Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Nejvíc lidí vidělo prezidentské debaty moderované Václavem Moravcem

Sledovanost volebních diskusí České televize, Novy a Primy známe. Jak se do vysílání ČT dostalo téma Benešových dekretů, nikoli.

Václav Moravec. Nejsledovanější průvodce přímou prezidentskou volbou. Foto: Profimedia.cz, MFDNES + LN

Václav Moravec - nejsledovanější průvodce přímou prezidentskou volbou. Foto: Profimedia.cz, MF Dnes + LN

Pohled diváků-voličů před vůbec první přímou prezidentskou volbou českého prezidenta ovlivňovala nejvíc veřejnoprávní Česká televize, konkrétně moderátor Václav Moravec. Jím uváděná debata všech devíti kandidátů před prvním kolem a druhý duel Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana před druhým kolem právě na ČT byly nejsledovanějšími pořady, které tuzemské stanice před volbami uvedly.

Prezidentskou superdebatu den před prvním kolem volby vidělo 1,7 milionu lidí starších patnácti let, před druhým kolem pak první duel 1,3 milionu a druhý 1,6 milionu lidí. Nejsledovanější debata na Nově měla 1,5 milionu diváků, ty na Primě se nedostaly přes milion.

Sledovanost předvolebních diskusí a studií. Kliknutím zvětšíte

Sledovanost předvolebních diskusí a studií, v tisících diváků. Zdroj: ATO-Mediaresearch via ČT. Kliknutím zvětšíte

„Navzdory tomu, že přímá volba prezidenta představovala pro Českou televizi zcela novou a nevyzkoušenou situaci, jsem přesvědčen, že jsme podobně jako při jiných významných událostech obstáli,“ míní generální ředitel ČT Petr Dvořák. „Jsem velmi rád, že se vše podařilo bez chyb a přešlapů,“ prohlásil ředitel zpravodajství a publicistiky Zdeněk Šámal.

Moravec v České televizi – v prvním duelu finalistů 17. ledna – nastolil téma (platnosti) Benešových dekretů, které se záhy ukázalo klíčovým pro výsledek voleb a které – jak řekl v pondělních Reportérech ČT člen Schwarzenbergova volebního týmu – přineslo rétorický „průšvih“ „knížete“ (přebít ho prohlášením, že Klaus a Zeman spolu tvoří letitou mocenskou skupinu, se pak už nepodařilo).

Byť téma dekretů svou otázkou ve zmíněné debatě otevřel moderátor Moravec, bylo poznat, že Zeman si argumenty k tématu předem připravil. Otázkou je, jak se téma do pořadu dostalo (Moravec v debatě řekl, že to byla „otázka, která přišla v mnoha variacích – v případě, že by se vláda s parlamentem rozhodly zrušit platnost Benešových dekretů jako klíčového dokumentu, jak byste jako prezidenti vystupovali?“ a položil ji Schwarzenbergovi, jenž odvětil, že „Benešovy dekrety neplatí už dvacet let“).

Začalo téma najednou spontánně zajímat řadu diváků, kteří to poslali do televize, anebo dekrety do vysílání koordinovaně prostřednictvím diváckých dotazů protlačili Zemanovi příznivci? Zmíněné vydání Reportérů na to neodpovědělo – původ „mnoha variací“ otázky na dekrety odbylo tím, že „téma kampaně stočil k Benešovým dekretům“ sám Zeman (podrobná debata i s tvůrci pořadu o tom probíhá na Britských listech).

Zájem na webu

Volby silně rezonovaly i na internetu. Videa s předvolebními speciály pořadů ČT zaregistrovala na iVysílání České televize přes 1 milion spuštění, mezi nejsledovanějšími (téměř 470 tisíc spuštění) figuroval dokument podle šéfredaktora Respektu Erika Taberyho o době opoziční smlouvy Vládneme nerušit, který diváci spontánně sdíleli na sociálních sítích.

Zpravodajská stanice ČT24 vysílala debaty živě přes YouTube a odvysílané pořady tam také umisťovala jako záznamy. Kanál ČT24 registruje za poslední měsíc na YouTube víc než 350 tisíc zhlédnutí, což je ve srovnání s prosincem zhruba patnáctinásobek.