Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Nejznámější youtubeři: ViralBrothers, GoGoMan a Teri Blitzen

Tvůrce videí na YouTube sleduje skoro třetina Čechů na internetu, pravidelně zejména mladí do 24 let a víc ženy, zjistil Nielsen Admosphere v rámci Českého národního panelu.

Držitelé prvních Utubering Awards: GoGo, Teri Blitzen a kapela Slza

Držitelé prvních Utubering Awards: zleva GoGoMan, Teri Blitzen a kapela Slza. Ceny se předávaly na festivalu Utubering v červnu v pražských Letňanech

Youtubeři, tvůrci obsahu na sociální síti YouTube, disponují velkým vlivem na mladé publikum, díky čemuž vzrůstá i zájem zadavatelů reklamy o spolupráci s nimi. V prvním průzkumu, který pro Médiář exkluzivně zpracovala agentura Nielsen Admosphere v rámci projektu Český národní panel, jsme zjišťovali, jaké tvůrce na obsahových sítích znají návštěvníci internetu nejvíc a jakému druhu obsahu dávají přednost.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Častěji youtubery sledují dívky

Na Youtube je největší zájem o videoklipy (aspoň občas je sleduje 64 % české internetové populace), pak o videospoty (37 %) a filmy (33 %). Tvorbu youtuberů sleduje aspoň občas 29 % dotázaných, desetina přitom pravidelně. Autorská videa youtuberů pravidelně sledují zejména mladí lidé do 24 let (30 %) a víc ženy (pravidelně 14 %, aspoň občas 34 %) než muži (pravidelně 6 %, aspoň občas 25 %). S přibývajícím věkem zájem o tvůrce na YouTube klesá.

Frekvence sledování videí na YouTube

Videoklipy

  1. Pravidelně 23 %
  2. Občas 41 %
  3. Málokdy 24 %
  4. Nikdy 12 %

Videospoty

  1. Pravidelně 6 %
  2. Občas 31 %
  3. Málokdy 37 %
  4. Nikdy 26 %

Filmy

  1. Pravidelně 5 %
  2. Občas 28 %
  3. Málokdy 25 %
  4. Nikdy 32 %

Frekvence sledování videí youtuberů

Sledujete na Youtube autorská videa, takzvané youtubery? Odpovídal celý vzorek.

  1. Pravidelně 10 %
  2. Občas 19 %
  3. Málokdy 37 %
  4. Nikdy 34 %

Muži

  1. Pravidelně 6 %
  2. Občas 19 %
  3. Málokdy 40 %
  4. Nikdy 35 %

Ženy

  1. Pravidelně 14 %
  2. Občas 20 %
  3. Málokdy 33 %
  4. Nikdy 32 %

Kdo jsou ti nejznámější

K nejznámější trojici youtuberů patří ViralBrothers, GoGoMan a Teri Blitzen. U nejmladší zkoumané cílové skupiny od 15 do 24 let vítězí nad ViralBrothers zmíněný GogoMan, stejně tak u žáků základních škol a studentů středních škol bez maturity. Teri Blitzen označují za nejznámější na jižní Moravě (druhý je tam GoGoMan, třetí Gabrielle Hecl). Ve středních Čechách vede GoGoMan a za ním Gejmr, v Plzeňském kraji znají nejvíc Johnnyho Valdu, na Vysočině „jede“ především GetTheLouk, pak teprv GoGoMan společně s Hoggym.

Koho lidi znají

Jaké youtubery znáte? Odpovídali ti, kteří na YouTube alespoň občas sledují nějaké youtubery.

  1. ViralBrothers 14 %
  2. GoGoMan 13 %
  3. Teri Blitzen 8 %
  4. Petra Lovelyhair 6 %
  5. Jirka Král 5 %
  6. PewDiePie 5 %
  7. GetTheLouk 5 %
  8. Hoggy 4 %
  9. Ati 4 %
  10. Gabrielle Hecl 4 %
  11. Johnny Valda 3 %
  12. Gejmr 3 %
  13. MenT 3 %
  14. Stejk 3 %
  15. Shopaholic Nicol 3 %
  16. A Cup of Style 3 %
  17. FattyPillow 3 %
  18. Expl0ited 3 %
  19. TV Twixx 2 %
  20. Jmenuju se Martin 2 %
  21. Smusa 2 %
  • jiné 50 %
  • nevím/neznám jméno 35 %

Od youtuberů se čeká hlavně zábava

Lidé se na videa youtuberů dívají zejména proto, že se chtějí pobavit nebo nějakým způsobem ještě dál vzdělávat. Naopak nejméně respondenty zajímají autorská videa o politice.

Zájem o konkrétní segmenty

Jak vás zajímají následující segmenty u autorských videí youtuberů? Odpovídali ti, kteří na YouTube alespoň občas sledují nějaké youtubery.

Zajímají

  1. Vtipná videa, parodie 84 %
  2. Naučná a vzdělávací videa nebo návody 72 %
  3. Hudba 69 %
  4. Cestování 64 %
  5. Filmy 63 %
  6. Současné dění 61 %
  7. Sport a fitness 51 %
  8. Zvířata a chovatelství 46 %
  9. Lifestyle 45 %
  10. Auto-moto 42 %
  11. Historie 42 %
  12. Kosmetika 41 %
  13. Počítačové hry 36 %
  14. Móda 34 %
  15. Politika 22 %

Nezajímají

  1. Politika 60 %
  2. Počítačové hry 52 %
  3. Auto-moto 46 %
  4. Móda 46 %
  5. Kosmetika 42 %
  6. Historie 41 %
  7. Lifestyle 38 %
  8. Zvířata a chovatelství 38 %
  9. Sport a fitness 31 %
  10. Současné dění 25 %
  11. Cestování 24 %
  12. Filmy 23 %
  13. Hudba 16 %
  14. Naučná a vzdělávací videa nebo návody 15 %
  15. Vtipná videa, parodie 8 %

Ovlivnění reklamou respondenti popírají

Pokud youtubeři ve svých videích doporučují nějaký výrobek, většina dotázaných by si ho nejspíše nepořídila (spíše ne 45 %, určitě ne 7 %). O koupi výrobku by uvažovala pětina (21 %) dotázaných. Byli by to zejména lidé mladší 35 let a spíše ženy než muži.

Pokud youtubeři ve svých videích doporučují nějaký výrobek, pořídil/a byste si ho?

  1. Určitě ano 0 %
  2. Spíše ano 21 %
  3. Spíše ne 45 %
  4. Určitě ne 7 %
  5. Nevím 7 %

O výzkumu

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research. Terénní sběr dat proběhl v době od 15. do 16. 7. 2015 na vzorku 501 respondentů. Cílovou skupinou představuje internetová populace starší 15 let. Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.