Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Německé komerční televize mají první letošní propadák

Skupina ProSiebenSat1 zjistila, jak v televizi nevolit milionáře.

Měla to být účinná zbraň proti SuperStar a původním detektivkám na konkurenčních stanicích. A také příklad nového směru, jímž se budou do budoucna ubírat velké primetimové show – účast diváků nejen na finálním hlasování, ale už na přípravě pořadu a možnost ovlivnit jeho průběh přímo při vysílání. Výsledkem show Zvolte milionáře (Millionärswahl) je ovšem zklamání, snížení počtu plánovaných epizod a přesunutí těch zbylých do horších vysílacích časů. Manažeři televizní skupiny ProSiebenSat1 si takhle začátek nového roku určitě nepředstavovali.

Pořad Zvolte milionáře měl poměrně masivní promo kampaň už na podzim loňského roku - uváděla, že poprvé v dějinách německé televize diváci „demokraticky“ zvolí majitele jednoho milionu eur. Zvolte milionáře vyvinula společnost Brainpool. Zájemci se mohli přihlásit na speciální webové stránce nazvané Klub milionářů a získávat hlasy uživatelů, a pokud jich nashromáždili dost, postoupit do televizního finále.

To, co bylo popisováno, třeba deníkem Berliner Zeitung, jako experimentální propojení televize s internetem, přilákalo na podzim asi 27 tisíc lidí, kteří poslali svá videa, texty a fotografie. Z nich se pomocí hlasování uživatelů nakonec vybralo 49, ti postoupili do finálových show. Každý z nich musel divákům vysvětlit, proč chce milion získat, respektive jak by s ním naložil - kandidáti prezentovali své projekty od aktivity na podporu legalizace marihuany až po taneční školu -, a každý z nich se snažil zaujmout i nějakým výjimečným vystoupením před televizními kamerami.

Z původně plánovaných osmi epizod nakonec zbydou čtyři a podle vyjádření mluvčí ProSiebenSat1 se změní i jejich obsah. Tuto sobotu - nikoli ve čtvrtek, jak bylo plánováno - představí Pro Sieben ve zrychlené podobě dalších 35 kandidátů, a to v čase dlouho po 22. hodině, ve 22.45, bez nějaké velké show. V sobotu 25. ledna pak proběhne živé finále – také na ProSieben (a ve 22.30), Sat1 jako vlajková loď celé skupiny už nebude mít s neúspěšným pořadem nic společného, místo tohoto zařadí americké filmy.

První pořad si minulý čtvrtek večer na ProSieben vybralo 1,9 milionu diváků, což je spíše průměrný výsledek – i vzhledem k očekáváním vedení televizní skupiny. O den později (druhou show vysílala stanice Sat1) se ale zájem diváků snížil natolik, že lze mluvit o katastrofě – 980.000 diváků celkem, přičemž mezi těmi mladšími, v cílové skupině 14-49 let, klesl podíl na trhu na pouhých 4,6 %, což je hluboko pod průměrem Sat1.

Nejpodstatnější na tomto neúspěchu je zjištění, proč k němu došlo. Příčiny jsou totiž především v chybách v herním systému a špatné dramaturgii – a z tohoto pohledu jsou poučné i pro tvůrce mimo Německo.

První potíž nastala hned v úvodní večer. Favorit diváků se překvapivě nedostal do dalšího kola kvůli příliš komplikovanému systému rozdělování bodů. To řadu z nich odradilo natolik, že se na další epizodu už nedívali. Tvůrci připustili, že hlasování diváků na internetu a prostřednictvím SMS mohlo být změněno výsledkem hlasování, které proběhlo ve studiu, včetně hlasů kandidujících.

Další chybu udělala dramaturgie tím, že kandidáti, jejichž motivace získat vysokou finanční sumu byly spojeny s osobním cílem nebo i ušlechtilou myšlenkou, se přesto jen stěží mohli poměřovat s někým, kdo chtěl získat finance, aby ulehčil život nevyléčitelně nemocného.

Tím byl jistý sedmačtyřicetiletý Ralf Zanders, který získal největší podporu hlasujících na internetu i diváků u obrazovek - chtěl milion pro svého nevyléčitelně nemocného kmotřence. A právě on z další soutěže vypadl poté, co proti němu ve finále (celkem logicky) hlasovali všichni jeho konkurenti.

Hněv a protesty diváků doznaly takové míry, že hned na začátku druhého pořadu oznámil moderátor, že se mění pravidla a nabídl Zandersovi postup přímo do finále. Krok, který nejenže přišel pozdě, ale navíc znovu zpochybnil „demokratický“ systém výběru. Zanders s díky odmítl a jeho manželka dodala, že byl vždycky zvyklý hrát fér.

Princip zapojení diváků do průběhu pořadu s možností ovlivnit hlasováním jeho průběh je jednou z inovací, které se úspěšně použily už u několika nových formátů. Příkladem může být izraelská talentová show Rising Star, k níž byla v průběhu několika měsíců prodána licence do USA, Ruska, Maďarska, Německa, Francie, Itálie a Skandinávie.

Co se ale výběru potenciálních milionářů týče, je to přece jen jiná kategorie, než soutěž kdo umí lépe zpívat.