„Na téhle kampani Vodafonu mě baví všechno“

Souboj vánočních kampaní mobilních operátorů vyhrává Vodafone s dílem od McCannu, následuje T-Mobile a Saatchi & Saatchi. Až třetí skončilo se svým vánočním spotem O2.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 47. týden 2018

  1. McCann Prague: Kouzelné chvíle po celý rok (49 %)
    značka: Vodafone, klient: Vodafone Czech Republic
  2. Saatchi & Saatchi: Nejbohatší Vánoce (44 %)
    značka, klient: T-Mobile
  3. Get Boost: White Friday (33 %)
    značka, klient: Heureka
  4. Oliver: Pro dárky se letos chodí k nám (29 %)
    značka, klient: O2
  5. Publishers: Neeejvětší Black Friday (26 %)
    značka: Mall.cz, klient: Mall Group

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Vodafone rodinu doplnila Dočkalová (49 %)

Tradičně v polovině listopadu představil mobilní operátor Vodafone svou vánoční kampaň. Ta v médiích startuje v pondělí 19. listopadu a k dosavadním tvářím reklamní rodiny Vodafonu (otec Jiří Vyorálek, matka Lucie Žáčková, syn Štěpán Mikoláš, dcera Agáta Zimová, strýc Karel Ondřej Sokol) přibyla herečka Tereza Dočkalová. Tu divadelníci znají jako držitelku Thálie, návštěvníci webu Blesku pak jako tvář i hlas feministické série Branky body kokoti. Vánoční kampaň stojí na její lovestory se Sokolem alias strýcem Karlem, do níž se zapojí celá rodina. Pod kampaní je opět podepsaná agentura McCann Prague a režisér Vojtěch Kotek, natáčelo se na náměstí v Kadani a ve vile v Klánovicích. Spot vznikl v produkci Stink, producentem byl Petr Moravec. Rapová skladba Toto je môj hood, který v části spotů zazní, je původní, vznikl přímo pro účely kampaně.

Vodafone ve vánoční kampani drží koncept obdarovávání svých zákazníků. Letos jim slibuje, že z celkem sedmi Vodafone Passů si budou po celý následující rok – až do 18. listopadu 2019 – vybrat každý měsíc sedm dní jejich používání zdarma. K tomu je nutné mít aplikaci Můj Vodafone a přihlásit se do ní do 20. ledna 2019. „Loni jsme dělali radost Social a Video Passem do konce ledna zdarma. Ale zákazníci nás přivedli k myšlence, že by si rádi sami určili, který Pass a kdy ho chtějí využít. A nejlépe po celý rok,“ uvedl Petr Dvořák, generální ředitel Vodafonu.

Představuji si, jak zněl asi klientský brief: „Zachovejte naši veselou a poťouchlou rodinku, ale udělejte ji takovou víc vánoční a dojemnější.“ Skoro si přeji, aby Vánoce už byly za námi a členové vodafonní rodiny byli víc sami sebou.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Jako jediný z operátorů se Vodafone vánočních kampaní zhostil velmi obstojně. Má to příběh, celkový koncept hraje i s propojením na produkty, hezky natočené, místy vtipné i dojemné. Za mě ano.
Petr Kašpar (Cognito)

Škoda, že se u úvodních spotů vůbec nevyužilo přirozeně vtipného Sokola a celé se to postavilo jen na zamilovaném příběhu.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Tereza Dočkalová frčí, a je to dobře! Vodafone do toho taky šlape a i když tomu pořád něco malinko chybí, tak je to určitě správná cesta.
Jan Javornický

Míla KneprTak na téhle kampani mě baví všechno. Především ale děj kolem produktu/služby. Super.
Míla Knepr (Silver Pack)

Zajímavý pokus o vytvoření dalšího seriálu, ale bohužel je to trošku i nuda.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Unese reklama příběh na tolik pokračování a dokáže ještě něco prodat?
Pavel Jechort

Nejhřejivější z celé trojice mobilních operátorů. Formát detektivky tomu sluší, Ondřej Sokol nepřehrává a člověk mu fandí. Kam se však poděly Vánoce?
Jakub Hussar (HAZE)

Narovnat všechny formáty do příběhu je fajn. Karel si partnerku zaslouží, zvlášť když jsou ty svátky.
David Suda (WMC Grey)

2. T-Mobile přináší nejbohatší Vánoce (44 %)

Mobilní operátor T-Mobile už 1. listopadu spustil vánoční kampaň, nazval ji Nejbohatší Vánoce a kreativní koncept přinesla tradičně agentura Saatchi & Saatchi. Kampaň propaguje služby i přístroje v rámci obchodní nabídky Magenta 1 se slevami, kromě telefonů či notebooků to jsou výjimečně i televizory či hrací konzole PlayStation 4.

Ve vánoční kampani zůstává T-Mobile svému celoročnímu konceptu osazenstva horského hotýlku Růženka. Ke štědrovečerní tabuli k Emmě (Veronika Kubařová), Richardovi (Kryštof Hádek) a SkiBobovi (Jiří Langmajer) tentokrát přibude i pocestný, podomní prodejce.

Kampaň poběží do konce roku v televizi, tisku, outdooru, na internetu a doplní ji komunikace na pobočkách. V televizi budou postupně nasazeny dva spoty o délce 30 vteřin, jejich delší verze budou k vidění online. Kromě nich nasadí T-Mobile každý měsíc dva taktické spoty o 15 vteřinách.

Přiznám se, že jsem se na spot musela podívat nejméně čtyřikrát, abych pochopila sdělení. A i tak mi z toho jde hlava trochu kolem. Vánoční stromeček, dealer neboli šmejd, pocestný... Ale zase jsem zvedla počet zhlédnutí!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Trapné vtipy, drahé obsazení bez výsledku, krkolomné propojení s produkty. Na Vánoce bych chtěl víc.
Petr Kašpar (Cognito)

T-Mobile úspěšně pokračuje ve svých vyprávěních z horské chaty Růženka. Je to vtipné. Jediný slabší článek je role pocestného.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Je to takové nějaké pořád stejné. Což je dobře, a taky špatně. Ale aspoň tak.
Jan Javornický

Míla KneprLíbí. Žádná věda, ale splňuje to ten nejzákladnější požadavek na reklamu, v první řadě mě to musí bavit. A baví, i když s televizí za korunu to bude složitější.
Míla Knepr (Silver Pack)

Mám pocit, že se tyto spotu budou líbit a jsem ráda, že nejsou tak ošklivé, jak bývaly v rámci toho samého konceptu. Oceňuji produkci a snahu zabavit.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Já bych zamíchal karty, tohle už je unavené.
Pavel Jechort

Řemeslo je bez výtek, ale ta kreativa? Toporné monology, podivné kvazi-vtipy... atmosféra v chalupě je promrzlá jak nohy jehovistů. Chtěl bych se smát, ale nejde to.
Jakub Hussar (HAZE)

Rodinka z Růženky se snaží. Zvláštní ale je, že hlavní pár není tahounem. Možná by se vyplatilo si dát i jednu sérii čistě o SkiBobovi s kuchařem.
David Suda (WMC Grey)

3. Heureka upozorňuje na nereálné slevy (33 %)

Kampaň Heureky - White Friday

Videa z kampaně White Friday Heureka nakonec stáhla a používá jen bannery

Nová marketingová aktivita s hashtagem #WTFriday je součástí aktuální kampaně cenového srovnávače Heureka s názvem White Friday. V kampani Heureka ukazuje, jak jsou zákazníci na slovo “sleva” citliví bez ohledu na to, zda je sleva reálná, a upozorňuje, že ani bombastická sleva nemusí být výhodná. Cílem je během listopadového výprodeje Black Friday přivést kupující na Heureku, kde si mohou ceny porovnat a podívat se do jejich historie. „Jedná se o osvětovou kampaň, ve které chceme zákazníkům připomenout, že není sleva jako sleva, učíme je kontrolovat si ceny s ostatními e-shopy, aby se na falešných slevách nespálili,“ uvedl Marek Dobrý, brand manager Heureky.

Aktivity měly původně probíhat především na YouTube a na sociálních sítích za pomoci dvou desítek českých influencerů, mezi nimi třeba Vidrail nebo EvilBender47. Videím propůjčil hlas dabér dokumentárních pořadů BBC Luboš Ondráček. Na kampani s Heurekou spolupracovala agentura Get Boost. Nakonec Heureka video stáhla a zůstalo jen u bannerů. Display kampaň se objevuje na různých tuzemských webech a jako selfpromo na Heurece.

Je fakt, že White Friday na mě bliká snad z každé stránky, kterou navštívím. Chápu i smysl celé akce, ale jestli ve skutečnosti porovnám ceny na Heurece a nepropadnu lákavým akcím Black Friday, to vím jen já...
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Škoda, že z kampaně stáhli video a influencery. Kromě pár postů na Instagramu s tričky White Friday se tedy v podstatě nedá mluvit o kampani. Původní myšlenka je dobrá, bohužel samotný banner ji nekomunikuje zrovna šťastně a myslím, že zákazník nepochopí, co se tím chtělo říct. Dávám nakonec jen 30 %, kdyby byla celá kampaň dotažená, mohlo to být klidně 90 %.
Petr Kašpar (Cognito)

Odlišit se od všech ostatních s White Friday, navíc ve spojitosti s tématem není sleva jako sleva, je pro srovnávač cen chytrý krok. Tuto osvětu potřebujeme a pro koho jiného je to relevantnější komunikace než pro Heureku. Škoda, že ta myšlenka zůstala jen u displaye.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Původně jsem sepsal parádní komentář a proložil jej spoustou barvitých metafor, ale nakonec jsem se rozhodl ho stáhnout a ponechat jenom hodnocení.
Jan Javornický

Míla KneprBody za osvětovou činnost. Jen je otázkou, zda to v černopátečním rauši lidi postřehnou.
Míla Knepr (Silver Pack)

Chytré, jednoduché a cílí to na komoru.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Heuréka je Black Friday celoročně a dělá to produktově dobře, takže proč ne.
Pavel Jechort

Poprvé dávám 0%. Není co hodnotit. Banner je prázdnota sama a z oběhu stažená videa? WTF?
Jakub Hussar (HAZE)

White Friday výstižně vystihuje poslání Heureky během pátečního svátku slev. Co to bylo asi za videa, když je Heureka stáhla? A proč tak udělala?
David Suda (WMC Grey)

4. O2 nabízí slevu až 20 tisíc (29 %)

Operátor O2 v rámci předvánoční nabídky vsadil na slevy mobilů, tabletů a notebooků a akční nabídky balíčků služeb. V souhrnu operátor komunikuje slevu až dvacet tisíc na nová zařízení. Vánoční nabídku podporuje rozsáhlá mediální kampaň, opět s postavou Chytré sítě. Poběží v tisku, online, v prodejnách, na venkovních plochách i v televizi. 

Kreativní koncept má na svědomí interní kreativní agentura Oliver. Reklamu režíroval Roman ValentMatěj Šámal. Produkci zařídila Armada Films, postprodukci R.U.R. Online části kampaně měl na starosti interní tým O2.

Upřímně, moc nevím, co hodnotit. Korporátní limity jsou neúprosné a asi vám toho moc nedovolí. Takže vidíme lidi, jak si lítají pro dárky. Ale má to jistý vánoční „feel“, to zase jo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

O2 sází čistě na produktovku bez emocí. Neurazí, ale také nepotěší. Snad jen nabízenými cenami?
Petr Kašpar (Cognito)

To, co bychom od O2 asi čekali. Nezklamali, nepřekvapili.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

O2 se dlouhodobě od svých konkurentů odlišuje tím, že systematicky hovoří pouze o sobě a v superlativech. Je fajn, že to dělá aspoň někdo, ale celkem mi v tom chybí ten zákazník, který by měl být nejdůležitější.
Jan Javornický

Míla KneprNuda. Tohle všechno už jsem viděl. Stokrát. Padající dárky, vzhlížení k obloze. Ve srovnání s Vodafonem i T-Mobilem. Když tři dělají totéž - vánoční kampaň - není to totéž.
Míla Knepr (Silver Pack)

Na to, co vím o trhu, tak to bude oproti T-Mobilu propadák. A já sama to podporuju. Vánoční světla a příjemná hudba nezachrání skutečnost, že tu chybí koncept.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Asi jsem trochu křivdil T-Mobile, protože tady není, už tradičně, kreativně co hodnotit.
Pavel Jechort

Osobně bych paní s pozitronovým mozkem poslal do výslužby. Jestli jsem mluvil o studeném T-Mobile, tohle je rovná nula Kelvinů (−273,149806372 °C).
Jakub Hussar (HAZE)

Z kreativního hlediska zde není co hodnotit. Je to jako si otevřít nabídkový katalog s příjemnou hudbou a hezkými obrázky.
David Suda (WMC Grey)

5. Největší Black Friday má údajně Mall.cz (26 %)

Jeden z největších českých e-shopů Mall.cz v kampani Neeejvětší Black Friday spojil listopadový výprodej Black Friday s vánoční atmosférou. Během celého listopadu představuje obchod každých šest hodin desítky nových produktů za nižší ceny a jimi tlačí na potenciální zákazníky, aby nakoupili rovnou na Vánoce. Lidé navíc mohou posílat dopis Ježíškovi o dárky pro své blízké, z nichž se bude vybírat 99 výherců, který Mall.cz přání splní.

„Z pořízení vánočních dárků se pomalu stává adrenalinový sport, zejména je-li řeč o jediném výprodejovém víkendu Black Friday. To jsme se letos rozhodli na Mall.cz změnit. Aby si u nás zákazníci mohli vybírat výhodně a zároveň beze stresu s dostačeným předstihem, připravili jsme na celý listopad tisíce zvýhodněných produktů, které postupně uvádíme do nabídky. Že o tento koncept mají lidé zájem, svědčí nejlépe fakt, že za první dva týdny od spuštění akce nakoupili zboží v hodnotě přesahující půl miliardy korun,“ uvedl Tomáš Punar, commercial marketing director Mall Group, pod níž Mall.cz spadá.

Na Neeejvětší Black Friday plynule naváže prosincová vánoční kampaň. V obou případech jde o dosud nejširší komunikaci Mall.cz napříč všemi komunikačními kanály. Silnou televizní kampaň na kanálech Prima doplní celoplošná reklama na rádiích Evropě 2, Frekvenci 1 a dalších regionálních stanicích. Od 26. října jsou třicetivteřinové spoty k vidění online na Facebooku a YouTube, kde je podpoří i bumpery. Online display komunikaci letos doplnily nové formáty jako YouTube Masthead. Inzerce se objeví i v tisku a na venkovních formátech. Součástí kampaně je i Mall.tv, kde mohou fanoušci každý týden změřit svou rychlost a znalosti s Leošem Marešem v živém soutěžním livestreamu Vyhraj to! Black Friday. 

Hlasy pěvců jsou tak vysoké, že mi málem na stole popraskala sklenička. Víc k tomu nemám.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Co napsat, děti, zpěv, tanec, tak šťastné a veselé nakupování. Žádná pecka to není, ale pořád lepší než ten otravný Alzák.
Petr Kašpar (Cognito)

Cirkus, zpívající sbor dětiček, neeeejvětší Black Friday, Vánoce - najdi nějaké propojení?
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Inu dobrá, ale když už jsem letos viděl spot s Bohemian Rhapsody pro John Lewis a Waitrose, tak u mne zpívající děti zkrátka mají laťku dost vysoko...
Jan Javornický

Míla KneprHodně lidí na scéně a atmosféra „Možná přijde i kouzelník“ fakt dobrou reklamu neudělá. Opus magnum na ten nejhorší způsob.
Míla Knepr (Silver Pack)

Líbí se mi myšlenka vytvořit sborovou písničku, ale z mého pohledu by bylo daleko zajímavější, kdyby to nebylo postavené na dětech.
Julia Dovlatova (Geometry Prague)

Takové prázdné mrzení bez důkazu místo slibů.
Pavel Jechort

Estrády TV Nova jsou zpět!
Jakub Hussar (HAZE)

Mallu chybí tvář. Samozřejmě neříkám, že to musí být otravný tvor z jiné galaxie.
David Suda (WMC Grey)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.