Ve čtvrtek 20. září se ve spodní části Václavského náměstí, v čísle popisném 16, otevře pro veřejnost nový formát švédského prodejce nábytku Ikea, pop-up neboli menší dočasnou prodejnu, která nese název Ikea Point. „Je to náš nový koncept, jak se přiblížit zákazníkům,“ prohlásila na dnešní tiskové konferenci Mounia El Hilali, čerstvá generální ředitelka Ikey pro Česko, Slovensko a Maďarsko. Přítomností v centru Prahy chce být Ikea blíž hlavně zákazníkům, kteří nemají vůz a nákup na krajích Prahy - v obchodních domech Černý Most nebo Zličín - je pro ně náročný. Ikea Point bude otevřený denně od 9 do 21 hodin, stejně jako velké obchodní domy, a lze v něm využít služby plánovacího studia nebo se posadit do kavárny s možností dobít si mobil. Celková plocha Ikea Pointu pro veřejnost je 737 metrů čtverečních a bude na ní k dispozici 30 zaměstnanců.
Ikea Point zboží neprodává přímo, ale zprostředkovává, de facto má podpořit prodej přes internet, který Ikea spustila před dvěma lety. Prostřednictvím služby Click & Collect je možné si objednat nákup, pro který je pak nutné dojet do obchodního domu na Černém Mostě. Nebo si lze objednávku nechat doručit, což je zpoplatněné. Novinkou je pak služba Modrá taška, tedy nákup omezeného množství doplňků, jenž Ikea slibuje doručit do 24 hodin právě na Václavské náměstí, odkud je možné si nákup, který se má vejít do charakteristické modré nákupní tašky Ikey, odnést. Služba Modrá taška stojí 99 Kč.
Ikea odhaduje, že denně se uskuteční kolem 100 takových objednávek. Logisticky by to podle vedoucího projektu Ikea Point Petera Tichého neměl být problém, jde o jedno nákladní auto, které s objednávkami za celý den dojede nazítří ráno do centra Prahy. Objednávky přitom mají kompletovat a chystat k expedici zaměstnanci obchodního domu na Černém Mostě. Úspěchem nového konceptu by podle Tichého bylo, kdyby se v prodejně na Václavském náměstí otočilo aspoň 1.000 lidí denně, přičemž kýžené tržby se očekávají ve výši 100 milionů Kč ročně.
Sortiment, který je vidět v prodejně, je zaměřen na obývací pokoje, přičemž vystaveno je zhruba 80 % toho, co je k vidění v obchodních domech Ikey. Realizace nové prodejny trvala sedm měsíců a podle oficiálních údajů přišla na 17 milionů Kč. „Do roka se koncept změní a pokud splní cíle, možná změní i lokalitu,“ informoval Tichý. Doplnil, že nájemní smlouva - Ikea je v centru metropole v objektu nově zbudovaného hotelu Pytloun, který v tomtéž domě U Zlaté pšenice sídlí v patrech nad ní - je podepsaná na dva roky, s možností prodloužení.
Ikea Point je první pop-up řetězce v Česku a celkově osmý v Evropě, přičemž takové menší obchody určené pro velká města začala Ikea budovat zhruba před rokem a půl - začala v Madridu, má je i ve Stockholmu, Římě či Londýně. O dalším v rámci regionu Česko, Slovensko a Maďarsko uvažuje v Budapešti. Záleží nicméně na výsledcích právě otvírané prodejny. „Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí vedoucí projektu Tichý.
Ikea v Česku nezavrhuje ani plány na další větší obchodní plochu. „Chceme dál na trh pronikat, díváme se uvnitř i vně Prahy,“ sdělila na dotaz Médiáře ředitelka El Hilali. Doplnila, že plány zahrne regionální strategie firmy, na níž s týmem právě pracuje. Naznačila přitom, že další prodejní plochou značky Ikea tu na trhu nemusí být klasický obchodní dům, jaký v Praze stojí na Černém Mostě a na Zličíně a dál v Brně a v Ostravě: „Zvažujeme odlišné formáty, i pro ty, kteří chtějí nakupovat rychleji.“