Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

„Nechte nás dělat, co nás baví a jak. A oceňte nás“

Mladí bloggeři, youtubeři a instagramisté se nebrání spolupráci s komerčními značkami. Ale razí při ní své zásady.

Mladí tvůrci obsahu. Zleva Matěj Šmucr, Hynek Hampl, Tereza Sychrová, Petra Vančurová

Mladí tvůrci obsahu. Zleva Matěj Šmucr, Hynek Hampl, Tereza Sychrová, Petra Vančurová

Značka fotoaparátů Nikon spolupracuje na českém trhu v marketingové oblasti už tři měsíce s mladým instagramistou, studentem Matějem Šmucrem. Jiný instagramista Hynek Hampl má čerstvě své místo v marketingových plánech technologické korporace Huawei. Oba patří mezi nejsledovanější Čechy na obrázkové síti Instagram. Módní bloggerka Petra Vančurová, která v letech 2013 a 2014 vyhrála soutěž Blogerka roku 2013 a 2014 v kategorii Beauty, si díky svému čtyři roky běžícímu kanálu na YouTube Petra Lovelyhairstejnojmennému blogu založila vlastní kosmetickou značku. Autorka blogu o jídle Foodlover Tereza Sychrová dostává denně nejmíň jednu nabídku spolupracovat na marketingu konkrétní služby či výrobku.

Zadavatelům i agenturám pro případnou spolupráci se svou komunitou doporučují zhruba toto: „Vstupujete do našeho prostředí, kde platí naše pravidla. Nechte na nás, jak se s vaším zadáním vypořádáme. A nepodhodnocujte naši práci.“ Podobně také: „Řekněte nám, co chcete, ale do způsobu provedení nám nemluvte a za výsledek nás nezapomeňte ocenit.“ Pověděli to na konferenci o obsahovém marketingu Newcast, kterou ve čtvrtek v Praze uspořádala stejnojmenná agentura spadající do mediálního uskupení ZenithOptimedia.

Ta vedle mediálního plánování, které zajišťuje samotná agentura ZenithOptimedia, a výkonnostního marketingu, spadajícího do její divize Performics, tvoří zmíněný content marketing zaštítěný právě Newcastem. „Deset procent zaměstnanců celé agentury je už nějak spjato s Newcastem,“ přiblížil na konferenci šéf Zenithu v Česku Tomáš Varga. Zenith zakládá vlastní agentury pro tvorbu obsahu všude po světě, nyní je má ve dvaceti zemích, přičemž český trh byl patnáctý, na němž začal Newcast loni v září působit. Zajišťuje tu správu profilů hračkářské společnosti Hasbro v zemích střední a východní Evropy, která je centrálně řízena z Prahy, nebo spojení značky instantní kávy Nescafé s hudební službou Spotify.

Mít volnou ruku

„Začátky byly krušné, ne u všech se mé snažení setkalo s pochopením, ale postupně okruh odběratelů a fanoušků rostl,“ popisovala svou cestu Petra Vančurová, která produkuje třeba videonávody, jak se líčit. Marketing provozovaný prostřednictvím bloggerů a youtuberů má podle ní své přednosti v tom, že v nich značka má potenciál motivovaného člověka, který rozumí svému publiku, může přesně cílit na ty, u nichž zná nejenom věk a pohlaví, ale poměrně přesně i zájmy, a navíc může flexibilně měnit strategii.

Firmy se ale podle Vančurové dopouštějí stále týchž chyb: „Buď nevědí, co má být výsledkem spolupráce a nedokážou definovat, kdy výsledky chtějí, nebo mají o výsledku naopak až příliš konkrétní představu a neberou v potaz, že je v rozporu s tím, jak se youtuber dlouhodobě prezentuje svým fanouškům.“ Značky by podle ní měly mít víc odvahy počítat s bloggerem či youtuberem jako s hlavní tváří své online kampaně, dát mu tím určitou exkluzivitu a tvořit každou kampaň jako originál.

Značce důvěřovat

„Týdně dostávám kolem pěti nabídek spolupráce adresovaných přímo mně a dalších deset patnáct formou hromadných emailů rozesílaných na bloggery. Pětadevadesát procent odmítám,“ prohlásila Tereza Sychrová z Foodloveru, který vede od roku 2012 frekvencí jeden post týdně. Ráda by spolupracovala se značkami, jimž důvěřuje a s nimiž se identifikuje, a zakládá si na tom, aby případné komerční sdělení vypadalo v rámci jejího obsahu co nejpřirozeněji. Na konferenci to ilustrovala fotem aranžovaného jídla, v jehož pozadí stál toustovač konkrétní značky – na ten ale musela upozornit sama, protože na snímku samém nejenže nebyla patrná značka, ale moc vidět nebyl ani samotný toustovač.

„Blogger je jednotlivec a autorsky nezávislá osobnost. Vybírejte si ke spolupráci takové, kteří se vám opravdu líbí, chcete s nimi spolupracovat a víte, že si váží vaší značky. Nerozhodujte se jen podle toho, jakou mají jejich blogy návštěvnost a kolik mají lajků. Lepší službu vám prokáže blogger, který je o kvalitě vaší značky opravdu upřímně přesvědčený. Udělejte z bloggerů partnery, nechtějte je jen co nejlevněji využít. Nabídněte jim adekvátní plnění a nepodhodnocujte jejich práci,“ apelovala na zadavatele a agentury Sychrová. 

Všichni zúčastnění tvůrci obsahu se přitom shodli, že nejaktivnější a nejrychleji rostoucí komunita je v současnosti na Instagramu, jakkoli je Facebook stále nejsilnější. Všichni ale také svorně tvrdí, že v českých podmínkách je podobná tvorba obsahu stále jen koníček, ne hlavní výdělečná činnost.