Ve čtvrtek proběhla v sídle Microsoftu konference Content marketing 2017. Kromě Johna Wilperse zaujal Jakub Mařík z Bsnapu, svou typologií vlivných českých postav na Instagramu.

Nejsilnější mediální sítí je GroupM, agenturou Médea

Mediální agentury skupiny Publicis Starcom a ZenithOptimedia se loni podle žebříčku Recma dostaly před síť Omnicom Media Group, která oslabila nejvíc. Recma ale oznámila, že žebříček bude ještě revidovat.

Nejsilnější sítí mediálních agentur v Česku zůstává skupina GroupM, která v loňském roce meziročně posílila objem inzertních rozpočtů svých klientů (takzvaných billings) o 5 % na 345 milionů eur. Největší mediální agenturou na trhu od roku 2010 zůstává Médea, ta byla loni na stejném výsledku jako v roce 2013 (145 milionů eur). Ukazuje to čerstvě vydaný (17. září 2015) výroční žebříček auditorské společnosti Recma za rok 2014.

Společnost Recma ale v pondělí 28. září stáhla tabulky s výsledky za Českou republiku, což odůvodnila publikováním částečně chybných údajů z technických důvodů. Revidovaná data za Českou republiku by měla Recma vydat během příštího týdne.

Pokud podle současné zprávy Recmy k objemu Médey připočítáme mediální agenturu Havas Media, se kterou spolupracuje (majitel Médey Jaromír Soukup v ní podle dostupných informací drží 40% podíl, zbytek vlastní španělský Havas), je toto uskupení podle objemu rozpočtů druhé nejsilnější. Před několika týdny Soukup prodal menšinový podíl v Médee čínské investiční skupině China Energy Company Limited.

K posunu v žebříčku Recma došlo na třetí pozici, kde mediální agentury skupiny Publicis Starcom MediaVest Group a ZenithOptimedia posílily o 7 % a dostaly se před skupinu Omnicom Media Group. Ta naopak meziročně oslabila nejvíc ze všech mediálních skupin, a to o 23 %.

Objemy největších agentur Omnicomu OMD a PHD se snížily o 27 %, respektive o 20%. V letošním roce přitom probíhá nadnárodní výběrové řízení společnosti Unilever, pro níž PHD v Česku pracuje. Případná ztráta klienta by znamenala další citelné oslabení.

Meziročně poklesly i zbývající dvě mediální skupiny Mediabrands (IPG) o 9 % a Dentsu Aegis Network o 14 %. U posledně jmenované se výrazně (o 34 %) snížil objem mediální agentury Carat.

Z jednotlivých mediálních agentur je první Médea následovaná agenturami MediaCom a MEC skupiny GroupM. Z loňského čtvrtého místa se propadla na šesté OMD, před ni se dostaly agentury Starcom a Mindshare.

Celkově obrat mediálních agentur v roce 2014 meziročně mírně poklesl o 2 % na 905 milionů eur (přibližně 25 miliard Kč).

Recma 2014 – původní zpráva

Pořadí mediálních skupin na českém trhu (podle billings v milionech eur)

Mediální skupiny Výsledky za rok 2014 Výsledky za rok 2013 Rozdíl
GroupM  345 329   5 %
Publicis 147 138   7 %
Omnicom Media Group (OMG) 121 156 -23 %
Mediabrands  56  61  -9 %
Havas Media   49  44  10  %
Dentsu Aegis Network  44  51 -14 %
Celkem nadnárodní skupiny 761 779  -2 %
Médea 145 145   0%

Pořadí mediálních agentur působících na českém trhu (podle billings v milionech eur)

Mediální agentury Výsledky za rok 2014 Výsledky za rok 2013 Rozdíl
Médea 145 145  0 %
MediaCom 132 126  5 %
MEC  90  95 -5 %
Starcom MV  82  81  2 %
Mindshare  81  71 14 %
OMD  66  91 -27 %
ZenithOptimedia  65  57 13 %
Havas Media  49  44 10 %
UM  45  47 -4 %
PHD  43  53 -20 %
Maxus  41  37 11 %
Vizeum  24  21 16 %
Carat  20  30 -34 %
A!M  12  12   0 %
Initiative  11  14 -24 %
Celkem 905 924  -2 %
  • Zdroj: Recma 2015, 17. září
Majetková struktura tuzemského trhu mediálních agentur. Zdroj: Recma

Majetková struktura tuzemského trhu mediálních agentur ke konci roku 2013. Zdroj: Recma