Technologické firmy Google, Apple, Microsoft, e-commerce platforma Amazon a sociální síť Facebook jsou v čele žebříčku Brandz Top 100 Nejhodnotnějších značek světa 2017, který uveřejnily společně komunikační agentura WPP a výzkumná agentura Kantar Millward Brown. Projekt hodnotí značky podle kombinace více než tří milionů rozhovorů se spotřebiteli po celém světě včetně analýz finančního a obchodního výkonu každé ze společností (s využitím dat z agentury Bloomberg a Kantar Worldpanel).
The Brandz Top 10 Nejhodnotnějších značek světa 2017
Pořadí 2017 | Značka | Kategorie | Hodnota značky (miliardy $) | Změna v hodnotě značky | Pořadí 2016 |
1 | technologie | 246 | +7 % | 1 | |
2 | Apple | technologie | 235 | +3 % | 2 |
3 | Microsoft | technologie | 143 | +18 % | 3 |
4 | Amazon | retail | 139 | +41 % | 7 |
5 | technologie | 130 | +27 % | 5 | |
6 | AT&T | telekomunikace | 115 | +7 % | 4 |
7 | Visa | platby | 111 | +10 % | 6 |
8 | Tencent | technologie | 108 | +27 % | 11 |
9 | IBM | technologie | 102 | +18 % | 10 |
10 | McDonald’s | fast food | 98 | +10 % | 9 |
Zdroj: WPP a Kantar Millward Brown
Pořadí roku 2017 ukazuje, že větší hodnoty dosahují spotřebitelsky a technologicky zaměřené značky vyvíjející ekosystémy, které uspokojují mnohé potřeby a jistým způsobem zjednodušují svět. Víc než polovina absolutní hodnoty všech značek zastoupených v Top 100 je zastoupena značkami, které nějak souvisí s technologiemi (dle definice zahrnuje také telekomunikace a online obchody). V roce 2006 to například byla jen jedna třetina značek. Tyto značky zvýšili svou hodnotu za poslední rok o 16 %, v porovnání s tím, netechnologické značky zvýšily svou hodnotu pouze o 4 %. Devět z Top 10 jsou značky spojené s technologiemi, a stejně tak i sedm z nových značek v hodnocení letošního roku, a sice XFinity, YouTube, Hewlett Packard Enterprise, Salesforce, Netflix, Snapchat a Sprint.
Nejdynamičtěji rostl Amazon
Největšího nárůstu dolarové hodnoty ze všech značek v žebříčku dosáhl Amazon, rostl o 40,3 miliard dolarů (růst o 41 %) na 139,3 miliard dolarů (cca 3,2 bilionu Kč) a obsadil tak čtvrtou příčku. Gigant e-commerce se zaměřil na svůj technologický ekosystém vyvíjený pro odlišné potřeby zákazníků, jako jsou online nakupování, bleskové doručování, zábava a také představení nových služeb na bázi umělé inteligence (doručování potravin a osobní asistentka Alexa).
Google, Apple a Microsoft si udržují první tři příčky, hodnota jejich značek narostla za poslední rok o 7 % na 245,6 miliard dolarů (asi 5,7 bilionu Kč), 3 % na 234,7 miliard dolarů (asi 5,4 bilionu Kč) a 18 % na 143,2 miliard dolarů (cca 3,3 bilionu Kč) v tomto pořadí, Facebook na páté příčce rostl o 27% na 129,8 miliard dolarů (cca 3 biliony Kč). Celkově pět prvních značek tvoří 25 % celkové hodnoty všech značek zastoupených v žebříčku Brandz Top 100 Nejhodnotnějších značek světa.
Poprvé se v letošním v žebříčku Top 10 objevila čínská značka Tencent (pořadí č. 8), která do něj vstoupila díky rostoucí návštěvnosti své sociální platformy WeChat, hodnota její značky se zvýšila o 27 % na 108,3 miliardy dolarů (asi 2,5 bilionu Kč). Adidas byl nejrychleji rostoucí značkou v procentním nárůstu (58 %, 8,3 miliardy dolarů, asi 193 miliard Kč), následován čínskou značkou prémiového alkoholu Moutai (48 %, 17 miliard dolarů, tedy asi 40 miliard Kč).
Nejrychleji rostoucí kategorií obchod
V letošním roce vzrostla celková hodnota všech značek žebříčku Top 100 značek o 8 % na 3,64 biliónu dolarů (asi 85 bilionů Kč) v porovnání s 3 % v roce 2016, počet značek s hodnotou přesahující 100 miliard dolarů (cca 2,3 bilionu Kč) vzrostl ze šesti na devět. Celková hodnota značek žebříčku vzrostla od roku 2006, kdy byl žebříček uveden poprvé, o 152 %. Značky jsou více inovativní, zaměřené na spotřebitele a využívající technologie, mají obrovský dosah a sílu pro růst. Brandz Top 10 má v roce 2017 téměř stejnou hodnotu jako celá Top 100 v roce 2006 (1,42 bilionu dolarů, tedy asi 33 bilionů Kč) versus 1,44 bilionu dolarů (asi 34 bilionů Kč), a vzrostla ve své hodnotě o 249 % v porovnání s 152 % pro celou Top 100.
Obchod byl nejrychleji rostoucí kategorií, zvýšil svou hodnotu za posledních 12 měsíců o 14 %, hlavními tahouny růstu jsou online internetové platformy Amazon a Alibaba, které ale jako většina původně internetových značek rozšiřují své obchodní kanály o kamenné obchody. Celková hodnota značek online obchodníků vzrostla od roku 2006 o 388 %, zatímco hodnota tradičních obchodních značek klesla o 23 %, protože si daly načas s přizpůsobením své nabídky a rozšířením o online. Kategorie technologií rostla o 13 % a kategorie fast food byla letošní třetí nejrychleji rostoucí kategorií (7 %). Důvodem je podle Brandz představení čerstvého jídla a výhodných menu, ale také zákaznických inovací, které podporují zajímavou zkušenost se značkou.
Z regionálního hlediska ovládly žebříček americké značky, jsou zastoupeny 54 značkami v žebříčku Brandz Top 100, jejich hodnota tvoří 71 % celkové hodnoty. V posledním roce rostly tyto značky o 12 % v porovnání s celkovým poklesem o 1 % u značek pocházejících ze zbytku světa kromě Číny, kde značky nevlastněné státem vzrostly na hodnotě o 11 %.