European Communication Monitor, na kterém se podílí i pedagogové z katedry, podle něhož téměř dvě třetiny (65 %) komunikačních profesionálů v Evropě loni muselo řešit aspoň jeden etický problém. Počet závažných etických dilemat vzrostl během pěti let z 35 na 46 %. 

Členové nové katedry

Interní pedagogové

  • Doc. PhDr. Jan Halada, CSc. (zástupce ředitele institutu)
  • Doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. (vedoucí katedry a garantka oboru)
  • Mgr. Ing. Marek Vranka (zástupce vedoucí katedry)
  • Ing. Petra Koudelková, Ph.D. 
  • Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová
  • Mgr. Anna Shavit, Ph.D.
  • Mgr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
  • PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D.
  • Mgr. Tereza Ježková, Ph.D.
  • JUDr. Ing. Petr Koblovský, PhD., LL.M., LL.M., MIM
  • Doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
  • Mgr. Marcela Konrádová, Ph.D.

Interní doktorandi

  • Nina Ortová, MA
  • Mgr. Philip Katz
  • Mgr. Tereza Zavadilová
  • Ing. Adéla Půrová

Obor podle garantky oboru a vedoucí katedry Hejlové také reaguje na situaci, ve které zaměstnanci i klienti stále častěji očekávají od firem odpovědný přístup. Odkazuje na letošní výzkum agentury Edelman, podle nějž by 92 % zaměstnanců chtělo, aby se jejich nadřízení vyjadřovali k různým celospolečenským problémům, třeba pokračující automatizaci ve výrobě, rekvalifikaci či etice využívání technologií.

Z rozvrhu nového oboru

  • Psychologie a behaviorální ekonomie v komunikaci
  • Strategická komunikace: základní teorie a přístupu
  • Strategické řízení a rozhodování
  • Statistika a datová analýza
  • Kritické myšlení a etika v komunikaci
  • Analýza a predikce trendů
  • Současné trendy sociální a mediální komunikace
  • Specifika digitální komunikace

Absolventi oboru by měli být schopni zastat odpovídající strategickou komunikaci ve firmách či veřejných institucích, jako jsou například státní úřady, samospráva či církev. Obor přitom plánuje do výuky zahrnout mimo jiné poznatky bezpečnostních studií, ekonomie, psychologie nebo mezinárodních vztahů. O výuku se postarají hlavně členové Katedry marketingové komunikace a PR a také lidé z praxe. Zejména na praxi a výchovu komunikačních profesionálů se podobně jako bakalářská marketingová komunikace nový obor zaměřuje.

Ladislav Báča

Ladislav Báča opustil české divize Ogilvy po 15 letech v roce 2014, od roku 2018 řídí marketing operátora T-Mobile. Foto: T-Mobile

Jednou z hlavních postav, která má v rámci nového oboru propojovat praxi s teorií, je Ladislav Báča, někdejší dlouholetý šéf české pobočky agentury Ogilvy a nynější šéf marketingu mobilního operátora T-Mobile. Báču vedoucí katedry Hejlová v diskusi při dnešním setkání s novináři označila za „českého Ritsona“. Australský profesor marketingu Mark Ritson dnes v oboru globálně platí za jednoho z hlavních myslitelů. Díky svým srozumitelným formulacím je zároveň žádaným řečníkem, loni byl v Praze zlatým hřebem programu Marketing Festivalu a napřesrok má přijet znovu.