Youtubeři, tvůrci obsahu na sociální síti YouTube, disponují velkým vlivem na mladé publikum, díky čemuž vzrůstá i zájem zadavatelů reklamy o spolupráci s nimi. V prvním průzkumu, který pro Médiář exkluzivně zpracovala agentura Nielsen Admosphere v rámci projektu Český národní panel, jsme zjišťovali, jaké tvůrce na obsahových sítích znají návštěvníci internetu nejvíc a jakému druhu obsahu dávají přednost.
Častěji youtubery sledují dívky
Na Youtube je největší zájem o videoklipy (aspoň občas je sleduje 64 % české internetové populace), pak o videospoty (37 %) a filmy (33 %). Tvorbu youtuberů sleduje aspoň občas 29 % dotázaných, desetina přitom pravidelně. Autorská videa youtuberů pravidelně sledují zejména mladí lidé do 24 let (30 %) a víc ženy (pravidelně 14 %, aspoň občas 34 %) než muži (pravidelně 6 %, aspoň občas 25 %). S přibývajícím věkem zájem o tvůrce na YouTube klesá.
Frekvence sledování videí na YouTube
Videoklipy
- Pravidelně 23 %
- Občas 41 %
- Málokdy 24 %
- Nikdy 12 %
Videospoty
- Pravidelně 6 %
- Občas 31 %
- Málokdy 37 %
- Nikdy 26 %
Filmy
- Pravidelně 5 %
- Občas 28 %
- Málokdy 25 %
- Nikdy 32 %
Frekvence sledování videí youtuberů
Sledujete na Youtube autorská videa, takzvané youtubery? Odpovídal celý vzorek.
- Pravidelně 10 %
- Občas 19 %
- Málokdy 37 %
- Nikdy 34 %
Muži
- Pravidelně 6 %
- Občas 19 %
- Málokdy 40 %
- Nikdy 35 %
Ženy
- Pravidelně 14 %
- Občas 20 %
- Málokdy 33 %
- Nikdy 32 %
Kdo jsou ti nejznámější
K nejznámější trojici youtuberů patří ViralBrothers, GoGoMan a Teri Blitzen. U nejmladší zkoumané cílové skupiny od 15 do 24 let vítězí nad ViralBrothers zmíněný GogoMan, stejně tak u žáků základních škol a studentů středních škol bez maturity. Teri Blitzen označují za nejznámější na jižní Moravě (druhý je tam GoGoMan, třetí Gabrielle Hecl). Ve středních Čechách vede GoGoMan a za ním Gejmr, v Plzeňském kraji znají nejvíc Johnnyho Valdu, na Vysočině „jede“ především GetTheLouk, pak teprv GoGoMan společně s Hoggym.
Koho lidi znají
Jaké youtubery znáte? Odpovídali ti, kteří na YouTube alespoň občas sledují nějaké youtubery.
- ViralBrothers 14 %
- GoGoMan 13 %
- Teri Blitzen 8 %
- Petra Lovelyhair 6 %
- Jirka Král 5 %
- PewDiePie 5 %
- GetTheLouk 5 %
- Hoggy 4 %
- Ati 4 %
- Gabrielle Hecl 4 %
- Johnny Valda 3 %
- Gejmr 3 %
- MenT 3 %
- Stejk 3 %
- Shopaholic Nicol 3 %
- A Cup of Style 3 %
- FattyPillow 3 %
- Expl0ited 3 %
- TV Twixx 2 %
- Jmenuju se Martin 2 %
- Smusa 2 %
- jiné 50 %
- nevím/neznám jméno 35 %
Od youtuberů se čeká hlavně zábava
Lidé se na videa youtuberů dívají zejména proto, že se chtějí pobavit nebo nějakým způsobem ještě dál vzdělávat. Naopak nejméně respondenty zajímají autorská videa o politice.
Zájem o konkrétní segmenty
Jak vás zajímají následující segmenty u autorských videí youtuberů? Odpovídali ti, kteří na YouTube alespoň občas sledují nějaké youtubery.
Zajímají
- Vtipná videa, parodie 84 %
- Naučná a vzdělávací videa nebo návody 72 %
- Hudba 69 %
- Cestování 64 %
- Filmy 63 %
- Současné dění 61 %
- Sport a fitness 51 %
- Zvířata a chovatelství 46 %
- Lifestyle 45 %
- Auto-moto 42 %
- Historie 42 %
- Kosmetika 41 %
- Počítačové hry 36 %
- Móda 34 %
- Politika 22 %
Nezajímají
- Politika 60 %
- Počítačové hry 52 %
- Auto-moto 46 %
- Móda 46 %
- Kosmetika 42 %
- Historie 41 %
- Lifestyle 38 %
- Zvířata a chovatelství 38 %
- Sport a fitness 31 %
- Současné dění 25 %
- Cestování 24 %
- Filmy 23 %
- Hudba 16 %
- Naučná a vzdělávací videa nebo návody 15 %
- Vtipná videa, parodie 8 %
Ovlivnění reklamou respondenti popírají
Pokud youtubeři ve svých videích doporučují nějaký výrobek, většina dotázaných by si ho nejspíše nepořídila (spíše ne 45 %, určitě ne 7 %). O koupi výrobku by uvažovala pětina (21 %) dotázaných. Byli by to zejména lidé mladší 35 let a spíše ženy než muži.
Pokud youtubeři ve svých videích doporučují nějaký výrobek, pořídil/a byste si ho?
- Určitě ano 0 %
- Spíše ano 21 %
- Spíše ne 45 %
- Určitě ne 7 %
- Nevím 7 %
O podrobných výsledcích budeme i s youtubery diskutovat na akci Videomarketing 2015 v pátek 11. září
O výzkumu
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 16. 7. 2015 na vzorku 501 respondentů. Cílovou skupinou představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.