Hudebník a producent Karel Vágner prodal vydavatelství Multisonic, píše E15. „Ve chvíli, kdy něco vydáte, visí deska během krátké doby někde na internetu,“ řekl, proč se firmy po 29 letech zbavil.

Nejlepší concept store je v Miláně, nejserióznější odběratel v Rusku je Lenta

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělní ráno vybírá a komentuje Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, organizátora výročního Retail Summitu a menších specializovaných konferencí Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Nejlepší světový concept store je Corso Como v Miláně

Corso Como v italském Miláně

Corso Como v italském Miláně. Repro: insider-trends.com

Insider-trends.com vybíral ve svém žebříčku 50 nejlepších concept stores světa. Vybrané obchody posuzoval podle designu, dispozic a produktů, které se tam prodávají. Concept store se dá definovat jako prodejna, která kombinuje kulturu s prodejem. Nabízí produkty různých značek podobné tematicky nebo lifestylově. Kromě samotného prodeje se obchodník zaměřuje i na zážitek a smísení zboží s designem prodejny. Jako první se umístil italský concept store Corso Como v Miláně. Milánský concept store starý 25 let se rozkládá na ploše 1.200 metrů čtverečních a zahrnuje galerii, knihkupectví, restauraci, hotel a obchod s módou.

Druhé místo concept store Barber & Parlour z Londýna, třetí patří Colette v Paříži. Obecně se v žebříčku objevují převážně concept stores z Berlína, Londýna, Paříže a New Yorku. Žádný český ani slovenský se v hodnocení neobjevil. Trend se k nám dostává pomaleji, přesto ho kopíruje třeba Dusni3 nebo concept store Adidas v pasáži Černá růže na pražských Příkopech.

Prodejny u nás jsou zpravidla šedé a nudné a ostře kontrastují s krásou našich historických měst i české krajiny. Po sametové revoluci šlo hlavně o to, nabídnout nějaké zboží, které za socíku velmi chybělo. To už ale dnes nestačí a kamenné prodejny se musí výrazně ‘upgradovat’, pokud chtějí obstát v soutěži s e-commerce. Neuškodí tedy začít trochu osvěty a přinést pár ukázek ze světa.
Tomáš Krásný

E-commerce ve Švédsku: každá čtvrtá domácnost nakupuje online

E-commerce v rámci Švédska rapidně roste, zejména segment online supermarketů. Do letošního září Švédové nakoupili online potraviny za 5,4 miliardy švédských korun, to je v přepočtu zhruba 13 miliard Kč. Informace zveřejnil portál Ecommercenews.eu. Experti z webu tento nárůst očekávali, online potraviny jsou podle nich dlouhodobě jedním z nejrychleji rostoucích segmentů ve Švédsku. Čtyři největší sítě s kamennými prodejnami - City Gross, ICA, Coop a Hemköp nejsou v online prodejích těmi nejdominantnějšími a drží jen 39 % podílu. „Průkopníci online supermarketů, jako je Mat.se, mají na tradiční řetězce velký náskok”, říká Jonas Ogvall ze společnosti Svensk Digitalhandel. “Důvodem je, že si už dávno vytvořili základnu zákazníků, systém a logistiku. Žádný další kanál jim v cestě nepřekáží”, vysvětluje Ogvall. Doplňuje navíc, že se síly mohly mezi prodejnami a e-shopy vyrovnat, kdyby velcí retaileři pochopili unikátní prodejní proces e-commerce. I tak zatím dokážou online supermarkety poskytnout lepší zákaznický servis, cenu a doručení.

Skandinávské prodejny nikdy moc nevynikaly kreativitou. Není divu, že online roste takto rychle. Docela jasná výstrahy i pro naše řetězce.
Tomáš Krásný

Carrefour během letoška otevřel v Polsku tucet prodejen

Řetězec Carrefour shrnul svou investiční aktivitu v letošním roce. Ke stávajícím 160 supermarketům jich letos přidal ještě dalších dvanáct - z toho dva otevře během prosince v Radom a Izabelin. Dalších 14 supermarketů, které ještě nebyly remodelovány, předělal v rámci tří nových konceptů - klasický, městský a premium. Informaci o tom přinesl polský web WBJ.pl. „Chceme posílit pozici našich supermarketů a i v dalším období plánujeme dynamický rozvoj v rámci tohoto formátu,” řekl François Vincent, ředitel sítě Carrefour. Francouzská síť dříve působila i v Česku, v roce 2005 však její prodejny převzalo Tesco. Důvodem jeho odchodu byla neschopnost prosadit se mezi místními maloobchodníky, z téhož důvodu Carrefour odešel v roce 2005 také ze Slovenska. 

Škoda, tyhle investice mohly jít k nám. Carrefour na českém trhu s odstupem času chybí.
Tomáš Krásný

Lenta nejserióznějším partnerem dodavatelů v Rusku

Ruská Lenta ve své charakteristické modré a žluté barvě

Ruská Lenta ve své charakteristické modré a žluté barvě. Repro: tecomat.com

Jedna z největších ruských sítí hypermarketů Lenta se stala podle průzkumu společnosti Advantage nejserióznějším partnerem dodavatelů v domácím Rusku. V anketě, které se zúčastnilo 164 ruských dodavatelů, získala 46 bodů. To je zhruba o 20 více než ostatní retailové sítě. Výsledky průzkumu publikoval deník European Supermarket Magazine. Lenta vlastní 144 hypermarketů a 27 supermarketů, po síti Magnit je druhou největší sítí s potravinami v Rusku. Minulý rok se Lenta ve stejném žebříčku pořádaném Advantage umístila na druhém místě. 

Lenta i další ruské řetězce se chovají docela standardně, i díky angažmá západních (včetně českých!) manažerů. Horší je to z ruskou vládou, která na rozdíl od té naší není jen bezzubým regulátorem, ale krutým vládcem. Viz prezidentské přepady supermarketů, drakonické zákony omezující trh a rozjíždění potravin z dovozu buldozery.
Tomáš Krásný

Černý pátek v USA o pětinu silnější než loni

Minulý pátek 25. listopadu - tedy na Black Friday neboli Černý pátek - se po celém světě zlevnily tisíce produktů v e-shopech i kamenných prodejnách. Obchodníci využívají tento den jako marketingový nástroj k nastartování vánoční nákupní sezóny. Letošní rok Černý pátek trhal rekordy, a to hlavně v zemi, kde začal, tedy ve Spojených státech amerických. Pomocí nástroje Adobe Digital Insight bylo možné sečíst, kolik Američani na Černý pátek utratili - 3,34 miliard amerických dolarů (v přepočtu zhruba 77 miliard Kč). To je o 22 % více než loni. Poprvé v historii útrata placená přes mobilní zařízení přesáhla ve Spojených státech miliardu, letos to bylo 1,2 miliardy Kč (zhruba 26 miliard Kč). Podle údajů serveru Aktualne.cz letos v Česku na Černý pátek zaznamenali obchodníci zvýšení tržeb o 30 % až 50 %. Internetové obchody měly prý oproti loňskému Černému pátku o třetinu vyšší návštěvnost. 

Troufl bych si odhadnout, že v tomto směru by se konečně mohlo podařit Ameriku dohnat a předehnat. Jsme přeci mistři světa ve slevách. Když oni Černý pátek, tak my celý černý týden. Proč to v době exploze poptávky a ochoty kupovat děláme, mi není úplně jasné – asi jde o to dohánění Ameriky.
Tomáš Krásný