Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Nákupní horečka opadla, nákupní koše ale narostly skoro o polovinu

Útraty se vrací k normálu, do obchodů chodíme výrazně míň, ovšem pro mnohem víc zboží.

Nákupní horečka v datech Nielsenu: vývoj po týdnech

Nákupní horečka v datech Nielsenu: vývoj po týdnech

Nákupní horečka v datech Nielsenu: vývoj v kategoriích

Nákupní horečka v datech Nielsenu: vývoj v kategoriích

Nákupní horečka v týdnu od 16. do 22. března opadla. Růst tržeb se ve třetím březnovém týdnu meziročně výrazně zpomalil. Ukazuje to maloobchodní audit agentury Nielsen. Zatímco druhý březnový týden patřil k rekordním z pohledu obratu i tempa růstu a tržby svou výší překonaly i předvelikonoční týden, ve třetím týdnu došlo k poklesu na hodnoty obvyklé před vypuknutím nákupní horečky způsobené koronavirovou nákazou. Obrat v daném týdnu meziročně vzrostl jen o 3,9 %.

Nielsen zároveň vysledoval propad počtu transakcí, a to o 28 %, a zároveň rapidní nárůst průměrné velikosti nákupního koše o 44 %. To ukazuje, že lidé chodí dělat velké nákupy a snaží se své návštěvy prodejen minimalizovat. Pokles transakcí se přitom týká hypermarketů, supermarketů i drogerií.

Během uplynulého měsíce (přesněji od 24. února do 22. března) pak došlo k meziročnímu nárůstu tržeb o 16,7 % a velikost průměrného nákupního koše vzrostla o 21,8 %. Největší nárůsty prodejů zaznamenala v segmentu potravin mouka, a to o trojnásobek. Dvojnásobný růst mají kategorie rýže, těstoviny, olej nebo rybí konzervy. Z drogistického zboží vedou čisticí prostředky na ruce bez vody (7x), vlhčené ubrousky (4x), dezinfekce (4x), mýdla (3x) a univerzální čističe (2x).