Rychlost doručení zboží, vhodná komunikace e-shopu a příznivá cena – to jsou nejdůležitější věci, které uvádí zákazníci při hodnocení nákupu v e-shopu. Vyplývá to z nejnovější analýzy nákupního rádce Heureka.cz. Potvrzuje to dlouhodobý trend, že cena už pro zákazníky není při nákupu online tím nejdůležitějším, do rozhodování vstupují jiné faktory.
Analýza nejčastějších plusů a mínusů, které hodnotí zákazníci u českých e-shopů, přinesla potvrzení toho, co zaznívá v souvislosti s online nákupy už dlouho. Zrychlování. „Často rychlost doručení rozhoduje o tom, zda bude zákazník po nákupu spokojen, nebo ne,“ říká Jan Kriegel, ředitel zákaznického centra nákupního rádce Heureka.cz, „hned vzápětí následuje v četnosti hodnocení vhodná komunikace e-shopu. Při férovém a slušném jednání zákazník e-shopu i leccos odpustí.“ Až na třetím místě hodnotí zákazníci to, jak se jim zdála vysoká cena zboží. Všechny tři faktory promlouvají do hodnocení e-shopu jak pozitivně, tak negativně.
A za co dalšího zákazníci e-shopy nejčastěji chválí? „Kromě širokého výberu zboží nebo přehledného webu si zákazníci pochvalují ochotu e-shopu, při komunikaci nebo při řešení případné komplikace, a také spolehlivost a profesionalitu e-shopu,“ doplňuje Jan Kriegel. Co naopak zákazníkům vadí, je nemožnost platit v e-shopu online platební kartou, špatné balení zboží a nekvalitní a drahou doprava.
Co je pro zákazníky nejdůležitější
Nejčastější plusy
- rychlost doručení
- komunikace
- ceny
- výběr zboží
- ochota
- přehledný web
- kvalita zboží
- spolehlivost
- balení
Nejčastější minusy
- rychlost doručení
- komunikace
- ceny
- nelze platit kartou
- kvalita dopravy
- balení
- cena dopravy
- zboží není skladem
- zboží zatím nedorazilo
Zdroj: Heureka, Geneea
Kvalitní e-shopy, které si dlouhodobě drží standard a mají u zákazníků vysoké hodnocení, jsou označovány certifikátem Ověřeno zákazníky. Právě u nich bývají zákazníci nejspokojenější. „Tyto e-shopy jsou zapojeny do soutěže Shop roku a na základě jejich celoročního hodnocení vybíráme vítěze v Ceně kvality,“ vysvětluje Jan Kriegel. Loni se stal absolutním vítězem v Ceně kvality soutěže Shop roku, jejíž 10. ročník právě startuje, online prodejce kosmetiky Notino.
Médiář je tradičním mediálním partnerem ocenění Shop roku. Text vychází jako podpora soutěže