Tablet iPad amerického technologického gigantu Apple nabyl od loňska značné popularity u českých uživatelů. V poslední úplném měsíci - červenci - se stal mezi přenosnými zařízeními, z nichž uživatelé v České republice přistupují na internet, nejpoužívanější právě pro přístup k celosvětové síti.
Ukazují to statistiky společnosti Gemius, která spolu s firmou Mediaresearch zajišťuje měření návštěvnosti tuzemského internetu (čísla lze online sledovat v datové sekci Médiáře).
Žebříček je sestavován na základě zprůměrovaného podílu počtu zobrazených stránek té které website na celkovém počtu zhlédnutých stránek serverů zapojených v měření gemiusTraffic, upřesňuje firma.
iPad je v České republice v oficiálním prodeji od přelomu listopadu a prosince 2010 (předtím se dovážel neoficiálně či se nakupoval v zahraničí individuálně). Za osm měsíců stačil zvětšit svůj podíl na přístupech z mobilního internetu z necelých 12,6 % (prosinec 2010) na 23,5 % (července 2011).
Ve 3. kvartálu (červenec a část srpna 2011) má momentálně podíl 23,7 %. Druhé nejčastěji používané zařízení s přístupem na internet je „chytrý“ mobilní telefon iPhone, s podílem 21,2 %. Jeho podíl přitom nástup iPadu v ČR výrazně neovlivnil - ztratil jednotky procent a stále se drží nad dvaceti procenty podílu.
Další v pořadí jsou mobilní přístroje Nokia 5230 (2,6 %), Nokia E52 (2,3 %) a HTC Desire (1,6 %). Jak vidno, žádný z nich nedosahuje ani tříprocentního podílu. iPady a iPhony zajišťují skoro polovinu (44,9 %) „mobilních“ přístupu na český web, přičemž nejbližší konkurenci nechávají daleko za sebou.
Z pohledu výrobců je aktuální pořadí ve 3. čtvrtletí následující (zakrouhleno na celá procenta): Apple (46 %), Nokia (29 %), Sony Ericsson (11 %), HTC (7 %), Samsung (6 %), LG (1 %), Blackberry (1 %).
iPad má našlápnuto i ve střední Evropě a okolí
iPad, nejžhavější premiéra roku 2010 (v Evropě odstartoval 28. května 2010), měla viditelný dopad na celkovou situaci na trhu mobilních zařízení i na v ostatních zemích, kde Gemius měří počet „mobilních“ zobrazení webových stránek.
Kromě Česka jde o Bulharsko, Bělorusko, Estonsko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Polsko, Rusko, Slovensko, Ukrajina, Turecko a region Blízkého východu a severní Afriky.
Od června 2010 se v těchto oblastech počet zobrazení stránek generovaných iPadem zvýšil téměř o 17 procentních bodů a jeho pozice začala rychle posilovat po uvedení na trh iPadu 2 v březnu 2011.
V červnu 2011 měl iPad již o pouhých 0,46 procentních bodů méně zobrazení stránek než iPhone, z něhož ve stejném měsíci pocházelo 20 % všech zobrazení stránek generovaných mobilními zařízeními.
Třetím nejpoužívanějším přístrojem - v průměru - ve střední a východní Evropě, Rusku, na Blízkém východě a severu Afriky je Nokia 5800.
„Zbytek roku 2011 tak zřejmě proběhne ve znamení dominance produktů od společnosti Apple, jelikož podíl zobrazení stránek generovaných mobilními zařízeními od Nokie neustále klesá - o téměř 2,5 procentního bodu od června 2010,“ předpovídá Gemius.