
Fofola z úspěšných reklam Kofoly
Pořadí nejoblíbenějších reklam na YouTube v Česku za rok 2015 vévodí další z klipů umělé skupiny AquaBabes značky Aquila, s téměř 3 miliony zhlédnutí. Žebříčku, který zveřejnila česká pobočka Googlu, ale dominuje populární kampaň značky Kofola. Práce agentury Zaraguza obsadily celkem osm míst z první pětadvacítky. „Kofola se svou kampaní Fofola dokázala využít nejen zábavného kreativního konceptu, ale zejména algoritmu YouTube a dalších nástrojů, díky kterým se videa mohou k uživatelům dostat nejen prostřednictvím placeného prostoru,“ vysvětluje Petra Brodilová z Googlu.
„Podařilo se připravit jednu z nejvirálnějších kampaní v regionu s více než 30 miliony zhlédnutí online videí jen na oficiálních kanálech Kofoly,“ podotkl Michal Pastier, kreativní ředitel Zaraguzy pro Česko a Slovensko. Obecněji říká: „Výhodou tvorby pro YouTube je zejména to, že díky němu vznikají lepší reklamy. U televize se marketéři spokojí s tím, že si pozornost koupí. U YouTube už uvažují, zda to, co dají ven, je i zajímavé, přeposlatelné či zda svojí reklamou přinášejí emocionální, racionální nebo sociální benefit. Navíc musejí uvažovat dlouhodoběji, protože jejich video zůstává dostupné a sdílitelné i po kampani.“
Jaké má podle Pasiera být úspěšné online video? „Youtubeři naučili marketéry, že konzistence obsahu je efektivnější než neustálé změny v komunikaci. Právě vytvoření charakteru zabezpečí dlouhodobost komunikace. Nasazení vícero videí najednou navíc přinese bonus toho, že na sebe navzájem odkazují, a tím pádem získáte více než dalších 20 % zhlédnutí. Kampaň je také efektivnější, pokud má vlastní jazyk, a nejefektivnější slogany obsahují název produktu. Nejdůležitější je ale připravovat kampaň tak, že funguje jako nadpis článku, který si chcete přečíst. Pokud umíte vyjádřit myšlenku kampaně tak, že z toho vznikne titulek typu Šišlavý psík z reklamy na Kofolu skutečně existuje, máte šanci, že o ní budou psát média.“
V Česku lépe fungují kratší reklamní spoty, zatímco ve světě jsou úspěšnější až několikaminutové reklamy. Největší celosvětový zásah zaznamenala kampaň na mobilní hru Clash of Clans s hercem Liam Neesonem v hlavní roli, která měla premiéru u příležitosti loňského Super Bowlu. První desítku ovládly velké mezinárodní značky jako Hyundai, Adidas nebo Durex a žádná z nich se v ní neobjevuje dvakrát.
1. Aquila: AquaBabes 2016
kreativní agentura: Arnold Milano, mediální agentura: Inborn
2. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a moucha
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
3. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a kost
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
4. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pop-up okno
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
5. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pizza
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
6. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a vířivka
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
7. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a couvání
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
8. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a lednice
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
9. YouTube Rewind: Now Watch Me 2015 | #YouTubeRewind
10. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a domino
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
11. Jobs.cz: Čas na změnu / Jiří Burian
kreativní agentura: Outbreak, mediální agentura: Fragile Media
12. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a tulipán
kreativní i mediální agentura: Zaraguza
13. Axe: Axe Etiketa 21. století
kreativní agentura: Zaraguza, mediální agentura: PHD
14. T-Mobile: Ve vašich službách: LTE tablet
kreativní agentura: Saatchi & Saatchi, mediální agentura: MediaCom
15. Nike Women: Better For It – Inner Thoughts
kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MindShare
16. Edeka: Edeka Weihnachtsclip #heimkommen
17. H&M: From the Makers of Happy & Merry H&M presents Katy Perry
kreativní agentura: H&M, mediální agentura: iProspect
18. Old Spice: Mámina píseň
kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MediaCom
19. Nadace O2: Reakce na stará videa (+ Shopaholic Nicol)
kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz
20. Mojepirátství CZ: Sdílením to začalo, sdílením to může skončit
21. Nike Football: Nike Hypervenom II: See What They Can’t / Neymar jr.
kreativní agentura: Wieden+Kennedy
22. Samsung: Samsung Galaxy S6 edge+ : Official Introduction
23. L’Oréal: L’Oréal Paris MakeUp Genius
24. Google Mobile: Android: Friends Furever
25. Nadace O2: Máte nápad? / Stejk
kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz
K metodologii sestavení žebříčku
Google tvrdí, dbá na to, aby byla globální data, ze kterých se sestavují žebříčky YouTube Ads Leaderboard, zpracovávána stejnou metodologií v každé zemi. Jeden z požadavků, aby se spot do žebříčku dostal, je vysoká míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím (celková zhlédnutí = organické + spuštěné reklamou). Experti na statistiky YouTube tedy předpokládají počet organických zhlédnutí alespoň 10 % z celku, aby toto video vyhodnotili jako úspěšné.

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Apolena Rychlíková odchází z Alarmu

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média
