Majitel Seznamu Ivo Lukačovič prohlásil, že jeho online televize Stream.cz dosud byla „obrovská černá díra na peníze“ a teprve teď „se konečně přehoupla z dlouhotrvající, chronické ztrátovosti a začala generovat minimální zisk“. Říká to poté, co Stream.cz opustila dvojice ZáhořKuchynka, jež staví konkurenční projekt pro Mall Group. „Některé formáty čistě internetová televize nemůže uživit,“ tvrdí Lukačovič. Stream.cz s novými šéfy ohlásil novou vlnu seriálů pro mainstream.

Navzdory SPD prošly dál obě výroční zprávy o ČT

Generální ředitel České televize Petr Dvořák (vpravo) a šéf jeho kanceláře Vít Kolář na dnešním jednání volbního výboru. Vedle nich Lubomír Španěl a Miloslav Rozner z SPD, kteří byli jako jediní proti schválení výročních zpráv ČT

Generální ředitel České televize Petr Dvořák (vpravo) a šéf jeho kanceláře Vít Kolář na dnešním jednání volbního výboru. Vedle nich Lubomír Španěl a Miloslav Rozner z SPD, kteří byli jako jediní proti schválení výročních zpráv ČT

Po dvou a půl hodinách diskuse dnes sněmovní volební výbor doporučil plénu ke schválení obě předloňské výroční zprávy o České televizi, které měl na programu. Z přítomných 17 poslanců výboru – omluven byl Petr Gazdík ze STAN – byli v obou případech proti jenom zástupci SPD Lubomír Španěl a Miloslav Rozner. Pro hlasovalo v případě zprávy o činnosti 14 poslanců, zdržela se jediná zástupkyně KSČM Miloslava Vostrá. V případě zprávy o hospodaření bylo pro 15 poslanců.

Výroční zprávu o činnosti a o výroční zprávu o hospodaření ČT za rok 2016 projednával už volební výbor předchozí sněmovny, na program pléna se ale před volbami nestihl dostat, proto se jím tentýž výbor zabýval znovu dnes, v novém složení. Debatu o obou zprávách přitom poslanci na návrh Zbyňka Stanjury (ODS) sloučili do jedné. Schůzi výboru přihlížela zaplněná místnost, přítomni byli i herec Ondřej Vetchý nebo režisér Jan Svěrák. Ten spolu s ostatními inicioval začátkem března před předáváním Českých lvů v pražském Rudolfinu výzvu Pět vět, pod níž postupně nasbíral přes 10.000 podpisů. Text vyzývá politiky a veřejně činné lidi, aby se postavili snahám likvidovat nezávislost nejsilnějšího veřejnoprávního média. Svěrák a spol. se nyní s textem obrátili na poslance.

Výzva filmařů reaguje na březnový inaugurační projev prezidenta Miloše Zemana. Zeman přímo při inauguraci kritizoval Českou televizi, že se ve zpravodajství příliš přikláněla ke straně TOP 09. Učinil tak na základě analýzy, kterou si u Centra mediálních studií (CEMES) Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) loni objednala rada pro vysílání. Rada ji ale pak pro své rozhodování nepoužila. Analýzu jako metodologicky vadnou následně napadlo vedení ČT, čerstvě i skupina sociologů z různých univerzit a tuzemských výzkumných firem a dnes před poslanci rovněž předseda Rady ČT Jan Bednář. Podle něj prezident „žije v omylu“, a to i proto, že ho jeho spolupracovníci neupozornili na kritické reakce na zmíněnou analýzu veřejnosti i odborníků, které byly veřejně známé už před jeho inaugurací.

O výročních zprávách teď má hlasovat plénum sněmovny. Případné dvojí výroční zprávy by mohlo vést k odvolání Rady České televize, potažmo generálního ředitele, kterého radní volí. Právě k personálním změnám prezident Zeman v těchto týdnech opakovaně vyzývá. Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) nicméně už dřív uvedl, že Česká televize není v ohrožení a on se nechystá veřejnoprávní média napadat.

Podle Petra Dolínka (ČSSD), který byl dnes zpravodajem ke zprávě o činnosti ČT, dokument komplexně hodnotí fungování veřejnoprávní televize, ČT se podle něj dařilo i ve srovnání s ostatními veřejnoprávními médii v Evropě a zvýšil se podíl na sledovanosti na téměř 31 %. Podle výroční zprávy o hospodaření ČT hospodařila s vyrovnaným rozpočtem s výnosy i náklady 6,83 miliardy Kč.