UX laboratoř se používá k testování použitelnosti webů a výzkum uživatelské zkušenosti. Uživatelé přijdou do speciálně upravené místnosti plné technologií, které je nahrávají a sledují jejich pohled. Často v těchto místnostech najdeme i oboustranné zrcadlo, za kterým sedí výzkumníci. Uživatelé testují nový produkt nebo technologii a výzkumníci vyhodnocují jejich chování.
Všichni chtějí a všichni by měli testovat
Uživatelské testování je dnes velmi populární. Zběhlí designéři se ho snaží začlenit do vývoje produktu i jeho designování. Řídí se jim hlavně společnosti, které do středu své pozornosti staví uživatele.
Každý chce udělat nad svým webem aspoň jednoduché uživatelské testování, například mezi kolegy. Někomu stačí jednoduché zjištění, zda jsou ikony, které používá na webu, dostatečně srozumitelné. Jiného zajímá podrobné chování cílové skupiny a její porozumění produktu.
Nejpopulárnější bývají ale „byznysové testy“, které mají za cíl otestovat použitelnost aplikací, které slouží přímo k prodeji. Právě při prodejních aplikacích i mírné zlepšení a zprůchodnění nákupního procesu vytvoří nárůst objednávek a tím i zisku.
Při designování můžete vycházet z dat, které nasbíráte ze svých interních systémů a analytických nástrojů na webu. Uvidíte v nich, z jakých stránek odcházejí uživatelé, kde se jim daří a kde se jim nedaří splnit cíl. Neuvidíte ale, proč se to děje. Právě k zjištění důvodu chování funguje uživatelské testování v laboratoři.
V laboratoři jsou podmínky umělé
V UX laboratoři navozujete nepřirozené podmínky. Respondent může být nervózní a bude se cítit ve stresu. Může mít pocit, že zkoušíte jeho a ne design webu nebo aplikace.
Může se vám stát i to, že narazíte na „profesionálního testera“, který absolvoval mnoho podobných výzkumů a ví, co od něj potřebujete slyšet. Výsledky výzkumu proto mohou být zkreslené.
Když nemáte zkušeného moderátora, může zbytečně navádět nebo splést testery a znehodnotit získaná data. Testování je navíc nákladná záležitost časově i finančně.
Testování je přirozenější díky UXtweak
Limity UX laboratoře si uvědomili i výzkumníci z Fakulty informatiky a informačních technologií (FIIT) Slovenské technické univerzity (STU), kde už několik let funguje laboratoř na výzkum uživatelského zážitku. Univerzitní tým zodpovědný za UX laboratoř přišel s inovací - s nápadem přenést podstatu testování z UX laboratoře do online prostředí. Aby si ho mohl udělat každý, v jednoduchých podmínkách a dostupně. Vznikl tak nástroj UXtweak.com, který funguje už několik dní ve veřejném testovacím provozu, jako veřejná beta verze s komerčním provozem.
Vyzkoušejte si nový nástroj UXtweak
„Přínos online testování je v dnešní době logický. Udělat UX testování na webových stránkách a aplikacích je v 21. století samozřejmostí. Zvyšuje to efektivitu a pomůže docílit lepších obchodních výsledků. Dělat to však stále jen offline posouvá testování o století zpět. Technologie nám dnes umožňují mnoho věcí, tentokrát jsme je využili k vytvoření UXtweak a děláme uživatelského testování tak, jak se to má v dnešní době dělat. Online a efektivně,“ shrnuje Eduard Kuric, technický ředitel společnosti UXtweak.
Eduard se UX seriózně věnuje přes šest let, své zkušenosti tak přenesl do projektu UXtweak. „Tématem žiju dennodenně, vnímám jednotlivé nástroje, techniky i způsoby analýz a optimalizace. V projektu tak reflektujeme potřeby a mezery na trhu s těmito nástroji.“
K vývojářům se přidali marketéři
Díky zkušeným vývojářům z fakulty vznikl nástroj, který se svou funkcionalitou nemá ve světě konkurenci. S podporou STU Scientific se tým UXtweak zformoval do jednoduché akciové společnosti, ke kterému se od července přidala i agentura Elite Solutions. Ta na slovenském trhu dlouhodobě působí v oblasti digitálního marketingu a vývoje webových aplikací, což přineslo spojení své výhody. K ostřílenému týmu vývojářů a analytiků přidává své vlastní, přičemž přichází i s pohledem marketérů, kteří přemýšlejí jak prodávat produkty svých klientů.
Elite Solutions do spolupráce vstupuje i kapitálově s cílem podpořit prodej a růst produktu během prvních měsíců komerčního provozu. „Spojení s UXtweak nám od prvního představení produktu přišlo jako samozřejmost. Podobné testování s klienty aktivně řešíme, přenesení do online prostředí je inovace, kterou jsme sami uvítali,“ těší se na první klienty šéf Elite Solutions Ľubomír Lajoš, který zároveň povede i nově vzniklou společnost UXtweak.
Text je součástí placené spolupráce s agenturou Elite Solutions

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou

Souček jako ředitel ČT bude brát 289.000 Kč měsíčně, o 47.000 víc než Dvořák
