Najbrti dopracovali nové logo botanické zahrady

Po deseti letech dostává městská botanická zahrada novou značku, složenou z rostlin ve tvaru písmene B, i celý vizuální styl.

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Se začátkem jara představila pražská botanická zahrada nový vizuální styl včetně loga, od Studia Najbrt. „Podařilo se nám vytvořit velmi silný piktogram,“ řekla dnes novinářům Martina Kaderková, náměstkyně instituce pro marketing a PR. Nahradil deset let používané logo ze stylizované koniklece z roku 2004, jež vzniklo postupně zjednodušením značky, kterou kdysi vytvořila choť prvního ředitele zahrady Antonie Jágrová

Nové logo je složené ze siluet z patnácti druhů rostlin, používá se jak v barevné (dvě zelené a modrá), tak v bílé i černé variantě. V praxi se má často používat na pozadí hlíny. „Do kontrastu k ‚rostlinnému‘ písmu jsme dali bezpatkové písmo, aby značka působila současně,“ podotkl šéf studia Aleš Najbrt. Autorkami nového stylu jsou Anna DivišováZuzana Lednická. Podle Lednické se tentokrát studio rozhodlo jít jinou cestou než tvořit „supermoderní, jednoduchou“ značku, čímž je známé a což je pro ně typické.

V novém stylu se postupně během letoška představí interní dokumenty, orientační systém, web, samozřejmě vizuály používané navenek jako plakáty ve městě, zvoucí na konkrétní akce, rovněž suvenýry. „Rádi bychom pomohli tomu, aby si lidé mohli v botanické zahradě koupit věci jako trička, a v nich pak vyrazili do ulic a dělali místu živou reklamu,“ podotkl Najbrt.

V Praze existuje i botanická zahrada Karlovy univerzity, na Albertově, proto botanická zahrada města používá také slogan Jaro začíná u nás v Troji!, který má rozlišení usnadnit.

Kolik to stálo a bude stát

Výběrové řízení, které proběhlo loni na podzim, stálo zhruba 55.000 Kč, čtyři nejlepší koncepty dostaly 15.000 Kč, vítězné studio Najbrt pak dostane za svou práci – za logo, celý manuál, vytvoření úvodní kampaně pro citylighty – 400.000 Kč. „Jsou to účelové prostředky, které jsme od hlavního města dostali pouze za účelem vytvoření nového vizuálního stylu,“ přiblížila ředitelka zahrady Věra Bidlová.

Na postupnou implementaci loga, jeho zavedení do orientačního systému a na další materiály vynaloží instituce další zhruba 1,5 milionu Kč (do 500.000 Kč má jít na výměnu cedulí uvnitř areálu, 1.000.000 Kč pak na výběrové řízení na nový navigační a informační systém, který zahrnuje vzdělávací cedule, rozcestníky, i práci architekta), což půjde z provozních nákladů. K tomu se přidají ještě peníze na nový web, na něj zahrada v blízké době vyhlásí tendr.

Jak se značka tvořila

Nejdříve proběhl audit značky, postarali se o něj Idealisti. Vyšli z něj mimo jiné z rozhovorů se zaměstnanci (s ředitelkou zahrady, šéfkou marketingu, ale také hlavním zahradníkem, zahradnicí), s odborníky (s šéfredaktorem časopisu Zahrádkář Janem Stanzelem, ředitelem Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Ladislavem Pavlatou či ředitelkou mateřské školky Janou Ježkovou) nebo z orientační online sondy.

Finálním zjištěním loni v létě bylo, že grafická stránka komunikace zahrady je roztříštěná (návštěvníci si ne vždy s botanickou zahradu spojovali skleník Fata Morgana či historickou vinici svaté Kláry, která k ní také patří) a předchozí logo málo viditelné.

Součásti nové značky Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Součásti nové značky Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Nová značka Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Orientační systém v novém vizuálním stylu Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Orientační systém v novém vizuálním stylu Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

 

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt

Plakáty s novou značkou Botanické zahrady Praha od Studia Najbrt