Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 25. týden 2017
- Cream Prague / Mustard: The Mow-na Lisa (49 %)
značka: Spider, klient: Dvořák - svahové sekačky - Jelen - Domů (30 %)
značka: Březňák, klient: Heineken - Havas Prague: Z čerstvého tvarohu a smetany (23 %)
značka: Pribináček, klient: Savencia - Symbio: Nezastavitelní 2017 (23 %)
značka: Birell, klient: SABMiller - Havas Prague: Originál od roku 1973 (18 %)
značka: Apetito, klient: Savencia
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Sekačky s citem pro umění (49 %)
Na stráni u Dolní Kalné na Trutnovsku se objevila známá tvář Mona Lisy vysekaná do trávy na ploše 50 tisíc metrů. K dílu nazvanému The Mow-na Lisa se 19. června oficiálně přihlásila česká firma Dvořák - svahové sekačky. Jedná se o její první globální digitální kampaň a autorství si na ni připsali hned dvě agentury Cream a Mustard. Cílem kampaně je především posílení brandu na významných trzích v Evropě, Jižní Americe a v Asii - firma totiž tvrdí, že se svoji značkou dálkově ovládaných svahových sekaček Spider je celosvětovým lídrem ve své kategorii.
„Naše sekačky jsou chráněné řadou patentů a úspěšně je vyvážíme do víc než 30 zemí světa. Proto jsme hledali celosvětově známou ikonu, kterou bychom v kampani mohli využít. Navíc autor Mona Lisy, Leonardo da Vinci, byl výjimečný konstruktér - tak by snad náš výtvor ocenil,” glosuje Lubomír Dvořák, majitel firmy a vynálezce technologického řešení. Mimochodem, Dvořák byl zároveň jedním z operátorů, kteří dílo vytvořili.
Celá práce na obraze o velikosti 250 x 200 metrů na svahu se sklonem až 45° trvala téměř tři dny. Nejvíce času paradoxně nezabralo samotné sekání, nýbrž zaměření obrazu do stráně - tým geodetů na něm pracoval dva dny. Operátoři se sekačkami Spider pak celý obraz vysekali během necelých deseti hodin.
Samotný obraz na stráni v Dolní Kalné byl však jen začátkem celé kampaně. Její hlavní těžiště tkví v šíření obsahu vytvořeného při sekání svahu. “Z obsahu, který vytvořili uživatelé a lokální média v prvních dnech, je už teď jasné, že Mow-na Lisa má velký potenciál organického šíření. Ten chceme podpořit mediálními investicemi a seedingem obsahu na vybraná média, jejich outlety na sociálních sítích a klíčové influencery po celém světě,” vysvětluje strategii aktivace Bernard Šimon z agentury Mustard.
Šampón, žvýkačky, zubní pasta, letecká společnost nebo fén - Mona Lisa a její tajuplný úsměv už posloužily reklamním tvůrcům v mnoha kampaních. Teď se přidávají sekačky. Ale mně se to líbí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Je to fakt dobrý. Super nápad, skvěle udělané video a přitom to pracuje se sekačkou a jejími (asi) vlastnostmi. A je to všechno tak jednoduché. Zvedám všechny palce, i ty na nohou (sekačka mi je zatím nepřejela)!
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Tak tohle jsme viděli jen asi tisíckrát. Dvoukolový pseudogorila marketing. Nejlépe to funguje ve shrnující videoprezentaci na reklamních festivalech.
Vilém Rubeš
Při vší úctě k (předpokládám) vítězi týdne, tohle se dělá už roky minimálně kolem trasy Tour De France. Každopádně na sekačku v Podkrkonoší dobrý a na českou tvorbu ještě lepší.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Nejdřív mě iritoval nejprofláklejší ze všech obrazů. Pak mě uklidnilo spojení Mow-na se sekáním trávy a logika s da Vincim jako vynálezcem geniálních strojů. Jenže dělat reklamu na sekačku tím, že s ní něco vysekám v trávě, je na můj vkus až moc nasnadě.
Petr Čech (Havas)
Já vám nevim, Mona Lisa na Venuši, humbuk okolo toho, neví se jak to bylo udělaný, mystérium atd. Tak to bych třeba bral. Ale vysekáno sekačkou v trávě za stodolou? To už asi nikoho moc nenadchne.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Tak jsme zase jednou objevili Ameriku... něco podobného prováděl Samsung s ovcemi ovázanými LED diodami v roce 2009. Mona Lisa pěkná, ale na zadek si z toho nesednu.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
2. Tátové slaví (30 %)
Skupina Jelen složila ve spolupráci se značkou piva Březňák speciální píseň s názvem Domů ke dni otců, který se slavil 18. června. Při této příležitosti se rovněž konal koncert Jelena na Střeleckém ostrově v Praze. Pivovar ve Velkém Březně navíc na oslavu tátů uvařil Březňák 11, světlý ležák zlatavé barvy s obsahem alkoholu 4,6% obj. a plnější chutí.
Značka Březňák v kampani staví na hodnotách „staré školy“, jako jsou tradice, poctivost, zkušenost nebo vztah k domovu. Sází na mezigenerační úctu a poukazuje na to, že zrychlující se tempo a rozmach moderních technologií jsou příčinou rozdílu mezi dnešní generací synů a otců. Snaží se apelovat na to, aby potomci vzali své táty na pivo, strávili s nimi nějaký čas a dali jim tak najevo, že jsou pro ně důležití.
S kapelou Jelen, která se s hodnotami staré školy ztotožňuje, Březňák navázal spolupráci už loni, letos bude Březňák Jelena doprovázet na všech jeho koncertech a vystoupeních.
Březňák udělal geniální tah, když si před časem „osvojil“ tatínky - byla by škoda toto téma opustit. I když momentálně poslouchám heavy metal, tento klip ke Dni otců je důstojným pokračováním kampaně.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Ta píseň je chytlavá. Ten výběr interpreta asi prošel nějakým sítem, ale ke značce se mi nehodí ani okrajově. Dtto hipsterská ‚slunce-zapadající‘ exekuce.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Taková řekněme velmi bezpečná cesta, jak dělat content. Přiměřeně slavná kapela, nekonfliktní text, occasion-based použití, organický product placement. Na cílovku by to mělo fungovat.
Martin Svetlík (Mustard)
Čtyři minuty utrpení. Jelen si sáhl na dno, zúčastněné značky (nejen Březňák, i M&S) si na ně poklepaly zezdola. NKP, však vy víte.
Vilém Rubeš
Je smutný, že v celým textu tohohle šlágru je jen jediný moment, kde se ten táta o děti „stará“ - když je mlátí. Hudebně peklo. Piva ohavně málo. Extrémně zvětralá varianta toho, co na začátku bylo jedním z opravdu dobrých konceptů.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Je tohle spot na Březňák? Ne. Tohle je product placement v hudebním klipu. A docela citlivej. Jenom škoda, že Jelena nesponzoruje Jelen. Den otců by pak kapela oslavila genderově vyváženějším praním prádla na zahradě.
Petr Čech (Havas)
Je móda dělat klipy, kterými se značka přihlásí k hodnotám značky. Ok. Neni to reklama, ale neni to ani nápad.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Na reklamu dlouhý, na klip příliš utahaný. Tohle nezarezonovalo.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
3. Jak se vaří pramen zdraví (23 %)
Tradiční smetánek Pribináček uvádí nový televizní spot, který připravila agentura Havas Prague. Jedná se o krátkou 30 sekundovou reklamu, v níž hrají hlavní roli děti, které Pribináčka samy vaří. Jak jinak než z poctivého tvarohu a smetany a za asistence animovaného koucoura, jenž je maskotem smetanového krému.
Proč měnit něco, co funguje? Na děti hrající si u potoka by mohl Pribináček vlastnit copyright. Co mě ale osobně rozptyluje, je hlas ve voice overu. Jan Maxián je samozřejmě skvělý (i proto, že propůjčil hlas Sponge Bobovi!), ale zaráží mě, že v reklamách slyším asi tak deset stejných herců pořád dokola. Je škoda, že se značky nesnaží najít si originální hlas, který je odlišuje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Může se zdát, že je tam úplně všechno - děti, příroda, složení produktu, maskot i jemně chytlavý neologismus na závěr. Ale ve skutečnosti tam není vůbec nic.
Martin Svetlík (Mustard)
Šutry, voda a šišlání. Usnuly by mi nohy, kdyby my byl býval ještě rychleji nevyschnul mozek. Hrůzné je to, že i tak to značku nepoškodí, protože momentum je momentum. Ale všem tvůrcům bych ty šutry a vodu narval do pribinácka (chybějící háček není omyl). NKP = nuda k posrání.
Vilém Rubeš
Kdo neblbne děcka třidéčkovým zvířecím maskotem, jakoby nežil. Kdyby aspoň ty děti nebyly tak nuceně rozkocaný....
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Jsem otec stejně starých dětí ale zůstávám velice vlažný. Pribináček koupím leda z nostalgie.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Pečlivě frázující děti + Pribiňáček = nic nového pod sluncem
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
4. Vnitřní síla (23 %)
Kampaň zaměřená na korporátní společenskou odpovědnost pod taktovkou značky nealkoholického piva Birell se opět vrací do veřejného prostoru. Prostřednictvím kampaně Nezastavitelní Birell seznamuje veřejnost s projektem, kterým pomáhá podporovat aktivní život handicapovaných a umožňuje široké veřejnosti doslova přispět vlastním pohybem. Za novou vizuální podobou kampaně stojí agentura Symbio.
Nový vizuální styl Nezastavitelných se projeví jak v nové koncepci webu, tak v bannerech, videích i v rámci facebookové kampaně. Podoba digitální kampaně má přesahy i do offline prostředí, například v podobě adaptací do formátu CLV. Za výrobou všech spotů stojí interní audiovizuální produkce Symbiograf. Ambasadory projektu se stali známý slovenský rapper Bekim Aziri a paralympijský vítěz a mistr světa v cyklistice Jiří Ježek.
Nezastavitelným fandím, ale přála bych jim lepší kampaň. Takovou, co nebude šustit papírem (‚pustit se do něčeho naplno‘, ‚najít vnitřní sílu‘), jejíž pozadí nebude tolik neonové - a bude obsahovat myšlenku, kterou si zapamatujete.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Existuje podle mě dobré, české citoslovce, které popisuje tuto exekuci. To citoslovce je ‚zííív‘, přitom za tím videem stojí nápad, který (asi funguje už několikátou sezónu ale) je super. Dalo by se to přeci dramatizovat tolika jinými způsoby.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Jestli kouzlo sportu je v tom, že umí vyvolat emoce, tak hendikepovaní sportovci vám jako divákovi musí urvat srdce. Tohle se mnou nejenže ani nepohnulo, ale ještě se to vizuálně zaseklo někdy v roce 2000.
Martin Svetlík (Mustard)
Dej znevýhodněné sportovce, nech je blábolit věty, kterým kromě marketingu značky nikdo nemůže rozumět (‚Chybí nám potřebné vybavení. Projít bránou je to nejmenší, co můžete udělat, abyste nám k němu pomohli.‘). Cože? NKP k uspokojení CSR.
Vilém Rubeš
A vás tyhle zpovědi jako baví? Nebo si je aspoň zapamatujete?
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Je to strašně navážno. A přitom promo mechanika přímo vybízí k humornějšímu pojetí. Chtěl bych vidět třeba Mr. Beana, jak objeví tuhle bránu. Tam a zpátky. Tam a zpátky. To by bylo vydělanejch liber!
Petr Čech (Havas)
Nezastavitelní si zaslouží o dost víc. Hlavně lepší zpracování a originálnější script. Ale kvůli tomu slovu ‚Nezastavitelní‘ je to zlato.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Ty křiklavě barevné gradienty mi evokují chemku, což ve spojení s (jinak vcelku pitelným) nápojem není příliš šťastné. Co na to říct? Handicapovaní se navzájem vytlačují ve split screenech. Jejich podpora je věru bohulibou činností, avšak z hlediska řemesla zde postrádám jakýkoliv výraznější moment.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
5. Vzpomínky na Haničku (18 %)
Na začátku června spustila novou kampaň rovněž značka taveného sýru Apetito, kterou vlastní stejně jako Pribináčka společnost Savencia. Kreativu kampaně pro tradiční taveňák vytvořili také v Havas Prague, režie se spotu se ujal Roman Valent.
Cílovou skupinou reklamy jsou aktivní moderní matky. Maminka vystupující v reklamě díky písni Studánko stříbrná od Hany Zagorové vzpomíná na 70. léta, kdy se sýr začal vyrábět. Cílem kampaně je budování loajality vůči značce. Spot je k vidění na internetu a v televizi na stanicích skupiny Nova a Prima. Komunikaci doplňuje soutěž o ceny pro věrné zákazníky.
‘Chceme sýry Apetito nabídnout dnešním maminkám, které je jedly už jako malé, a teď je na chleba mažou svým dětem.‘ Takhle nějak možná zněla věta z briefu. Klient může být spokojen, reklama brief naplnila. Možná až moc. Tyhle spokojené rodinné chvilky s náznakem nostalgie mi začínají dost splývat. Mimochodem, dost pochybuju, že dnešní pětatřicátnice se tetelí při poslechu Hanky Zagorové, ale třeba se pletu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Když nemáte co říct tak je i 30sekund moc.
Luboš Jahoda (Kaspen/Jung von Matt)
Asi před půl rokem to samý dělala tuším Lukana. Akorát teda dobře. Jo, a ten claim ‚Skutečný originál se připravuje z čerstvé smetany‘, ten tam patří proč přesně?
Martin Svetlík (Mustard)
Bože, dvoumiliontá vrianta na ‚i mě to jako dítěti chutnalo, bude to chutnait i mým dětem.‘ NKP, však vy víte.
Vilém Rubeš
‚To je Apetito? Strašně se mi to líbí! Strašně!‘ Okomentovala neironicky tohle dílko jedna naše accountka s mlíkem na mozku. A to, myslím, to docela vystihuje.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)
Tohle je pouze jedna z mnoha neautentických reklam.Tenhle systém třicetivteřinových reklam je přežitý a dle mého názoru musí zaniknout. Není jiná možnost.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Nostalgické zasnění... kolikrát jsme tohle už viděli? Zagorkoidní hudba mi chuťové kanálky rozhodně neexcituje.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě
