Seznam Zprávy se uvedly v nové podobě. Web chce posílit investigativu, sekci o byznysukomentáře. „V internetovém prostředí chceme být tím, čím bývaly ve zlaté éře tradiční, nezávislé noviny,“ prohlašuje šéfredaktor Jiří Kubík. V redakci dělá přes 70 lidí, včetně externistů. 

Iniciativa #nesdilimfake učila mladé na Instagramu odhalit lži

Vizuál z kampaně #nesdilimfake

Vizuál z kampaně #nesdilimfake

Zvýšit povědomí mladé generace, která vyrůstá v online světě, o tom, jak rozpoznávat fake news od profesionální novinářské práce a podpořit u ní rozvoj kritického myšlení. To byl cíl osvětové kampaně #nesdilimfake, která v prvních týdnech letoška proběhla na sociální síti Instagram, na profilu nesdilim_fake. Mezinárodní projekt inicioval slovenský think-tank Globsec. Podobné kampaně v šesti evropských zemích (Česko, Slovensko, Polsko, Srbsko, Makedonie, Černá hora, Bosna a Hercegovina). Českou podobu projektu organizačně zajišťovala Asociace pro mezinárodní otázky (AMO), pomáhala s ní agentura Story tlrs.

V první části české kampaně bylo publikováno pět příspěvků ve stylu fake news, které fanoušky rozdělily do dvou táborů. Zatímco jedni jim zpočátku uvěřili, druzí hned rozpoznali nepravdivost informace. Témata se týkala online světa - sledování lidí webkamerou, zpomalování internetu za použití sprostých slov, vyhazov z práce za sledování porna, špionáž prostřednictvím GPS. Druhá část kampaně pak obsahovala pět příspěvků, které nabídly jednoduchý recept, jak si pravdivost článku ověřit.

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Ukázka fake news v kampani #nesdilimfake

Vizuál z kampaně #nesdilimfake

Vizuál z kampaně #nesdilimfake

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jak poznat fake news? Zkontroluj si, jestli článek cituje relevantní zdroje. Důležité je také sledovat, zda odkaz na zdroj nevede jen na další, častokrát dezinformační web. #nesdilimfake

Příspěvek sdílený Nesdílím fake (@nesdilim_fake),

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jak poznat fake news? Pokud se redaktor článku zapomněl podepsat nebo publikuje pod pseudonymem, tak nikdo neručí za správnost zprávy a není důvod ji věřit. #nesdilimfake

Příspěvek sdílený Nesdílím fake (@nesdilim_fake),

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jak poznat fake news? Nejjednoduššími ukazateli nedůvěryhodnosti zprávy jsou titulky a texty VELKÝMI PÍSMENY, které tendenčně upozorňují jen na část článku. #nesdilimfake

Příspěvek sdílený Nesdílím fake (@nesdilim_fake),

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jak poznat fake news? Přijde ti fotka u článku neaktuální? To pravděpodobně proto, že s článkem nesouvisí, nebo je jen stažena z fotobanky. #nesdilimfake

Příspěvek sdílený Nesdílím fake (@nesdilim_fake),

Na závěr kampaně byla vyhlášena i soutěž, jejímž cílem bylo zapojit všechny, kteří si uvědomili, že „na rozpoznání pravdy jedno otevřené oko nestačí“. Na důkaz toho se soutěžící fotili s jedním zakrytým okem za připojení hashtagu #nesdilimfake. A jelikož byla kampaň instagramová a soutěž fotografická, pět vylosovaných výherců získalo fotoaparát. „Naším cílem byla osvěta o stále aktuálním problému fake news. Mladá generace totiž žije ve světě facebookových titulků a nemá potřebu ověřovat si fakta. Přitom se stačí podívat na autora, zdroj nebo tonalitu článku,” říká koordinátorka akce Karolína Lahučká z AMO.

„Kampaň #nesdilimfake na Instagramu zasáhla téměř 300.000 uživatelů ve věku od 18 do 26 let a značnou část přivedla i na nový web nesdilimfake.cz, který obsahuje podrobnější rady, jak rozpoznávat dezinformace, či odkazy na organizace, které se mediální gramotnosti dlouhodobě věnují. Instagramový profil získal přes 1.200 interakcí,“ shrnuje agentura Story tlrs.