Nejrychleji loni na internetu rostla skupina 50+

„Covidový“ rok 2020 přinesl rychlý růst uživatelů digitálních služeb po světě. Pandemie uzavřela lidi doma a donutila je změnit návyky. Nejvíc přibylo takzvaných silver surfers.

Seniorů na internetu přibývá. A nakupují. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Seniorů na internetu přibývá. A nakupují. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Konzultační firma McKinsey & Co zjistila, že Česko loni v oblasti využívání digitálních služeb v rámci střední a východní Evropy vzrostlo meziročně o 20 %. V minulém roce tak bylo už devět z deseti obyvatel online, přičemž došlo k nárůstu všech internetových uživatelů napříč věkovým spektrem.

Z nedávno představené analýzy Googlu ohledně chování jednotlivých skupin vyplývá, že tento nárůst uživatelů o 1,3 milionu se sice odehrál napříč spektrem celé společnosti, ale významný růst zaznamenala hlavně věková skupina lidí 50+. Tato věková skupina 50+ vyrostla o zhruba 700.000 lidí a ve věkové skupině 45 až 54 let došlo dokonce k 57% meziročnímu nárůstu. Jedná se tedy o nejrychleji rostoucí cílovou skupinu v Česku. Google navíc o této skupině mluví jako o těch, kteří zároveň i nakoupili online.

Ve světě se této skupině říká silver surfers. Jedná se o zajímavou cílovou skupinu, neboť se jedná o lidi, kteří už mají děti v dospělém věku, jsou zajištění nebo mají už vybudované firmy, které postupně předávají na další generaci. Tato cílová skupina nikdy nepatřila mezi takzvané heavy users internetu. Nicméně situace změnila styl a způsob jejich života. Přesunem této cílovky do onlinu se tak otevřel i nový segment pro značky a služby.

Milionová cílovka

Když se detailněji podíváme na data z českého Facebooku, zjistíme, že na této platformě můžeme oslovit až dva miliony obyvatel ve věku 45+, případně 1,5 milionu uživatelů ve věku 50+. Ve věku 45+ také dokážeme zasáhnout 3,2 milionu obyvatel na YouTube. Tyto informace říkají, že nejen dokážeme tuto cílovou skupinu zasáhnout tradičně na Googlu nebo Seznamu, ale je vidět, že velká část z nich aktivně využívá i sociální sítě.

Různé studie uvádějí, že mladé generace tíhnou k většímu přebíhání mezi značkami a jsou více náchylní různým trendům a novinkám. Právě silver surfers mohou být pro značky přitažlivou skupinou věrných zákazníků, neboť se další jiné studie také ukázaly, že nemají důvod měnit značku nebo službu, pokud jsou spokojení. Když si tedy propojíme informace ohledně finančního zázemí a nákupního chování, je jasné, že se jedná o takzvanou golden pot skupinu.

Podle průzkumů webu eMarketer ze světa v této věkové skupině lidé nejčastěji nakupují online oblečení (70 % ze všech), digitální obsah jako jsou filmy, hudba, e-booky (53 %), doplňky (52 %) nebo elektronická zařízení a domácí spotřebiče (celkem 44 % ze všech). Pro značky a služby to však také zároveň znamená, že pokud disponují touto cílovou skupinou, je potřeba bedlivě sledovat pohyb zákaznické báze a její chování. Pokud například byli zvyklí chodit do obchodů nebo nakupovat přes magazín, může se stát, že díky stávající situaci, kdy byli nuceni přejít do virtuálního prostředí, změní chování (protože například zjistí, že je to pohodlnější a rychlejší) a nebudou se vracet do původních kolejí ve všech aktivitách nebo jen v jejich části.

Silver surfers tak nejen že představují často novou skupinu pro zacílení zboží nebo služeb, ale otevírá se zde celá nová kategorie pro služby a zboží vytvořené na míru právě pro ni. Důležité je, že převážně v této skupině bude nadále narůstat počet nových aktivních internetových uživatelů. Zmapujte si tedy pečlivě svoji zákaznickou strukturu včetně trhu a promyslete, jestli zde není příležitost pro další růst.

Autor je ředitelem fullservisové digitální agentury LCG New Media