Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Nejoblíbenější seriál žen je Ulice, mužů Teorie velkého třesku

Nejvíc sledují seriály mladí do 35 let, v oblibě mají americké sitcomy. U starších diváků bodují nekonečné seriály televize Nova, zjistil výzkum Nielsen Admosphere.

Teorie velkého třesku

Teorie velkého třesku

Mladí lidé tráví sledováním televizních seriálů víc času než starší generace, ale z velké části si je stahují nebo konzumují na internetu. Další exkluzivní průzkum od Nielsen Admosphere pro Médiář v rámci projektu Český národní panel potvrdil, že televize zůstává díky starším divákům stále dominantním médiem.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

A jaké seriály by v nabídce televizních stanic neměly chybět? Do nejoblíbenější trojice seriálů, které si respondenti výzkumu vybavili jako první (top of mind), patří s výrazným náskokem „nekonečný“ seriál televize Nova Ulice. Druhý je americký seriál stanice CBS Teorie velkého třesku, který u nás vysílá Prima Cool, a třetí příčka patří opět Nově a její Ordinaci v růžové zahradě. Čtvrtý se umístil úspěšný seriál placené stanice HBO Hra o trůny, který u nás se zpožděním vysílá ČT2. O další místa už se dělí víc děl – na páté příčce jsou Simpsonovi, Kriminálka Anděl a sitcom Dva a půl chlapa, který aktuálně běží na Nově a jejím tematickém kanálu Smíchov.

Které seriály jsou v současné době vaše nejoblíbenější (top of mind)?

Odpovídali ti, kteří alespoň někdy sledují seriály

  • Ulice (18 %)
  • Teorie velkého třesku (Big Bang Theory) (8 %)
  • Ordinace v růžové zahradě (7 %)
  • Hra o trůny (Game of Thrones) (4 %)
  • Simpsonovi, Kriminálka Anděl, Dva a půl chlapa (Two and a Half Men) (3 %)
  • Přátelé (Friends), Jak jsem poznal vaši matku (How I Met Your Mother), Vinaři, Nemocnice na kraji města, Dr. House, Chalupáři (2 %)
  • Gympl, Comeback, Námořní vyšetřovací služba, Červený trpaslík, Četnické humoresky, M.A.S.H., Sběratelé kostí, Hvězdná brána, Mentalista, Svatby v Benátkách, Doktorka Dixie, Policie Modrava, Myšlenky zločince, Upíří deníky, Cesty domů, Chirurgové, Vyprávěj, Futurama, Třicet případů majora Zemana (1 %)

Seriálové stálice Novy Ulici a Ordinaci v růžové zahradě mají přitom dvojnásobně raději ženy než muži. V oblíbenosti jasně vedou také u lidí na 45 let. U Teorie velkého třesku to je přesně naopak, preferují ji víc muži a mladí lidé do 25 let.

Nejoblíbenější seriály mužů

Odpovídali, ti kteří alespoň někdy sledují seriály

  1. Teorie velkého třesku (10 %)
  2. Ulice (9 %)
  3. Hra o trůny, Simpsonovi (5 %)
  4. Ordinace v růžové zahradě, Kriminálka Anděl, Dva a půl chlapa (4 %)

Nejoblíbenější seriály žen

  1. Ulice (19 %)
  2. Ordinace v růžové zahradě (11 %)
  3. Teorie velkého třesku (5 %)
  4. Hra o trůny (4 %)
  5. Přátelé (3 %)

Víc než osm hodin týdně

Alespoň jednou týdně sleduje nějaký seriál 86 % online populace starší 15 let. Častěji se jim přitom věnují ženy (92 %) než muži (79 %). Průměrně tráví Češi sledováním seriálů přes 8 a půl hodiny týdně. Nejvíc sledují seriály mladí lidé do 35 let. Mladí lidé mezi 15 až 24 roky se na ně dívají skoro 12 hodin týdně. Nejméně (6 hodin) pak lidé mezi 45. a 54. rokem.

Jak často sledujete seriály?

Odpovídal celý vzorek

  • každý nebo téměř každý den: 27 %
  • zhruba několikrát za týden: 40 %
  • jednou týdně: 18 %
  • méně často: 13 %
  • nikdy: 2 %

Kolik času týdně věnujete obvykle sledování seriálů (počet hodin)?

Odpovídali ti, kteří sledují seriály alespoň jednou týdně

  • Průměrně 8,68
  • Muži 7,92
  • Ženy 9,35

Podle věku (zaokrouhleno)

  • 15-24 let: 12
  • 25-34 let: 9
  • 35-44 let: 8
  • 45 -54 let: 6
  • 55 let a víc: 8

Pro mladé internet rovnocenný s televizí

Nejoblíbenějším způsobem sledování seriálů je stále živé televizní vysílání (84 %). Mezi mladými do 25 let je s ním ale už téměř rovnocenné sledování seriálů přes internet (televize 76 %, internet 70 %). Nejvíc mladých lidí do 25 let si seriály stahuje či nahrává (70 %, u lidí od 25 do 35 let to je 60 %). Naopak u diváků nad 45 let výrazně dominuje televize.

Jakými způsoby seriály sledujete?

Odpovídali ti, kteří alespoň někdy sledují seriály

  • živé televizní vysílání (televize, internet): 84 %
  • internetové archivy televizních stanic: 31 %
  • jiné videoservery: 19 %
  • nahrané, stažené či zkopírované (televize, počítač): 46 %

Mladší chtějí cizí, starší české

Obliba domácích a zahraničních seriálů je přesně půl na půl. Vyhraněné preference v tomto směru nemá 39 % respondentů. V rozdělení na základě věku starší lidé upřednostňují spíš české seriály, zatímco mladší preferují zahraniční. Nejvýraznější to je patrné u mladých lidí do 25 let, z nichž 63 % preferuje zahraniční nad domácí provenience (jen 13 %).

U zahraničních pořadů respondenti preferují nadabované verze, ale nejmladší diváci mají ve stejné oblibě i originální znění s titulky (36 % vs. 34%).

Preferujete seriály české, nebo zahraniční?

Odpovídali ti, kteří alespoň někdy sledují seriály

  • výhradně zahraniční: 8 %
  • spíše zahraniční: 23 %
  • výhradně české: 3 %
  • spíše české: 27 %
  • nemám vyhraněné preference: 39 %

Preferujete zahraniční seriály v originálním znění, nebo s dabingem?

Odpovídali ti, kteří alespoň někdy sledují seriály

  • nadabované verze: 61 %
  • originální znění s titulky: 16 %
  • originální znění bez titulků: 3 %
  • záleží, o jaký seriál se jedná: 12 %
  • nemám vyhraněné preference: 8 %

Čeští diváci se zdají být s nabídkou seriálů spokojeni, více než dvě třetiny jich uvedlo, že jsou spíš nebo určitě spokojeni. Tato spokojenost je s největší pravděpodobností dána poměrně snadnou dostupností seriálů, především pak zahraničních na internetu.

O výzkumu

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 13. do 14. 8. 2015 na vzorku 501 respondentů. Cílovou skupinu představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.