Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Nej české značky: Škoda, Pilsner Urquell, Kofola

Škoda Auto a Pilsner Urquell jsou z českých značek ty nejcennější, Kofola zase nejlépe využívá český původ. Zjistila to agentura Ogilvy & Mather.

Celkově nejúspěšnější tradiční značkou je podle českých marketérů značka Škoda Auto, potenciál českého původu ale umí využít nejlíp značka Kofola. Největší nevyužitý potenciál spočívá ve značkách Jawa, Praga a Pedro, které by si podle nich zasloužily vrátit se opět na výsluní. Říká to marketingová studie agentury Ogilvy & Mather, která zkoumala na názory více než 300 odborníků na reklamu a marketing, z nichž odpovědělo asi 150.

Tradiční české značky

Tradiční české značky. Zdroj: Ogilvy & Mather

„Je to již čtvrt století od pádu komunismu, kterým skončila i doba hájení českých značek. Mnohé značky zanikly, druhé začaly od začátku, ale některým se podařilo znovu se prosadit a být úspěšné na konkurenčním domácím i zahraničním trhu,“ uvedl výsledky studie Ondřej Obluk, výkonný ředitel Ogilvy & Mather.

Mezi absolutně nejúspěšnější tradiční české značky patří osobní automobily Škoda, značka nealkoholických nápojů Kofola nebo světoznámé české pivo s více než stošedesátiletou tradicí Pilsner Urquell. Tyto tři značky uváděli ve svých odpovědích šéfové marketingu nejčastěji.  

Řada českých značek se vytratila z našeho trhu i přesto, že povědomí o nich je v české populaci velmi vysoké. Mezi značkami, které by si zasloužily být opět tak úspěšné jako za doby své největší slávy, jmenovali marketéři značku motocyklů Jawa, osobních automobilů Praga či žvýkaček Pedro. Základem jejich úspěchu je podle nich kombinace účinného marketingu a kvality produktu.

Spotřebitelé stále více tíhnou k nakupování českých výrobků. Propagace českého původu a tradice je tedy pro značky velmi důležitá a vyplatí se do ní investovat. Tento potenciál umí podle oslovených marketérů bezkonkurenčně nejlépe využít Kofola – značku uvedlo přes 80 % respondentů. S velkým odstupem (39 %) se potom umístila značka Pilsner Urquell. Mezi značky, které s tímto faktorem umí také pracovat, zařadili marketéři značky Škoda Auto nebo Budweiser Budvar.

Podle oslovených marketérů má největší tržní hodnotu značka Škoda Auto – takto odpovědělo téměř 90 % respondentů. Její hodnotu odhadli na 30 miliard korun. Na pomyslném druhém místě se umístila značka Pilsner Urquell, jejíž tržní hodnotu tipovali respondenti na 20 miliard Kč, a na třetím Kofola s odhadem 5 miliard Kč.