Nej kampaní na YouTube je Fofola od Zaraguzy

Pod názvem Ads Leaderboard 2015 uvádí populární americký videoserver YouTube 25 nejúspěšnějších reklamních spotů roku na YouTube i v Česku. Podívejte se na ně.

Fofola Fofola z úspěšných reklam Kofoly

Fofola z úspěšných reklam Kofoly

Pořadí nejoblíbenějších reklam na YouTube v Česku za rok 2015 vévodí další z klipů umělé skupiny AquaBabes značky Aquila, s téměř 3 miliony zhlédnutí. Žebříčku, který zveřejnila česká pobočka Googlu, ale dominuje populární kampaň značky Kofola. Práce agentury Zaraguza obsadily celkem osm míst z první pětadvacítky. „Kofola se svou kampaní Fofola dokázala využít nejen zábavného kreativního konceptu, ale zejména algoritmu YouTube a dalších nástrojů, díky kterým se videa mohou k uživatelům dostat nejen prostřednictvím placeného prostoru,“ vysvětluje Petra Brodilová z Googlu.

„Podařilo se připravit jednu z nejvirálnějších kampaní v regionu s více než 30 miliony zhlédnutí online videí jen na oficiálních kanálech Kofoly,“ podotkl Michal Pastier, kreativní ředitel Zaraguzy pro Česko a Slovensko. Obecněji říká: „Výhodou tvorby pro YouTube je zejména to, že díky němu vznikají lepší reklamy. U televize se marketéři spokojí s tím, že si pozornost koupí. U YouTube už uvažují, zda to, co dají ven, je i zajímavé, přeposlatelné či zda svojí reklamou přinášejí emocionální, racionální nebo sociální benefit. Navíc musejí uvažovat dlouhodoběji, protože jejich video zůstává dostupné a sdílitelné i po kampani.“

Jaké má podle Pasiera být úspěšné online video? „Youtubeři naučili marketéry, že konzistence obsahu je efektivnější než neustálé změny v komunikaci. Právě vytvoření charakteru zabezpečí dlouhodobost komunikace. Nasazení vícero videí najednou navíc přinese bonus toho, že na sebe navzájem odkazují, a tím pádem získáte více než dalších 20 % zhlédnutí. Kampaň je také efektivnější, pokud má vlastní jazyk, a nejefektivnější slogany obsahují název produktu. Nejdůležitější je ale připravovat kampaň tak, že funguje jako nadpis článku, který si chcete přečíst. Pokud umíte vyjádřit myšlenku kampaně tak, že z toho vznikne titulek typu Šišlavý psík z reklamy na Kofolu skutečně existuje, máte šanci, že o ní budou psát média.“

V Česku lépe fungují kratší reklamní spoty, zatímco ve světě jsou úspěšnější až několikaminutové reklamy. Největší celosvětový zásah zaznamenala kampaň na mobilní hru Clash of Clans s hercem Liam Neesonem v hlavní roli, která měla premiéru u příležitosti loňského Super Bowlu. První desítku ovládly velké mezinárodní značky jako Hyundai, Adidas nebo Durex a žádná z nich se v ní neobjevuje dvakrát.

1. Aquila: AquaBabes 2016

kreativní agentura: Arnold Milano, mediální agentura: Inborn

2. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a moucha

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

3. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a kost

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

4. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pop-up okno

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

5. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pizza

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

6. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a vířivka

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

7. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a couvání

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

8. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a lednice

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

9. YouTube Rewind: Now Watch Me 2015 | #YouTubeRewind

10. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a domino

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

11. Jobs.cz: Čas na změnu / Jiří Burian

kreativní agentura: Outbreak, mediální agentura: Fragile Media

12. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a tulipán

kreativní i mediální agentura: Zaraguza

13. Axe: Axe Etiketa 21. století

kreativní agentura: Zaraguza, mediální agentura: PHD

14. T-Mobile: Ve vašich službách: LTE tablet

kreativní agentura: Saatchi & Saatchi, mediální agentura: MediaCom

15. Nike Women: Better For It – Inner Thoughts

kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MindShare

16. Edeka: Edeka Weihnachtsclip #heimkommen

17. H&M: From the Makers of Happy & Merry H&M presents Katy Perry

kreativní agentura: H&M, mediální agentura: iProspect

18. Old Spice: Mámina píseň

kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MediaCom

19. Nadace O2: Reakce na stará videa (+ Shopaholic Nicol)

kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz

20. Mojepirátství CZ: Sdílením to začalo, sdílením to může skončit

21. Nike Football: Nike Hypervenom II: See What They Can’t / Neymar jr.

kreativní agentura: Wieden+Kennedy

22. Samsung: Samsung Galaxy S6 edge+ : Official Introduction

23. L’Oréal: L’Oréal Paris MakeUp Genius

24. Google Mobile: Android: Friends Furever

25. Nadace O2: Máte nápad? / Stejk

kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz

K metodologii sestavení žebříčku

Google tvrdí, dbá na to, aby byla globální data, ze kterých se sestavují žebříčky YouTube Ads Leaderboard, zpracovávána stejnou metodologií v každé zemi. Jeden z požadavků, aby se spot do žebříčku dostal, je vysoká míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím (celková zhlédnutí = organické + spuštěné reklamou). Experti na statistiky YouTube tedy předpokládají počet organických zhlédnutí alespoň 10 % z celku, aby toto video vyhodnotili jako úspěšné.